Wikipedia:Menyumbang kepada Wikipedia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PERSATUAN PENGAKAP DAERAH BRUNEI DAN MUARA. UNIT PENGAKAP VENTURE (REMAJA)
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 202.152.84.1 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Baris 1:
Saya ingin menyumbang kepada Wikipedia.
 
== Apa yang boleh saya sumbangkan? ==
'''KURSUS LANJUTAM KE WOODBADGE TAHUN 2004
Banyak benda yang anda boleh sumbangkan kepada pembangunan [[wikipedia]] ini. Berikut adalah antara yang boleh anda lakukan untuk menyumbang.
BAHAGIAN PENGAKAP
12 JUN HINGGA 19 JUN 2004
 
===Perbaiki rencana sedia ada===
''SKIPPER AK SUPRI BIN PG HAJI HASHIM
Jika anda tahu mengenai sesuatu topik itu, ini adalah yang paling mudah.
PENOLONG PESURUHJAYA PPDBM ZON 6
PEMIMPIN PASUKAN PENGAKAP 1019 SEKOLAH MENENGAH MENGLAIT''
 
Untuk bantuan menyunting, lihat [[Wikipedia:Menyunting]]. Untuk panduan gaya penulisan, lihat [[Wikipedia:Manual gaya penulisan]].
JAWAPAN Kursus Lanjutan Ke Woodbadge'''
 
Anda juga boleh menolong menerjemahkan rencana yang ada, lihat tugas kosong di bawah.
'''1.a) BAGAIMANA KAMU MENYATUKAN PERSETIAAN DAN UNDANG-UNDANG SEBAHAGIAN DARIPADA KEGIATAN YANG BERTERUSAN DAN PRACTIKAL UNTUK PENGAKAP, SERENTAK DENGAN KEMAJUANNYA SEMASA IA DALAM PENGAKAP.'''
Menanya soalan di laman perbincangan juga boleh membantu menonjolkan kekeliruan/kesilapan dalam rencana tersebut.
 
===Cipta rencana baru===
Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap adalah salah satu prinsip dalam berpengakap bagi membentuk pengetahuan pendidikan untuk anak-anak muda yang bertujuan untuk memberi sumbangan terhadap perkembangan pergerakkan berpengakap. Ianya jua adalah melambangkan identiti dan prinsip pengakap di seruluh dunia serta amalan Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam. Sentiasa diamalkan semasa upacara istiadat pembukaan rasmi bagi pasukan pengakap, upacara pembukaan perkhemahan dan lain-lain istiadat dalam berpengakap. Merupakan salah satu bagi menampakkan kepada kita bagi menerangkan kepada masyarakat serta semangat mendalam mengenai dengan Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap yang banyak berkaitan dengan ketaatan, persefahaman dan perpaduan / kerjasama. Perkara ini juga adalah untuk mencapai corak berpengakap ke mercu kejayaan dan kemajuan kepada pengakap di Brunei mengikuti kemajuannya dari masa ke semasa dalam pasukan. Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap adalah lambang atau amalan bagi pergerakan pengakap seluruh dunia yang boleh mengingatkan kepada masyarakat untuk memahami akan maksud dan perkara ini.
Saiz Wikipedia Bahasa Melayu adalah cuma 1% daripada Wikipedia Bahasa Inggeris. Masih banyak topik yang belum disentuh yang boleh anda bantu. Pautan <font color="red">merah</font> bermakna laman tersebut belum wujud, dan anda boleh terus klik padanya untuk mencipta laman baru. Lihat [[Wikipedia:Bagaimana memulakan laman baru]] untuk bantuan.
 
Selain itu, lihat juga pada [[Wikipedia:Rencana paling dikehendaki]] untuk senarai rencana yang amat diharapkan.
'''Persetiaan Pengakap
 
===Kemaskini rencana===
“Dengan Sesungguhnya Saya Berjanji
Terdapat banyak perkara yang boleh diperbaiki. Contohnya:
Akan Berusaha Sedaya Upaya Saya Taat Kepada Allah dan
* Membetulkan ejaan dan tatabahasa.
setia kepada Kebawah Duli yang maha mulia paduka seri baginda sultan
* Memastikan rencana tersebut mengikut polisi [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]].
yang dipertuan Negara Brunei Darussalam,
menolong orang lain dan mematuhi undang-undang pengakap”'''
Persetiaan ini selalu digunakan atau dilafazkan semasa setiap kali perjumpaan dan dalam acara istiadat berpengakap. Semasa dilafazkan,semua ahli-ahli pengakap mestilah berdiri dalam keadaan sedia. Tangan kanan diangkat separas bahu. Tapak tangan ke hadapan, manakala ibu jari diletakkan di atas kuku jari kelingking dan tiga jari diletakkan ke atas. Apabila ianya dilafazkan, semua pengakap akan melakukan Persetiaan Pengakap itu dengan seorang yang akan dilantik menjadi ketua dalam istiadat tersebut semasa melafazkan Persetiaan Pengakap. Ianya adalah merupakan perkara yang berguna juga diseru supaya bertanggungjawab dan seharusnya bersedia untuk memberikan apa jua sumbangan bagi yang mengikut erti Persetiaan dan undang-Undang Pengakap.
 
