Kakawin Nagarakretagama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{BM}}
'''Kakawin Nagarakretagama''' boleh dikatakan kakawin Jawa Kuno yang paling termasyhur. [[Kakawin]] ini merupakan karya yang paling sering dibincangkan dengan teliti.
 
==Kandungan==
Baris 16:
 
==Naskah Manuskrip==
Keseluruhan teks ini merupakan dari sebuah naskah [[manuskrip]] tunggal yang diselamatkan oleh [[Brandes]], seorang ahli [[Sastra Jawa]] [[Belanda]], yang ikutturut menyerbubersama semasa serangan terhadap [[istana]] [[Raja]] [[Lombok]] pada tahun 1894. Ketika penyerbuan ini dilaksanakan, paraanggota [[tentera]] [[KNIL]] membakar istana, dantetapi Brandes berjaya menyelamatkan isi [[perpustakaan]] raja yang berisikan ratusan naskah [[lontar]]. Salah satunya adalah lontar Nagakretagama ini. Semua naskah dari Lombok ini dikenal dengan nama lontar-lontar [[Koleksi Lombok]] yang sangat termasyhur. Koleksi Lombok disimpan di perpustakaan [[Universiti Leiden]] Belanda.
 
==Nasib Naskah Sekarang==
Naskah Nagarakretagama disimpan di Leiden dan diberi nombor kod [[L Or 5.023]]. Ketika kunjungan [[Ratu]] [[Ratu Juliana|Juliana]], Belanda ke [[Indonesia]] pada tahun 1973, naskah Nagarakretagama ini diserahkan kepada [[Indonesia|Republik Indonesia]]. Kononnya naskah ini langsung disimpan oleh [[Ibu Tien]] [[Soeharto]] di rumahnya, namun khabar angin ini tidak benar. Naskah tersebut telah disimpan di [[Perpustakaan Nasional RI]] dan diberi [[kode]] NB 9.
 
{{stub}}
 
==Bacaan Selanjutnya==