Spirited Away: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 68.220.184.91 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Baris 18:
|imdb_id = 0245429
|}}
{{nihongo|'''''Spirited Away''''' atau- literally '''''Sen toand Chihiro's noSpiriting KamikakushiAway''''' (|千と千尋の神隠し)|Sen to Chihiro no [[Kamikakushi]]}} adalah sebuah [[filmfilem]] tahun [[2001]] oleh [[Studio Ghibli]] yang disutradaraiditulis dan diarah sutradara [[anime]] dan [[mangaka]] [[JepangJepun]] [[Hayao Miyazaki]] yang dibuat di [[Studio Ghibli]].
 
''Spirited Away'' dirilismula ditayangkan di [[JepangJepun]] pada JuliJulai [[2001]], menarik penonton sebanyak sekitar 23 juta dan meraup pendapatan sebesar 30 miliarjuta [[yen]], mengalahkan ''[[Titanic (filem 1997)|Titanic]]'' untuk menjadi filmfilem aling tersuksesberjaya dalam sejarah JepangJepun.
'''''Spirited Away''''' atau '''''Sen to Chihiro no Kamikakushi''''' (千と千尋の神隠し) adalah sebuah [[film]] tahun [[2001]] yang disutradarai sutradara [[anime]] dan [[mangaka]] [[Jepang]] [[Hayao Miyazaki]] yang dibuat di [[Studio Ghibli]].
FilmFilem ini memenangkanmemenangi [[penghargaanAnugerah Akademi|Oscar]] pada tahun [[2003]] dalam kategori [[Film"Filem Animasi Terbaik (Oscar)|Film Animasi Terbaik]]" dan menjadi [[anime]] pertama yang meraih penghargaan dalam kategori tersebut. Filem ini juga memenangi ''Golden Bear'' pada Pesta Filem Antarabangsa Berlin 2002 (bersama ''Bloody Sunday'').
 
== Plot Ceritacerita ==
''Spirited Away'' dirilis di [[Jepang]] pada Juli [[2001]], menarik penonton sebanyak sekitar 23 juta dan meraup pendapatan sebesar 30 miliar [[yen]], mengalahkan ''[[Titanic (1997)|Titanic]]'' untuk menjadi film tersukses dalam sejarah Jepang.
Film ini memenangkan [[penghargaan Oscar]] pada tahun [[2003]] dalam kategori [[Film Animasi Terbaik (Oscar)|Film Animasi Terbaik]] dan menjadi [[anime]] pertama yang meraih penghargaan dalam kategori tersebut.
 
Miyazaki, yang juga menyutradarai ''[[My Neighbor Totoro]]'' ([[1988]]) dan ''[[Princess Mononoke]]'' ([[1997]]), keluar dari masa pensiunnya untuk membuat film ini setelah bertemu dengan putri seorang teman yang menjadi inspirasi bagi tokoh utama dalam film ini.
 
== Plot Cerita ==
{{spoiler}}
{{BM}}
Cihiro adalah gadis berusia sepuluh tahun yang pindah ke kota lain bersama orangtuanya. Dia tidak begitu [[senang]] dengan rencana kepindahan tersebut dan hanya mempertimbangkan bagaimana rencana tersebut mempengaruhi dirinya, mengeluh tentang semuanya termasuk [[sekolah]] barunya sampai buket bunga yang telah diberikannya kepada teman-temannya sebagai hadiah.
 
Baris 63 ⟶ 61:
 
Di pemandian, Chihiro harus menyelesaikan satu tugas terakhir untuk membebaskan orangtuanya: dia harus memilih mereka dari sekumpulan babi. Dengan keberanian yang meluap dia menerima tntangan tersebut dan menjawab pertanyaan dengan benar, yaitu tidak ada satupun dari babi itu merupakan orangtuanya. Mereka lalu dibolehkan untuk kembali ke dunia manusia karena menjawab dengan benar. Haku meninggalkan Chihiro tetapi berjanji kalau mereka akan bertemu lagi lain waktu.
<!--
 