Lihat [[Wikipedia:Penyelenggaraan]] untuk maklumat lanjut.
'''Undang-Undang Pengakap'''
 
===Derma===
Undang-Undang Pengakap ini adalah salah satu yang mesti dipatuhi sepanjang hayat dan dipersetujui serta diamalkan apabila seseorang itu menjadi ahli pengakap. Ianya jua diamalkan di seluruh organisasi pengakap di dunia sebagai panduan diri agar menjadi seorang yang berguna kepada ugama, bangsa dan negaranya. Dalam Undang-Undang Pengakap ini, kesemuanya mempunyai kefahaman, panduan, maksud dan pengertian yang sama dan perlulah diamalkan apabila kita ingin bergiat didalam berpengakap. Menjadi peranan dan tanggungjawab seseorang pengakap mengikut cara yang betul dalam berpengakap dan memberikan pengetahuan tentang Undang-Undang Pengakap. Undang-Undang Pengakap di negara kita terbahagi kepada 7 perkara iaitu:-
Wikimedia sentiasa memerlukan dana untuk menyelenggara pelayan, lebar jalur dan perkara teknikal lain. Lihat http://wikimediafoundation.org/fundraising untuk membantu.
 
===Buat publisiti===
1.Seorang Pengakap adalah boleh dipercayai
Anda boleh membantu mempromosikan Wikipedia di rumah, tempat kerja ataupun di mana-mana sahaja. Lebih ramai pengguna, lebih cepat kita berkembang.
2.Seorang Pengakap adalah taat
3.Seorang Pengakap adalah peramah dan bertimbang rasa
4.Seorang Pengakap bersaudara dengan semua pengakap
5.Seorang Pengakap berani menghadapi segala kesulitan
6.Seorang Pengakap menggunakan masanya dengan baik dan berhati-hati tentang milik dan harta-benda
7.Seorang Pengakap menghormati dirinya sendiri dan orang lain
 
===Bantu pengguna lain===
Apabila Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap akan selalu di terangkan mengenainya di dalam pasukan dan selalunya bagi ahli-ahli yang baru bergiat dalam berpengakap. Ianya adalah bertujuan bagi memberi kemajuan dan kefahaman yang lebih mendalam mengenai dengan Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap serta pengertiannya untuk mereka yang baru bergiat aktif dalam berpengakap. Dan mengusahakan mengenainya kepada ahli-ahli pengakap supaya akan sentiasa faham akan perkara ini, apabila mereka berada dalam pasukan mereka dari masa ke semasa dan masa dalam perkhemahan pengakap.
Mungkin anda boleh menjawab soalan-soalan yang ada di laman perbincangan dan [[Wikipedia:Meja rujukan]]. Anda tidak perlu menjadi pakar Wikipedia untuk menjawabnya kerana:
 
* mungkin anda boleh menjadi jawapannya dalam Wikipedia sendiri dan cuma perlu dicari.
Dengan Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap itu disatukan untuk memberi kefahaman dan panduan didalam pasukan yang kita pimpin mengenai dengan peranan dan tanggungjawab sebagai seorang pengakap.Setiap pasukan juga menjalankan kegiatan-kegiatan berkumpulan atau individu sebagai memberi secara sukarela kepada masyarakat dengan berpandukan dengan perkara ini. Menyatukan untuk mendapat latihan dalam membentuk satu generasi yang berkeperibadian yang tinggi, bersopan-santun, berkasih sayang, berhemah tinggi dan bertanggungjawab kepada Tuhan, Negara dan Masyarakat yang juga mengikut Persetiaan dan undang-Undang Pengakap. Apabila diterangkan kepada ahli-ahli yang kita pimpin adalah digalakkan mengambil bahagian yang aktif di dalam perkhidmatan masyarakat. Seseorang pengakap juga mestilah mematuhi segala Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap sebagai menggalakkan dan mengembangkan semangat yang baik kepada ahli-ahli pengakap yang lain, memberi buah fikiran dan bantuan. Memberi dan membantu dalam latihan rohani, jasmani serta akal sosial. Dalam perkara ini juga, ianya juga boleh mendatangkan faedah untuk penyertaan belia-belia di Brunei bagi bergiat di dalam berpengakap.
* mungkin anda memang tahu topik itu dan boleh menambahnya kepada Wikipedia.
 
