Wikipedia:Jangan rencatkan Wikipedia untuk menggambarkan pendapat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Baris 7:
Perbincangan merupakan kaedah yang digalakkan untuk mempamerkan masalah yang berkaitan dengan polisi atau cara mereka dirangka.
 
Sebelum ini, terdapat beberapa penyumbang yang mendapati tahap ''[[m:Wikistress|wikistress]]'' mereka meningkat, terutamanya apabila suatu isu yang penting kepada mereka telah dikendalikan secara tidak adil melalui pandangan mereka. Para penyumbang mungkin menenkankanmenekankan perkara-perkara yang tidak konsisten, mungkin sekali merujuk kepada kes-kes yang telah dikendalikan secara adil. Juga, para penyumbang boleh juga menuntut: "Bagaimana jika semua orang berbuat demikian?"
 
Hal ini menghiraukan dua perkara penting tentang Wikipedia: ianyaia tidak tekal, dan ia melayan perkara-perkara yang tidak boleh dimaafkan. (SesetengahSesetengahnya berselisih pendapat bahawakerana percanggahan perkara-perkara ini tidak tersilap.)
 
Dalam situasi ini, ianyaia adalah sangat menarik untuk menggambarkan suatu pendapat yang menggunakan, sama ada [[parodi]] atau sejenis kajian pelanggaran. Sebagai contoh, para penyumbang mungkin mengatakan yang sama terhadap isu-isu lain dalam suatu cara di mana ianyaia mencerminkan polisi yang mereka tentang.
 
Secara umumnya, suntingan-suntingan ini adalah ditentang kuat oleh mereka yang mempercayai bahawa suntingan tersebut merupakan alatan-alatan yang tidak berkesan kepada tindakan "galakan". Sesetengah pembaca menganggap teknik-teknik begitu sebagai ancaman yang lahir dari sifat benci dan [[Wikipedia:Apa yang bukan Wikipedia|kurang ensiklopedik]], kerana pengunjung-pengunjung baru [[WP:BITE|terperangkap dalam perbalahan]] suntingan-suntingan yang tidak lahir dari [[Wikipedia:Anggaplah niat baik|niat yang baik]], yang direka untuk membangkitkan kemarahan dan tentangan. Sebagai peraturan yang umum, sudut-sudut pandangan lebih baik jika dipersembah atau dinyatakan secara terus melalui perbincangan, tanpa [[ironi]] mahupun [[muslihat|tipu helah]]. Kenyataan secara langsung merupakan kaedah terbaik untuk menghimpun rasa hormat dan [[Wikipedia:Konsensus|persetujuan]] pengguna lain.
 
== Contoh ==