== Watak ==
-->
*{{nihongo|Chihiro Ogino/Sen|荻野 千尋|Ogino Chihiro}} - [[Protagonis]] filem ini yang baru berumur 10 tahun
*{{nihongo|Haku/Nigihayami Kohaku Nushi|ハク/ニギハヤミ コハクヌシ|haku/nigihayami kohakunushi}} - Seorang budak lelaki yang menolong Chihiro
*{{nihongo|Yubaba|湯婆婆|Yubaaba|harf. "perempuan tua mandi"}} - Ahli sihir tua yang menjaga rumah mandi tempat Chihiro bekerja
 
== Tokoh-tokohPenghasilan ==
Miyazaki, yang juga menyutradaraimengarah ''[[My Neighbor Totoro]]'' ([[1988]]) dan ''[[Princess Mononoke]]'' ([[1997]]), keluar dari masa pensiunnyapersaraannya untuk membuat filmfilem ini setelah bertemu dengan putrianak perempuan seorang temantemannya yang menjadi inspirasi bagi Chihiro, tokoh utama dalam filmfilem ini. Bapa Chihiro (Akio) didasarkan oleh bapa sebenar budak perempuan itu. Ibu Chihiro (Yuuko) pula didasarkan oleh seorang kawan Miyazaki. Nama kawan baik Chihiro pula ialah Rumi (yang memberinya bunga)), yang merupakan nama pelakon suara Chihiro.
*Chihiro (Sen)
*Haku
*Yubaba
 
== PranalaPautan luar ==
*{{imdb judultitle|id=0245429|judul=Spirited Away}}
*{{ja}} [http://www.ntv.co.jp/ghibli/sennokami/index2.html ''Sen to Chihiro no Kamikakushi'' di Studio Ghibli]
*{{en}} [http://www.nausicaa.net/miyazaki/sen/ Spirited Away // Nausicaa.net] — situslaman penggemarpeminat yangdengan mempunyai informasimaklumat lengkap
 
[[Kategori:FilmFilem anime2001]]
{{anime-awal}}
[[Kategori:AnimeFilem fantasiJepun]]
 
[[Kategori:FilmFilem tahun 2001anime]]
[[Kategori:FilmAnime Jepangdan manga fantasi]]
[[Kategori:Film Animasi Terbaik (Oscar)]]
[[Kategori:Film anime]]
[[Kategori:Anime fantasi]]
 
[[ar:المخطوفة (فيلم 2001)]]
[[id:Spirited Away]]
[[ca:El viatge de Chihiro]]
[[cs:Cesta do fantazie]]
Baris 91 ⟶ 87:
[[de:Chihiros Reise ins Zauberland]]
[[en:Spirited Away]]
[[es:El viaje de Chihiro]]
[[eo:La vojaĝo de Ĉihiro (filmo)]]
[[es:El viaje de Chihiro]]
[[eu:Chihiroren Bidaia]]
[[fa:شهر ارواح]]
[[fi:Henkien kätkemä]]
[[fr:Le Voyage de Chihiro]]
[[ko:센과 치히로의 행방불명]]
[[he:המסע המופלא]]
[[hr:Avanture male Chihiro]]
[[hu:Chihiro Szellemországban]]
[[id:Spirited Away]]
[[is:Spirited Away]]
[[it:La città incantata]]
[[he:המסע המופלא]]
[[ja:千と千尋の神隠し]]
[[ka:აჩრდილწაღებული]]
[[ko:센과 치히로의 행방불명]]
[[lt:Stebuklingi Šihiros nuotykiai Dvasių pasaulyje]]
[[lv:Gariem Līdzi]]
[[lt:Stebuklingi Šihiros nuotykiai Dvasių pasaulyje]]
[[hu:Chihiro Szellemországban]]
[[nl:Spirited Away]]
[[ja:千と千尋の神隠し]]
[[no:Chihiro og heksene]]
[[nn:Sen to Chihiro no kamikakushi]]
[[no:Chihiro og heksene]]
[[pl:Spirited Away: W krainie bogów]]
[[pt:Sen to Chihiro no Kamikakushi]]
[[ru:Унесённые призраками]]
[[simple:Spirited Away]]
[[fi:Henkien kätkemä]]
[[sv:Spirited Away]]
[[th:Spirited Away]]
[[tr:Ruhların Kaçışı]]
[[vi:Cuộc phiêu lưu của Chihiro vào thế giới linh hồn]]
[[tr:Ruhların Kaçışı]]
[[zh:千与千寻]]