* mungkin anda boleh mencari dari sumber lain.
Dengan itu, Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap ini mungkin dapat memberikan minat kepada masyarakat, baik muda mahupun golongan tua untuk mengetahui dengan sebenarnya akan makna dan faedah menjadi pengakap itu dan selok-belok berpengakap. Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap adalah sama pengertiaannya apabila ianya disatukan dan mestilah diterangkan kepada ahli-ahli pengakap supaya mereka bolah faham akan berperanan dan tanggungjawab kepada negara dengan cara Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap.
 
 
'''b) BAGAIMANA CARA SEORANG PEMIMPIN MENGEMBANGKAN PERGERTIAN TENTANG PERSETIAAN DAN UNDANG-UNDANG PENGAKAP'''
 
Seorang Pemimpin yang memimpin sebuah pasukan pengakap, apabila ditugaskan ianya mestilah memperlajari dan tahu tentang pengertiaan mengenai perkara yang akan disampaikan. Berusaha memberi pengertian yang baik dengan cara membentuk seseorang pengakap itu supaya faham dan dapat membentuk yang terbaik untuk masa akan datang dengan mengembangkan pengertian tentang Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap. Mestilah berminat dan yakin semasa memberi tunjuk ajar dan memberikan pengertian kepada pengakap dengan seberapa banyak yang boleh. Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap dapat memberikan galakkan ahli-ahli pengakap mereka supaya akan dapat menbantu, mengajar dan memberi tunjuk ajar kepada ahli-ahli pengakap yang lain atau ahli-ahli pasukan lain.
 
Cara seorang Pemimpin mengembangkan pengertian mengenai dengan Persetiaan Pengakap ianya adalah satu kesimpulan bahawa pengakap mestilah menanamkan semangat taat kepada Allah dan ugama yang dianuti. Bagi pengakap di Brunei, apabila seseorang pengakap itu melafazkan Persetiaan Pengakap jika dia bukan beragama Islam maka perkataan Allah akan digantikan dengan perkataan Tuhan. Selain itu, ianya hendaklah mematuhi ajaran agama dengan beramal dan beribadat bagi mendapat rezeki, kesihatan dan rahmatnya dan yakin pada diri sendiri serta menjadi contoh yang baik. Setia kepada Negara dan pemerintah serta undang-undang negara dimana ia berlindung. Disiplin dan tatatertib mestilah sentiasa diamalkan dalam semua adat orang-orang di Brunei serta patuh kepada fasafah Melayu Islam Beraja.
 
Bagi menanamkan semangat mengasihani dan menolong orang ramai dimana saja diperlukan dan sentiasa patuh kepada Undang-Undang Pengakap yang diberikan. Ahli pengakap perlulah jujur dan rela hati berbakti kepada orang yang memerlukan pertolongan. Pengakap mestilah menjaga dan bertindak cergas apabila mengahadapi sebarang malapetaka, kecemasan, kemalangan, bencana alam dan bergiat dalam kerja-kerja amal.
 
Pengertian bagi Undang-Undang Pengakap ianya adalah satu perkara yang mesti dipatuhi dan dipersetujui serta diamalkan apabila seseorang itu menjadi ahli pengakap. Ianya jua diamalkan di seluruh organisasi pengakap di dunia sebagai panduan diri agar menjadi seorang yang berguna kepada ugama, bangsa dan negaranya. Maksud dalam setiap Undang-Undang Pengakap adalah seperti berikut:-
 
1.Seorang Pengakap adalah boleh dipercayai – Menjadi pengakap adalah sentiasa boleh dipercayai sama ada dari bentuk percakapan, kelakuan dan kehormatan diri. Apabila pengakap ini berkata bahawa dia sesungguhnya dipercayai akan maruahnya dan dirinya. Maka jika pengakap itu tidak mematuhi bermakna dia bukanlah seorang ahli pengakap dan perlulah kita awasi.
 
2.Seorang Pengakap adalah taat – Taat kepada apa sahaja yang termasuk kedalam fikirannya iaitu manaati dan mematuhi ajaran ugama yang dianuti, kepada negara dan Raja serta Pemimpin-Pemimpin dan ibu bapanya.
 
