Kejuruteraan ruang angkasa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Amzari~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kejuruteraan aeroangkasa''' merupakan satu cabangdisiplin ilmu dalam bidang [[kejuruteraan]] yang berkaitanmengkaji dengandan mengaplikasikan konsep-konsep sains yang berasaskan [[pesawat udara]] dan pesawat angkasa lepas. KejuruteraanSecara klisenya, kejuruteraan aeroangkasa sering dirujuk sebagai kejuruteraan aeronautikal, terutama apabila berkaitan dengan kapalterbangpesawat udara, dan dirujuk sebagai kejuruteraan astronautikal apabila berkaitan dengan kapal angkasa. Sebahagian dari asasSub-bidang kejuruteraan aeroangkasa adalahmerangkumi :
 
* [[Aerodinamik]] - kajian tentang aliran udara pada objek seperti sayap (lihat juga daya angkat (''lift'') dan aeronautik)
Baris 6:
* Struktur pesawat terbang - rekabentuk konfigurasi fizikal pesawat untuk menahan kuasa yang dihadapi ketika penerbangan. Juga merangkumi bahan (''material'') - bahan baru dengan kriteria yang dikehendaki perlu dicipta dan bahan lama diubah suai untuk menaikkan tahap prestasi.
* Aeroanjalan (''aeroelasticity'') - interaksi beban aerodinamik dan beban-beban elastik struktur, potensi menyebabkan capahan (''divergence''), pembalikan (''reversal''), kibaran (''flutter''), paluan (''buffeting'') dan lain-lain.
* Avionik (''avionics'') - applikasiaplikasi elektronik dalam penerbangan. Avionik termasuk juga sistem komunikasi dan panduarah (''navigation''), autopilot, sistem pengurusan penerbangan elektronic (''Electronic Flight Management Systems'').
 
Asas kebanyakan unsur ini terletak pada teori [[matematik]], seperti mekanik bendalir (''fluid mechanics)''untuk aerodinamik atau persamaan gerakan untuk dinamik penerbangan. Selain itu terdapat juga sebahagian besar komponen empirikal.