Pertempuran Balikpapan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hayabusa future (bincang | sumb.)
k wikify
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Pertempuran Balikpapan''' membabitkan tentera [[Australia]] yang menyerang [[Balikpapan]] di persisiran tenggara [[Borneo]], yang bermula pada [[1 Julai]] [[1945]]. Terdapat sesetengah pihak yang menyifatkan bahawa ia merupakan pembaziran tenaga manusia Australia kerana perperangan hanya berlanjutan enam minggu selepas itu. Bagaimanapun perlu diingat bahawa tiada siapa yang tahu bahawa bom atom akan memendekkan perperangan sekurang-kurangnya 1 tahun.
 
Selama dua minggu sebelumnya pihak penyapu periuk api Berikat telah membersihkan sejumlah besar periuk api yang diletakkan di pelabuhan Balikpapan oleh kedua pihak. Satu konvoy sejumlah 100 buah kapal mendaratkan Brigade ke 18 dan ke 21 di selatan bandar Balikpapan.
<!--
 
The first wave lands at Balikpapan To some Australians, the last major action of the Pacific War was also the most controversial. Considerable argument raged as to whether the attack on Balikpapan on the south-eastern coast of Borneo, which began on 1 July 1945, was a gross waste of Australian manpower. At that stage the war had six weeks left to run.
Battalion ke 16 dan ke 27 merupakan pasukan pertama mendarat di Klandasan, di selatan pinggir Balikpapan. Kemaraan mereka berbeza dengan banyaknya: dengan Battalion ke 27 mara dengan laluan mudah sementara Battalion ke 16 menerima penentangan sengit.
(However the people who make that argument forget that no one knew that the Atom Bomb would shorten the war by at least 1 year)
 
-->
Sehari selepas pasukan Australia mengambil alih [[Gunung Malang]], lapangan terbang Sepinggang jatuh ketangan Battalion ke 14 tanpa penentangan. Brigade ke 25 menerima tentangan hebat dari tentera [[Jepun]] yang berkubu dibukit sekeliling.