3.Seorang Pengakap adalah peramah dan bertimbang rasa – Setiap pengakap mempunyai peribadi yang suka ramah tamah atau mesra, suka melayan setiap yang memerlukan layanan serta selalu bersedia. Menjadikan dirinya berguna dan suka menegur sesama makhluk. Bertimbang rasa kepada sebarang tindakan dan suka menolong orang yang meminta pertolongan.
 
4. Seorang Pengakap bersaudara dengan semua pengakap – Pengakap akan mengangggap pengakap itu adalah saudara kepada mereka tidak kira apa bangsa ,ugama,warna kulit,kepercayaan atau darjat.Semua dipandang sama dan saling faham memahami dan rasa persaudaraan.
 
5.Seorang Pengakap berani menghadapi segala kesulitan –Pengakap mestilah berani menghadapi apa sahaja kesusahan atau kesukaran yang dihadapi,sama ada semada menghadapi kematian orang yang dikasihi.Dia masih tetap pendirian yang tidak mengubah kelakuannya yang tidak sabar didalam menghadapinya. Bertindak cergas apabila menghadapi sebarang risiko bahaya atau masa kecemasan yang mengancam dirinya dan orang lain.
 
6.Seorang Pengakap menggunakan masanya dengan baik dan berhati-hati tentang milik dan harta-benda – Pengakap ialah seorang yang pandai membahagikan masa diantara masa belajar dan juga masa berpengakap. Masa belajar digunakan untuk belajar, masa berehat digunakan untuk berehat, masa bermain digunakan untuk bermain dan masa berpengakap digunakan waktu aktiviti pengakap. Berjimat cermat tentang menggunakan perbelanjaan iaitu wangnya tidak digunakan dengan sia-sia. Cuba menyimpan wangnya dengan penuh berhati-hati bagi kegunaan masa hadapan. Menjaga dengan baik harta benda dan suka menjaga dan menyayangi kejadian flora dan fauna.
 
7.Seorang Pengakap menghormati dirinya sendiri dan orang lain – Setiap pengakap mempunyai fikiran, perkataan dan perbuatan bersih. Setiap geraknya hendaklah dipandand untuk menjaga maruahnya sendiri dan orang lain. Hormat kepada ibu bapa dan hormat kepada ketua. Tidak cuba melakukan perkara-perkara yang tidak senonoh yang memalukan diri sendiri, keluarga dan juga pasukan pengakap.
 
Dalam perkara ini apabila seseorang itu memimpin atau membuat tunjuk ajar mestilah mempunyai peranan dan tanggungjawab yang memerlukan pengorbanan, keikhlasan dan kejujuran. Kita mestilah mematuhi dan mengikuti pengertian dan makna apa yang terdapat di dalam Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap. Setiap pengakap hendaklah sentiasa memberi dan menaruh harapan yang tinggi mengenainya yang menjadi amalan semua dan prinsip Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam.
 
 
'''2. BAGAIMANA KAMU MEMPASTIKAN BAHAWA PENGAKAP KAMU ITU BENAR-BENAR SEDAR UNTUK MENGAMBIL PELUANG-PELUANG DALAM PENGAKAP VENTURE SEMASA MASIH DALAM PASUKAN.'''
 
Dalam mengambil peluang-peluang yang ada dalam peringkat Pengakap Remaja (Unit Pengakap Remaja) adalah satu peringkat yang mana kita pada masa ini telah lama bergiat aktif dalam berpengakap. Peringkat ketiga didalam pergerakan pengakap, iaitu pertama Pengakap Tunas dan kedua Pengakap Muda. Ini ialah khas bagi remaja-remaja yang berumur 16 tahun hingga ke 20 tahun dan selalunya bagi penuntut-penuntut sekolah yang telah tamat alam persekolahan. Keramaian setiap unit tidak lebih daripada 30 orang budak pengakap dan tidak boleh kurang daripada 12 orang. Seorang budak pengakap lelaki dan perempuan berpeluang akan menjadi Pengakap Remaja melalui upacara perlantikan dahulu dimana ia akan melakukan upacara melafazkan Persetiaan Pengakap. Sekiranya seseorang Pengakap Venture itu berumur 21 tahun dia mestikan mengikuti latihan sebagai Pemimpin Unit iaitu layak untuk menjadi seseorang Pemimpin atau Penolong Pemimpin.
 
