Sanglang, Perlis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
[[en:Sanglang]]
Negeri Kedah ada satu mukim Sanglang berpusat di Kuala Sanglang satu satu nya perhubungan laut di Mukim ini semasa lampau.
Perlis,Setoi(Satun) dan Bukit (Phuket) pada asalnya adalah jajahan negeri Kedah yang bernaung di bawah Kerajaan Siam melalui penghantraan bunga mas setiap tahun sebagai hadiah.Siam mengangap Kedah adalah jajahan nya.Dia mengabil Perlis dan menghadiahkan kepada Keluarga Jamalulail Raja Perlis dan Setoi dan Bukit di serap sebagai jajahan Siam dengan perjanjian Anglo Siam.Perlis mungkin di jadikan buffer state anatara Kedah dan Siam yang selalu juga berperang.
Pembahagian Perlis dan Kedah ini menjadikan Mukim Sanglang berpecah dua satu di Perlis dari Kuala Sanglang ka Simpang Empat dan satu lagi dari Kuala Sanglang meliputi Kampung Tok Mengkula,Kampung Sanglang hingga lah ka Kuala Jerlun.
Mengikut Pengulu Said bin Jaafar bin Enjang (1860-1960) asal nama Sanglang ini berpunca dari terdapatnya banyak sarang helang di kuala sungai. Kuala ini di namakan Kuala Sarang Helang yang lama kelamaan di sebut Kuala Sanglang.