Talut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
rencana baru
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Kewujudan Israel sebagai sebuah negara diancam oleh [[Phillistines]] yang telah memperolehi teknik baru dalam pembentukan [[besi]] serta mempunyai [[monopoli]] [[senjata]] besi. Sistem kerajaan lama Israel dibawah [[hakim]] yang terpilih secara kasual tidak dapat memenuhi keperluan semasa. Orang ramai riuh meminta raja dan dengan perasaan enggan, kelompok pemerintah lama mengalah kepada mereka dan memilih Saul untuk tugas itu. Pada masa itu, Saul cuma merupakan seorang ahli muda daripada suku yang tidak penting.
 
Saul mengejutkan setiap orang dengan keupayaannya. Beliau bukan sahaja murah hati dan bersifat sederhana, tetapi juga berani enggan mematuhi pemerintah lama secara membabi buta. Walau bagaimanapun, tekanan dan tanggungjawab pemerintahan beransur-ansur melemahkan keperibadiannya dan beliau semakin ada angin, berasa sangsi dan bertambah iri hati kepada kepopularan [[David]] yang semakin bertumbuhmeningkat.
 
Saul mencapai banyak kemenangan, akan tetapi pada ujian terakhir di Perang Gunung Gilboa, tenteranya yang jumlah dan kelengkapan tidak setanding dengan Phillistines mengalami kekalahan. Beliau mengalami cedera yang membawa maut dan [[Pembunuhan diri|membunuh diri]] dengan [[pedang]] sendiri. Saul dikabungdiratapi oleh rakan dan musuhnya juga.
 
==Rujukan==