Pemodulatan amplitud kuadratur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
k Modulasi amplitud kuadratur dipindahkan ke Pemodulatan amplitud kuadratur menerusi pelencongan: Mengikut kamus dewan
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Modulasi''' atau '''pemodulatanPemodulatan amplitud kuadratur''' ({{lang-en|'''Quadrature amplitude modulation'''}}, '''QAM''') ialahadalah sebuah skema [[modulasipemodulatan]] yang menyampaikan [[data]] dengan mengubah (atau ''memodulasimemodulat'') [[amplitud]] bagi dua [[gelombang pembawa]]. Kedua-dua gelombang yang biasanya berbentuk [[gelombang sinus|sinus]] ini adalah [[Fasa (gelombang)|tidaktak sekatasefasa]] antara satu sama lain sebanyak 90[[darjah (sudut)|°]] sesama sendiri, dan oleh itulahyang namanyademikian dinamakan pembawa [[kuadratur]] (kesukuan).
 
==Am==
Seperti skema-skema [[modulasipemodulatan]] yang lain, QAM menyampaikan [[data]] dengan mengubah sedikit aspek isyarat pembawa, atau [[gelombang pembawa]], (biasanya berbentuk [[gelombang sinus|sinus]]) sebagai membalas isyarat data. Bagi QAM, amplitud dua gelombang yang tidak sekata sejauh 90 darjah sesama sendiri (dalam kuadratur) diubah (''dimodulasi'') untuk menandakan isyarat data.
 
[[ModulasiPemodulatan fasa]] (''phase modulation'', PM analog) anddan [[penguncian anjakan-fasa]] (''phase-shift keying'', PSK digital) boleh dianggap sebagai kegunaankes khas QAM, yangdi mana magnitud isyarat pemodulatanpemodulasian adalah malar, dandengan cuma fasanya yang berubah-ubah. Ini boleh juga dilanjutkan kepada [[modulasiModulasi frekuensi]] (FM) dan [[penguncian anjakan frekuensi]] (''frequency-shift keying'', FSK) juga boleh dikatakan kes khas bagi QAM, kerana ini jugakedua-duanya boleh dianggap sebagai penggunaankes khas modulasibagi pemodulatan fasa.
 
==QAM analog==
[[Image:PAL colour bar signal measured vector edit.png|200px|right|thumb|Analog QAM: measured PAL colour bar signal on a vector analyser screen.]]
Apabila dua isyarat dipancarkan dengan memodulatkan mereka menggunakan QAM, isyarat yang dipancarkan adalah dalam bentuk:
 
:<math>\ s(t) = I (t) \cos (2 \pi f_0 t) + Q (t) \sin (2 \pi f_0 t)</math>,
 
di mana <math>I(t)</math> dan <math>Q(t)</math> ialah isyarat pemodulasian manakala <math>f_0</math> ialah frekuensi pembawa.
 
Pada bahagian penerima, kedua-dua isyarat pemodulasian ini boleh [[penyahmodulat|dinyahmodulatkan]] dengan menggunakan [[pengesan hasil|penyahmodulat koheren]]. Penerima sebegini akan mendarabkan isyarat-isyarat yang diterima secara berasingan dengan kedua-dua isyarat [[sinus]] dan [[kosinus]] untuk menghasilkan anggaran penerimaan bagi <math>I(t)</math> dan <math>Q(t)</math> masing-masing. Oleh kerana isyarat pembawa bersifat [[ortogon]], isyarat-isyarat pemodulasian boleh dikesan secara tak bersandar.
 
