Imam Abu Daud: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: en:Abu Dawood
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Imam Abu Daud''' atau nama sebenarnya '''Abu Da'ud Sulayman ibn Ash`ath al-Azadi al-Sijistani''' (Sistan 202 H (817 M) - Basrah 276 H (888 M)}, adalah salah seorang perawi hadis[[hadith]] [[Nabi Muhammad]] (S.A.W). Beliau adalah penulis kitab [[Sunan Abi Daud]], salah satu kitab yang dikategorikan didalamdi dalam enam kitab Hadis yang utama selepasyang termasuk kitab Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim.
 
== Latar belakang ==
Beliau dilahirkan di Sijistan (Sistan atau Sagestan, Afghanistan) pada tahun [[817]], dan meninggal pada tahun [[888]]. Semasa hayatnya, beliau pernah mengembara ke Iraq, Mesir, Syria, Arab Saudi, Khurasan, Nisabur dan bayak lagi untuk mengumpulkan Hadis Rasulullah S.A.W. Kebanyakkan Hadis yang beliau kumpul lebih bertumpu kepada Hadis Hukum, -iaitu Hadishadis yang mengandungi hukum-hukum Fekah[[fiqh]] yang sesuai digunakan dalam bidang perundangan Islam. Jumlah Hadis yang berjaya dikumpulkan oleh Imam Abu Daud adalah sebanyak 50000 Hadis. Daripada jumlah itu, sebanyak 4800 Hadis telah beliau pilih untuk dimasukkan dalam kitab Sunannya. Semua Hadis dalam dikategorikan oleh Imam Abu Daud mengikut prioritinyakepentingannya. Imam Abu Daud telah menulis lebih kurang 21 kitab termasuk Sunan Abi Daud. Menurut Imam Abu Daud, semua Hadis yang dimasukkan dalam kitab Sunannya adalah sahih kecuali jika beliau menyatakan sebaliknya. Namun, bukan semua Hadis beliau sahih kerana ada ulama' seperti Ibn Hajar berpendapat bahawa ada juga Hadis yang lemah di dalam Sunan Abi Daud. Antara kitab selain Sunan, Imam Abu Daud juga menulis Kitab al-Marasil. Dalam kitab ini, sebanyak 600 Hadis Mursal - Hadis yang perawinya dari kalangan Tabi'in meriwayatkan terus daripada Rasulullah S.A.W tanpa perantaraan sahabat.
 
== Guru ==
Sebagai seorang perawi Hadis, Imam Abu Daud berguru dengan ramai [[ulama]] untuk mendapatkan sesebuah Hadis. Antara guru-gurunya adalah:
#[[Imam Ahmad]],