Draco Malfoy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Piecemealcranky (bincang | sumb.)
Kemaskini + templat (tone + terjemah)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
'''Draco Malfoy''' (lahir pada [[5 Jun]] [[1980]]) merupakan salah satu watak di dalam novel [[Harry Potter]], hasil karya [[J. K. Rowling]]
Draco berada di dalam Rumah is in [[Rumah Hogwarts#Slytherin|Slytherin]] seperti ahli keluarga Malfoy yang lain. Beliau digambarkan sebagai budak yang memiliki wajah yang agak pucat, rambut kuning pudar dan juga memiliki mata kelabu yang dingin.
 
Nama Draco dirujuk dari Draco, iaitu antara orang yang membuat pertama di Athens ynag membuat peraturan kejam. Draco juga bermaksud ''naga'' atau ''ular'' dalam bahasa Latin. Nama Malfoy juga terbit daripada perkataan Perancis ''mal foi'' atau ''mal foy'', bermaksud "jahat" and "percaya".
 
Draco dilakonkan oleh Tom Felton di dalam filem.
Baris 26:
==Latar belakang==
 
Ibu bapa Draco ialah [[Lucius Malfoy|Lucius]] dan [[Narcissa Malfoy]]. Mereka merupakan keturunan darah sihir tulen. Keluarga Malfoy merupakan antara keluarga lama, aristokrat dan sangat berbangga menjadi ahli sihir tulen yang amat membenci ahli sihir berketurunan Muggle. Keluarganya amat berada dan menjadi penyokong kuat [[Lord Voldemort]]. Disebabkan itulah keluarganya amat membenci mereka yang ber[[darah lumpur]] kerana bagi mereka [[Muggle]] tidak alayaklayak untuk mempelajari dan meguasaimenguasai sihir.
Kemunculan pertama Draco adalah dalam ''[[Harry Potter dengan Batu Hikmat]]'', dan malangnya, perangainya mengingatkan [[Harry Potter|Harry]] tentang [[Keluarga Dursley#Dudley Dursley|Dudley Dursley]], sepupu Harry yang bengap dan jahat. Kebencian di antara mereka bermula ketika itu dan secara rasminya mereka bermusuh selepas Harry menolak pelawaan persahabatan Draco.
Baris 36:
==Peranan dalam cerita==
 
Draco merupakan kaki buli yang sering ditemani bersama pengikut Slytherinnya yang selalu menuruti katanya iaitu [[Vincent Crabbe]] dan [[Gregory Goyle]]. Dia juga kadang kala turut didampingi Pansy Parkinson, gadis Slytherin yang sebaya dengannya.
 
Draco amat gemar mempersendakan [[Ron Weasley]] kerana kemiskinannya dan mengeji [[Hermione Granger]] dengan panggilan “Darah Lumpur” kerana berkelahiran Muggle.
 
Beliau memegang posisi Seeker bagi pasukan Quidditch Slytherin, yang kemudiannyadan bapanya telah menyumbang tujuh penyapu Nimbus 2001 kepada pasukannya. Beliau dimerupakan pelajar kegemaran [[Severus Snape]], guru Posyen di [[Hogwarts]]. Dalam ''[[Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix]]'', Draco menyertai Skuad Penyoal Siasat dan memainkan peranan penting dalam pembongkaran aktiviti [[Tentera Dumbledore]]
 
==Lihat juga==