Bagi kes unggul, <math>I(t)</math> akan dimudulatkan dengan mendarabkan isyarat yang dipancarkan dengan isyarat kosinus:
 
:<math>
\begin{align}
r_i(t) = & s(t) \cos (2 \pi f_0 t) \\
= & I(t) \cos (2 \pi f_0 t)\cos (2 \pi f_0 t) + Q(t) \sin (2 \pi f_0 t)\cos (2 \pi f_0 t)
\end{align}
</math>
 
Dengan menggunakan [[Senarai identiti trigonometri#Identiti_hasil_darab-kepada-jumlah|identiti trigonometri]], kita boleh tuliskannya sebagai:
 
:<math>
\begin{align}
r_i(t) = & \frac{1}{2} I(t) \left[1 + \cos (4 \pi f_0 t)\right] + \frac{1}{2} Q(t) \sin (4 \pi f_0 t) \\
= & \frac{1}{2} I(t) + \frac{1}{2} [I(t) \cos (4 \pi f_0 t) + Q(t) \sin (4 \pi f_0 t)]
\end{align}
</math>
 
[[Penapis laluan rendah|Tapiskan lulus-rendah]] <math>r_i(t)</math> membuang sebutan frekuensi tinggi (mengandungi <math>4\pi f_0 t</math>), meninggalkan hanya sebutan <math>I(t)</math>. Isyarat tertapis ini adalah tidak dipengaruhi oleh <math>Q(t)</math>, menunjukkan bahawa komponen sefasa boleh diterima secara tak bersandar dengan komponen kuadratur. Sama juga, kita boleh mendarab <math>s(t)</math> dengan gelombang sinus dan kemudiannya tapis lulus-rendah untuk mengeluarkan <math>Q(t)</math>.
 
Harus diingatkan bahawa di sini kita menganggap fasa bagi isyarat yang diterima adalah diketahui pada bahagian penerima. Sekiranya fasa yang dinyahmodulatkan adalah berbeza biarpun sedikit, ianya akan menyebabkan [[cakap silang|cakap-silang]] di antara isyarat-isyarat termodulat. Persoalan mengenai [[penyegerakan pembawa]] pada penerima ini perlu ditangani dengan bagaimana pun di sistem QAM. Penyahmodulat koheren mesti betul-betul sefasa dengan isyarat yang diterima, sekiranya tidak maka isyrat termodulat tidak akan dapat diterima secara tak bersandar. Sebagai contoh, sistem [[televisyen analog]] memancarkan satu letusan bagi subpembawa warna pancaran selepas setiap denyutan penyegerakan mengufuk sebagai rujukan.
 
QAM analog digunakan di dalam sistem televisyen [[NTSC]] dan [[PAL]], di mana isyarat-I dan -Q membawa komponen maklumat kroma (warna). "QAM serasi" (''Compatible QAM'') atau [[C-QUAM]] digunakan di dalam [[radio]] [[stereo AM]] untuk membawa maklumat [[perbezaan stereo]].
 
=== Analisis Fourier QAM ===
 
Di dalam [[domain frekuensi]], QAM mempunyai corak spektrum yang serupa dengan pemodulatan [[DSB-SC]]. Dengan menggunakan [[Transformasian Fourier#Sebahagian_ciri-ciri_transformasian_Fourier|ciri-ciri transformasian Fourier]], diperolehi bahawa:
 
:<math>
S(f) = \frac{1}{2}\left[ M_I(f - f_0) + M_I(f + f_0) \right] + \frac{1}{2j}\left[ M_Q(f - f_0) - M_Q(f + f_0) \right]
</math>
 
di mana ''S''(''f''), ''M''<sub>''I''</sub>(''f'') dan ''M''<sub>''Q''</sub>(''f'') ialah transformasian Fourier (perwakilan domain-frekuensi) untuk ''s''(''t''), ''I''(''t'') serta ''Q''(''t''), masing-masing.
 
==Lihat juga==
* [[Pemodulatan]] untuk contoh-contoh lain bagi teknik pemodulatan
* [[Penguncian anjakan-fasa]]
* [[Penguncian amplitud dan anjakan-fasa]] atau [[Anjakan-fasa tak simetri]] (APSK)
* [[Pemodulatan Amplitud Hampa-pembawa]] (''Carrierless Amplitude Phase Modulation'', CAP)
* [[Penala QAM|Penala QAM untuk HDTV]]
 
==Pautan luar==