Wikipedia:Menyumbang kepada Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PERSATUAN PENGAKAP DAERAH BRUNEI DAN MUARA. UNIT PENGAKAP VENTURE (REMAJA)
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 202.152.84.1 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh VolkovBot
Baris 1:
Saya ingin menyumbang kepada Wikipedia.
 
== Apa yang boleh saya sumbangkan? ==
UNIT PENGAKAP VENTURE (REMAJA)
Banyak benda yang anda boleh sumbangkan kepada pembangunan [[wikipedia]] ini. Berikut adalah antara yang boleh anda lakukan untuk menyumbang.
 
===Perbaiki rencana sedia ada===
Unit Pengakap Remaja atau Venture adalah satu peringkat yang ketiga yang mana kita pada masa telah lama bergiat aktif dalam pergerakan berpengakap ini. Unit Pengakap ini ialah unit dalam peringkat ketiga dalam pertubuhan badan beruniform pergerakan pengakap, iaitu pertama Pengakap Tunas dan kedua Pengakap Muda. Unit Pengakap ini ialah khas bagi kanak-kanak atau remaja-remaja yang berumur 16 tahun hingga ke 20 tahun dan selalunya bagi penuntut-penuntut sekolah yang telah tamat alam persekolahan. Unit Pengakap Venture mestilah tidak lebih daripada 30 orang budak pengakap dan tidak boleh kurang daripada 12 orang. Seorang budak pengakap lelaki dan perempuan akan menjadi Pengakap Venture melalui upacara perlantikan menjadi ahli Pengakap Venture dahulu. Dimana ia akan melakukan upacara melafazkan Persetiaan Pengakap. Sekiranya seseorang Pengakap Venture itu berumur 21 tahun dia mestikan mengikuti latihan sebagai Pemimpin Unit iaitu layak untuk menjadi seseorang Pemimpin atau Penolong Pemimpin.
Jika anda tahu mengenai sesuatu topik itu, ini adalah yang paling mudah.
 
Untuk bantuan menyunting, lihat [[Wikipedia:Menyunting]]. Untuk panduan gaya penulisan, lihat [[Wikipedia:Manual gaya penulisan]].
Unit Pengakap ini merupakan sebuah atau satu pergerakan bagi sesebuah pasukan sebagai pembantu kepada Pemimpin dan Penolong Pemimpin pasukan itu sendiri. Pergerakan pengakap Venture ini juga merupakan satu didikan yang boleh dijalankan didalam atau diluar waktu persekolahan. Kerana mereka menpunyai hak kebebasan dalam segala aktiviti pengakap iaitu 75 peratus hak mereka sendiri untuk membuat aktiviti pengakap. Unit ini juga akan diberikan kesempatan untuk memajukan diri mereka sendiri dalam hidup berdikari dan berhasrat agar dapat membentuk keperibadian tinggi serta bertanggungjawab kepada pasukan mereka dan yang penting sekali Unit Pengakap Venture itu sendiri. Dan 25 peratus untuk pengetahuan bagi Pemimpin pasukan dan juga Pengetua sekolah sesebuah pasukan. Unit Pengakap Venture ini juga mestilah mempratikan pengetahuan dan kemahiran yang telah dipelajari dipasukan mereka sendiri serta mempersiapkan hal-hal pengakap muda dalam menghadapi sebaranhg kegiatan berpengakap. Seorang Pengakap Venture akan bertindak selaku Pengerusi dan Pemimpin Pengakap Venture akan sentiasa berkerjasama dalam hal ehwal Unit Pengakap Venture.
 
Anda juga boleh menolong menerjemahkan rencana yang ada, lihat tugas kosong di bawah.
Tujuannya - Tujuan Unit Pengakap ini ialah bagi membolehkan pengakap meneruskan latihan hingga tamat bagi satu peringkat latihan sesuai dengan menempuhi latihan Pengakap Muda dahulu. Peringkat ini tidak kurang pentingnya bagi melengkapkan pengakap untuk menghadapi hari yang akan datang agar mereka dalam memainkan peranannya yang cergas dan positif dalam masyarakat. Untuk menunjukkan kepada ahli-ahli yang lain bahawa pengakap Venture adalah penyumbang kepada perkhidmatan Pemimpin dan Penolong Pemimpin mereka dahulu sehingga mereka menjadi pengakap Venture. Peringkakat ini juga akan dijadikan sebagai satu persediaan awal untuk pengakap Venture mengendalikan satu-satu perkhemahan untuk pengakap muda pasukan mereka sendiri dan Pemimpin-Pemimpin mereka hanya sekadar pemerhati sahaja. Peringkat pengakap Venture adalah yang paling mencabar bagi diceburi kerana peringkat inilah mereka akan diuji sama ada layak atau tidak untuk dianugerahi ‘Anugerah Pengakap Sultan’ dan ‘Anugerah Pengakap Remaja’. Oleh itu seseorang pengakap Venture mestilah mencuba sedaya-upaya untuk mencapaikan sebaik mungkin dan Pemimpin-Pemimpin kamu yang dahulu atau masa ini hanya senyum dan gembira apabila pengakap-pengakap yang mereka ajar dan didik dahulu telah berjaya didalam pergerakan pengakap Venture.
Menanya soalan di laman perbincangan juga boleh membantu menonjolkan kekeliruan/kesilapan dalam rencana tersebut.
 
