Desibel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: ar, bg, ca, cs, da, de, es, et, fi, fr, gl, he, hr, hu, is, it, ja, ko, ml, nl, nn, no, pl, pt, ru, sh, simple, sk, sl, sv, th, tr, vi, zh
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''Desibel''' adalah sebuah unit bersifat [[skala logaritma|logaritma]] yang boleh digunakan untuk mengukur kadaran dua magnitud berbeza bagi sesuatu kuantiti fizik. Desibel adalah [[unit tanpa dimensi]] memandangkan ianyaia merupakan kadar bagi dua nilai yang mempunyai unit yang sama.
 
Simbol bagi desibel adalah '''dB'''. Satu dB adalah bersamaan dengan satu per sepuluh '''bel''' (B).
 
Desibel berguna untuk berbagai jenis ukuran dalam sains dan kejuruteraan (contohnya [[akustik]] dan [[elektronik]]) dan juga bidang-bidang lain. Ia mempunyai beberapa kelebihan, seperti kebolehan mewakili nombor besar atau kecil dengan mudah, menggunakan skala logaritma yang secara kasarnya secocok dengan pengamatan manusia terhadap, contohnya bunyi dan cahaya, dan kebolehan melakukan pendaraban nisbah melalui kira-kira campur dan tolak yang lebih mudah.
==Sejarah==
Istilah bel mula-mula diilhamkan oleh jurutera-jurutera dari [[Bell Labs|Bell Telephone Laboratories]] untuk menghitung pengurangan pada tahap audio melalui sebuah kabel telefon piawai sepanjang 1 [[batu (pengukuran)|batu]] (lebih kurang 1.6 km). Pada mulanya istilah ''transmission unit'' (unit penyiaran) atau ''TU'' digunakan, namun pada tahun 1923 atau 1924 ianya telah dinamakan semula sempena nama pengasas [[Bell System]] dan perintis teleckomunikasi yakni [[Alexander Graham Bell]].
 
== Sejarah ==
{{stub}}
Istilah bel mula-mula diilhamkan oleh jurutera-jurutera dari [[Bell Labs|Bell Telephone Laboratories]] untuk menghitung pengurangan pada tahap audio melalui sebuah kabel telefon piawai sepanjang 1 [[batu (pengukuranukuran)|batu]] (lebih kurang 1.6 km). Pada mulanya istilah ''transmission unit'' (unit penyiaran) atau ''TU'' digunakan, namun pada tahun 1923 atau 1924 ianya telah dinamakan semula sempena nama pengasas [[Bell System]] dan perintis teleckomunikasitelekomunikasi yakni [[Alexander Graham Bell]].
 
[[Kategori:Unit ukuran]]
 
[[ar:ديسيبل]]