Wikipedia:Jangan rencatkan Wikipedia untuk menggambarkan pendapat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Piecemealcranky (bincang | sumb.)
k Laman baru: {{nutshell|Jika anda fikir anda mempunyai pandangan yang sah, melakukan kerosakan mungkin sekali kaedah yang paling '''kurang''' berkesan dalam mempersembahkan pandangan tersebut - dan a...
 
Piecemealcranky (bincang | sumb.)
Baris 12:
 
Secara umumnya, suntingan-suntingan ini adalah ditentang kuat oleh mereka yang mempercayai bahawa suntingan tersebut merupakan alatan-alatan yang tidak berkesan kepada tindakan "galakan". Sesetengah pembaca menganggap teknik-teknik begitu sebagai ancaman yang lahir dari sifat benci dan [[Wikipedia:Apa yang bukan Wikipedia|kurang ensiklopedik]], kerana pengunjung-pengunjung baru [[WP:BITE|terperangkap dalam perbalahan]] suntingan-suntingan yang tidak lahir dari [[Wikipedia:Anggaplah niat baik|niat yang baik]], yang direka untuk membangkitkan kemarahan dan tentangan. Sebagai peraturan yang umum, sudut-sudut pandangan lebih baik jika dipersembah atau dinyatakan secara terus melalui perbincangan, tanpa [[ironi]] mahupun [[muslihat|tipu helah]]. Kenyataan secara langsung merupakan kaedah terbaik untuk menghimpun rasa hormat dan [[Wikipedia:Konsensus|persetujuan]] pengguna lain.
 
== Contoh ==
*'''Jika''' seseorang mencadangkan bahawa Wikipedia patut menjadi sebuah komuniti demokratik berasaskan majoriti...
**'''sila''' berikan pendapat dengan mengatakan bahawa ''[[Wikipedia:Ahli Wikipedia|Wikipedians]]'' mampu mencipta boneka ''socks'' dan mengundi lebih daripada sekali.
**'''jangan''' cipta tujuh buah boneka ''socks'' dan membenarkan kesemuanya bersetuju dengan anda.
*'''Jika''' seseorang mencipta sebuah rencana yang anda anggap sebagai "mengarut", dan komuniti Wikipedia tidak bersetuju dengan tanggapan anda di [[Wikipedia:Rencana untuk dihapuskan]] (RuD)...
**'''sila''' lengkapkan kes anda secara terang-terang pada RuD, menunjukkan contoh-contoh rencana yang yang boleh dibenarkan di bawah peraturan yang digunakan oleh pihak komuniti.
**'''jangan''' cipta sebuah rencana baru yang juga diklasifikasi sebagai "mengarut" sekadar memaksanya disenaraikan dalam RuD.
*'''Jika''' seseorang menyenaraikan salah satu daripada rencana kegemaran anda di senarai RuD dan memanggilnya sebagai "rencana mengarut", dan anda percaya bahawa terdapat berpuluh-puluh rencana lain yang lebih mengarut daripada rencana anda...
**'''sila'' nyatakan kes anda di RuD di atas sokongan anda terhadap rencana tersebut.
**'''jangan''' senaraikan beratus-ratus rencana lain di RuD dalam satu hari dan cuba untuk menyimpannya.
*'''Jika''' sesebuah rencana yang anda calonkan untuk penghapusan di RuD tidak dihapuskan...
**'''sila''' pertimbangkan semula sama ada pencalonan anda adalah adil atau tidak.
**'''jangan''' sambil lewa sahaja mencalonkan rencana yang sama untuk status [[Wikipedia:Rencana pilihan|rencana pilihan]].
*'''Jika''' seseorang menghapuskan maklumat tentang individu yang anda anggap sebagai seseorang yang penting dalam sesebuah rencana dan mengenalpasti maklumat tersebut sebagai ''tidak penting''...
**'''sila'' bincang pada laman perbincangan rencana tersebut, membuktikan bahawa maklumat lain tentang orang terkandun dalam rencana tersebut.
**'''jangan''' buang semua maklumat tentang setiap orang daripada rencana tersebut, sekaligus mengenalpastinya sebagai ''tidak penting''.
*'''Jika'' anda ingin mengubah sebuah prosedur atau garis panduan sedia ada...
**'''sila''' sediakan sebuah laman perbincangan dan cuba mencapai kata sepakat.
**'''jangan''' memaksa peraturan yang sedia ada ke tahap maksimum dalam percubaan untuk membuktikannya sebagai salah, atau mencalonkan garis panduan yang wujud untuk penghapusan.
*'''Jika''' anda berasa kecewa kerana seseorang tidak mematuhi proses membuat perubahan...
**'''sila''' kenalpasti mengapa individu tersebut berbuat demikian dan cuba untuk menyakinkan mereka mengubahnya.
**'''jangan'' membalikkan perubahan yang dikatakan baik tanpa sebarang sebab yang munasabah selain daripada "proses tidak tepat: (lihat [[WP:IAR]])
**'''Jika''' anda fikir bahawa sesebuah anugerah adalah mengarut atau tidak bermanfaat...
**'''sila'' bincangkan hal tersebut di laman perbincangan templatnya atau lebih meluas lagi di [[Wikipedia:Kedai Kopi|Kedai Kopi]].
**'''jangan'' cipta sebuah anugerah "peribadi" yang tidak sah untuk diri anda supaya dapat menonjolkan betapa "mengarutnya" anugerah tersebut
*'''Jika''' anda fikir seseorang telah, dengan ketidakadilan, membuang penambahan maklumat yang anda lakukan ke atas sesebuah rencana yang disertakan dengan ringkasan suntingan yang "tidak bersumber"...
**'''sila''' cari sumber untuk maklumat yang anda tambah.
**'''jangan''' buang semua kandungan yang tidak bersumber pada halaman tersebut atau menambah semula maklumat anda dengan mengatakan bahawa seluruh rencana itu tidak menyatakan sumber.
*'''Jika''' anda fikir bahawa senarai contoh-contoh ini telah menjadi panjang lebar dan membosankan...
*'''sila''' cadangkan bahawa setengah daripada kandungan senarai ini mungkin sekali dibuang tanpa kerugian sekiranya garis panduan ini diterapkan dan difahamkan.
**'''jangan''' tambah [[Answer to Life, the Universe, and Everything|42]] buah kes lain, meskipun mereka sah dari segi kandungannya.
 
== Lihat juga ==