===Cipta rencana baru===
Syarat-Syarat Menjadi Pengakap Venture - Bagi pengakap yang sudah mencapai usia 16 tahun mestilah menjadi pengakap Venture tetapi mestilah mempunyai kelulusan lencana Scout Standard dan yang penting sekali ialah mendapat sokongan daripada Pemimpin dari pasukan mereka sendiri. Jika sekiranya pengakap itu belum lulus lencana Scout Standard dia boleh meneruskan latihan dalam pelajaran bahagian pengakap sehingga mendapat lencana Scout Standard. Seseorang pengakap yang belum pernah menjadi pengakap atau memasuki pengerakan pengakap dalam usia 16 tahun keatas ianya boleh menjadi pengakap Venture sebagai ahli baru tetapi mestilah mendapat sokongan daripada Pemimpin dari pasukan itu sendiri. Memasuki ke unit Pengakap Venture, hal-hal pelajaran pengakap banyak menyentuh tentang aktiviti pengakap, kemahiran, latihan kecergasan dan yang penting sekali pengurusan tentang pasukan kamu itu sendiri. Setelah menyertai Unit Pengakap Venture, selain itu setiap ahli Pengakap Venture mestilah ada buku log mereka sendiri. Buku log adalah untuk dijadikan bukti yang seseorang pengakap itu telah mengikuti kegiatan didalam berpengakap. Ianya juga adalah untuk dijadikan rekod pelajaran dalam peringkat Pengakap Venture dan selalunya akan disemak oleh Pesuruhjaya-Pesuruhajaya Bahagian Latihan sekiranya anda telah dipilih untuk mengikuti satu-satu kursus seperti kursus pertolongan cemas (Sijil Intermediate Pertolongan Cemas), kursus mencegah kebakaran, kursus kemasyarakatan (berkhidmat dalam masa 24 jam sahaja) dan yang penting sekali kursus-kursus untuk mendapatkan ‘Anugerah Pengakap Sultan’ dan ‘Anugerah Pengakap Remaja’. Dan perkara yang dimestikan ada pada bakal seorang Pengakap Venture ialah mempunyai kekuatan didalam kemahiran, kegiatan, ekspedisi dan aktiviti perkhidmatan.
Saiz Wikipedia Bahasa Melayu adalah cuma 1% daripada Wikipedia Bahasa Inggeris. Masih banyak topik yang belum disentuh yang boleh anda bantu. Pautan <font color="red">merah</font> bermakna laman tersebut belum wujud, dan anda boleh terus klik padanya untuk mencipta laman baru. Lihat [[Wikipedia:Bagaimana memulakan laman baru]] untuk bantuan.
 
Selain itu, lihat juga pada [[Wikipedia:Rencana paling dikehendaki]] untuk senarai rencana yang amat diharapkan.
Menjadi Ahli Pengakap Venture - Sebelum mereka dilantik sebagai Pengakap Venture mereka mestilah dahulu berjaya atau lulus untuk menjadi ahli didalam Unit Pengakap Venture. Cara-cara untuk menjadi ahli didalam Pengakap Venture ialah mereka akan ditemuduga oleh Pemimpin Pengakap mereka sendiri dan Pemimpin Pengakap Venture. Perkara yang penting sekali untuk menjadi Pengakap Venture ialah pelajaran yang kamu berlajar didalam pelajaran Lencana Pengakap iaitu:-
1.Persetiaan Dan Undang-Undang Pengakap
2.Pegertian Tabik Pengakap
3.Reka Bentuk Pakaian Seragam Pengakap
4.Istiadat-Istiadat Pengakap
5.Sejarah Pengakap Brunei
 
===Kemaskini rencana===
Dan perkara yang paling penting sekali didalam Unit Pengakap venture ialah seseorang Pengakap Venture tidak ada rasa malu bila, tidak pemalu atau diarah untuk membuat satu-satu persembahan walaupun dalam keadaan berkumpulan atau berseorangan. Yang penting sekali dalam perkara ini ialah tidak ada rasa malu dan sanggup melakukan untuk kejayaan diri seseorang yang bakal menjadi Pengakap Venture.
Terdapat banyak perkara yang boleh diperbaiki. Contohnya:
* Membetulkan ejaan dan tatabahasa.
* Memastikan rencana tersebut mengikut polisi [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]].
 
Lihat [[Wikipedia:Penyelenggaraan]] untuk maklumat lanjut.
 
===Derma===
Wikimedia sentiasa memerlukan dana untuk menyelenggara pelayan, lebar jalur dan perkara teknikal lain. Lihat http://wikimediafoundation.org/fundraising untuk membantu.
 
===Buat publisiti===
Anda boleh membantu mempromosikan Wikipedia di rumah, tempat kerja ataupun di mana-mana sahaja. Lebih ramai pengguna, lebih cepat kita berkembang.
 
===Bantu pengguna lain===
Mungkin anda boleh menjawab soalan-soalan yang ada di laman perbincangan dan [[Wikipedia:Meja rujukan]]. Anda tidak perlu menjadi pakar Wikipedia untuk menjawabnya kerana:
* mungkin anda boleh menjadi jawapannya dalam Wikipedia sendiri dan cuma perlu dicari.
* mungkin anda memang tahu topik itu dan boleh menambahnya kepada Wikipedia.
* mungkin anda boleh mencari dari sumber lain.
 
== Di mana boleh saya mula? ==