Sokongan udara dekat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 2:
[[Imej:gfacs.jpg|thumb|right|300px|Pengawal Serangan Terminal USAF untuk A-10 di Ft. Polk, Los Angeles.]]
 
'''Sokongan udara dekat''' ([[bahasa Inggeris]]: ''close air support''; seringkali diringkaskan sebagai "CAS" ataupun "CAIRS") adalah penggunaan [[pesawat tentera]] berperanan sebagai [[pesawat serang darat|penyerang]] sasaran berdekatan dengan tentera rakan, menyokong operasi tempur darat. Dalam peranan ini, pesawat serang darah bertindak serupa dengan [[artileri]].
 
Sokongan udara dekat merupakan sebahagian daripada doktrin [[gabungan senjata]] moden yang diambil daripada doktrin [[blitzkrieg]] tentera [[Jerman]] semasa [[Perang Dunia II]]. Ia perlu diperhatikan bahawa pesawat tentera juga boleh mengsasarmenujukan sasaran darat yang berada jauh dalam kawasan musuh; serangan sedemikian jauh dibelakang barisan hadapan musuh dikenali sebagai penafipenyekatan udara (''air interdiction'').
 
Sokongan udara dekat memerlukan penyelarasan yang baik bersama tentera darat. Sebarang pegawai berkhidmat - (''commissioned officer'')bertauliah boleh meminta CARS tetapi ia paling baik dikendalikan oleh pegawai khas seperti (pegawai artileri), [[Pemerhatipemerhati Hadapanhadapan]] atau lebih baik lagi [[pegawai perhubungan udara]] (pegawai tentera udara).
 
==Sejarah==
[[Luftwaffe]] merupakan peneroka sokongan udara dekat, menggabungkan sepenuhnya doktrin [[blitzkrieg]] yang digunakan dalam [[Perang Dunia II]]. Menyediakan kedudukan menembak bagi artileri adalah lambat dan memerlukan masa. KapalterbangKapal terbang lebih sesuai bagi menyelaras dengan kepantasan kemaraan barisan [[panzer]] [[Jerman]]. Pesawat yang paling terkemuka dalam peranan ini adalah Ju 87 [[Stuka]], terkenal kerana kesan psaikologi[[psikologi]] dan juga keupayaan ketenteraan langsung.
 
Sokongan udara dekat juga penting dalam operasi amfibia Perang Dunia II [[perperanganyang amphibious|amphibious operations]], di manamembolehkan [[kapal induk]] mampu memberikanmemberi sokongan bagikepada tentera yagyang mendarat di pantai.
 
Di [[Korea]] dan [[Vietnam]], sokongan udara dekat ternyata penting bagi menyelamatkan nyawa tentera U.S.,Amerika Syarikat dan turut memberikan penciptaan [[kawalanpengawal udara hadapan|kawalan udara hadapan (''forward air controller'')]], atau <b>FAC</b>. [[Tentera U.S.Amerika Syarikat]] mahukan kehadiran [[U.S.A.F.]] khusus di medan pertempuran untuk mengurangkan [[fratrisid]],pembunuhan saudara atau kecederaan tentera sahabat. [[Pegawai perhubungan udara|Pegawai perhubungan udara (''Air liaison officer'')]]penerbangan atau <b>ALO</b> dilahirkan. ALO adalah pegawai taraf [[aeronautikal]] yang berkhidmat di luar kokpit, sebagai penasihat utama kepada [[pemerintah darat]] mengenai keupayaan dan had [[kuasa udara]].
 
PadaSelepas [[Perang Vietnam]] pada pertengahan [[1970-an, selepas [[Vietnam]], USAF memutuskan bagiuntuk melatih tentera berkhidmat untukbagi mengendalikan kebanyakan tugasan yang membebani ALO, termasuk [[kawalan serangan terminal]],. sekarangSekarang, tugas utama ALO dalam peranan perhubungan, iaitu perincian halus dalam merancang sesuatu misi, ditugaskan kepada ahli berkhidmat [[Ahli"Pihak Kawalan Udara Taktikal|Ahli Kawalan Udara Taktikal (''Tactical Air Control Party'')]]".
 
KotengensiKontengensi udara [[Kor Marin Amerika Syarikat|Kor Marin Amerika Syarikat (''United States Marine Corps'')]] juga mengkhusus dalam sokongan udara dekat, kebanyakannya menggunakan [[pesawat pejuang]] [[AV-8B Harrier]] [[V/STOL]], [[F/A-18]] C dan D, dan jugaserta pesawat bersenjata [[AH-1 Cobra]] dalam memenuhi peranan ini.
[[Imej:A-10cas.jpg|thumb|left|320px|A-10 Thunderbolt II melaksanakan misi CAS di Ft. Polk, LA]]
 
==Pesawat==
Pelbagai jenis pesawat boleh memenuhi peranan sokongan udara dekat. [[Helikopter]] seringkalisering kali digunakan bagi sokongan udara dekat dan digabung rapi dengan operasi darat sehinggakan dalam kebanyakan negara ia beroperasi di bawah pemerintahan tentera darat dan bukannya tentera udara. [[Pesawat pejuang]] dan pesawat serang darat seperti [[A-10 Thunderbolt II]] memberikan sokongan udara dekat dengan menggunakan rocket[[roket]], [[peluru berpandu]], [[bom]] ringan, dan lintasantembakan (''strafing'')yang bertubi-tubi.
[[Imej:A-10cas.jpg|thumb|left|A-10 Thunderbolt II melaksanakan misi CAS di Ft. Polk, LA]]
 
Semasa Perang Dunia II, [[pengebom junam]] dan [[pesawat pejuang]] digunakan dalam peranan sokongan udara dekat. Hari iniKini, sokongan udara dekat biasanya dilakukan oleh pesawat pejuang-pengebom atau pesawat penyerang darat khusus, tetapi pengebom altitudealtitud tinggi yang besar turut mampu memenuhi peranan sokongan udara dekat dengan bantuan peluruamunisi panduanberpanduan tepat. (''precision guided munitions'').
 
Semasa [[Perang Vietnam]], Amerika Syarikat memperkenalkan pesawat bersenjata sayap kekal, yakni pesawat kargo yang diubah suai, untuk erperananberperanan sebagai pesawat penafipenyekatan udara (''air interdiction'') sokongan udara dekat. Pesawat yang pertama adalah [[AC-47 Spooky]]. Model kemudian termasuk [[AC-119]] dan [[AC-130]].
 
==Lihat juga ==
Baris 31:
 
==Pautan luar ==
*[http://www.dtic.mil/doctrine/jel/doddict/data/c/00983.html Kamus DOD: dictionary]Takrif definition of Sokongan"sokongan udara dekat"]]
*[http://www.fac-assoc.org/ ThePersatuan ForwardPengawal AirUdara Controller AssociationDepan]]
*[http://www.romad.com ThePenentu ROMAD: Locator]Tempat TheFAC homedarat of the current ground FACsekarang]]