Pengakap Remaja adalah merupakan sebuah pasukan sebagai pembantu kepada Pemimpin dan Penolong Pemimpin pasukan itu sendiri dan juga merupakan satu unit didikan yang boleh dijalankan didalam atau diluar waktu persekolahan. Kerana mereka menpunyai hak kebebasan dalam segala aktiviti pengakap iaitu 75 peratus hak mereka sendiri untuk membuat aktiviti pengakap. Pengakap ini juga akan diberikan kesempatan untuk memajukan diri mereka sendiri dalam hidup berdikari dan berhasrat agar dapat membentuk keperibadian tinggi serta bertanggungjawab kepada pasukan mereka dan yang penting sekali mengambil peluang dalam Unit Pengakap Remaja atau Venture itu sendiri. Dan 25 peratus untuk pengetahuan bagi Pemimpin Pasukan dan juga Pengetua Sekolah sesebuah pasukan. Mereka juga akan mempersiapkan hal-hal pengakap muda dalam menghadapi sebarang kegiatan berpengakap yang mereka hendak kendalikan.
 
Tujuan mengambil peluang-peluang dalam dalam unit ini ialah bagi membolehkan pengakap itu benar-benar sedar untuk meneruskan latihan hingga tamat bagi satu peringkat latihan sesuai dengan menempuhi latihan Pengakap Muda dahulu. Peringkat ini tidak kurang pentingnya bagi melengkapkan seseorang pengakap untuk menghadapi hari yang akan datang agar mereka dalam memainkan peranannya yang cergas dan positif dalam masyarakat. Untuk menunjukkan kepada ahli-ahli yang lain bahawa pengakap Remaja adalah penyumbang kepada perkhidmatan Pemimpin dan Penolong Pemimpin mereka dahulu sehingga mereka menjadi pengakap Remaja atau Venture.
 
Pengakap Remaja ini juga akan dijadikan sebagai satu persediaan awal untuk unit ini mengendalikan satu-satu perkhemahan untuk pasukan mereka sendiri dan Pemimpin-Pemimpin mereka hanya sekadar pemerhati sahaja. Peringkat pengakap Remaja atau Venture adalah yang paling mencabar bagi diceburi dan kita mesti mempastikan bahawa Pengakap Muda mestilah benar-benar bersedia untuk mengambil peluang-peluang dalam pasukan kerana peringkat inilah mereka akan diuji sama ada layak atau tidak untuk dianugerahi ‘Anugerah Pengakap Sultan’ dan ‘Anugerah Pengakap Remaja’. Oleh itu seseorang pengakap Venture mestilah mencuba sedaya-upaya untuk mencapaikan sebaik mungkin dan Pemimpin-Pemimpin kamu yang dahulu atau masa ini hanya senyum dan gembira apabila pengakap-pengakap yang mereka ajar dan didik dahulu telah berjaya didalam pergerakan Pengakap Remaja.
 
Bagi pengakap yang sudah mencapai usia 16 tahun mestilah menjadi pengakap Remaja tetapi mestilah mempunyai kelulusan lencana Scout Standard dan yang penting sekali ialah mendapat sokongan daripada Pemimpin dari pasukan mereka sendiri. Jika sekiranya pengakap itu belum lulus lencana Scout Standard dia boleh meneruskan latihan dalam pelajaran bahagian pengakap sehingga mendapat lencana Scout Standard. Seseorang pengakap yang belum pernah menjadi pengakap atau memasuki pengerakan pengakap dalam usia 16 tahun keatas ianya boleh menjadi pengakap Remaja sebagai ahli baru tetapi mestilah mendapat sokongan daripada Pemimpin dari pasukan itu sendiri. Memasuki ke unit Pengakap Remaja, hal-hal pelajaran pengakap banyak menyentuh tentang aktiviti pengakap, kemahiran, latihan kecergasan dan yang penting sekali pengurusan tentang pasukan itu sendiri.
 
Sebelum mereka dilantik sebagai Pengakap Remaja mereka mestilah dahulu berjaya atau lulus untuk menjadi ahli didalam Unit Pengakap Remaja cara-cara untuk menjadi ahli Pengakap Remaja ialah mereka akan ditemuduga oleh Pemimpin Pengakap mereka sendiri dan Pemimpin Pengakap Venture. Perkara yang penting sekali untuk menjadi Pengakap Remaja ialah pelajaran yang kamu berlajar didalam pelajaran Lencana Pengakap iaitu:-
 
'''1.Persetiaan Dan Undang-Undang Pengakap
2.Pegertian Tabik Pengakap
3.Reka Bentuk Pakaian Seragam Pengakap
4.Istiadat-Istiadat Pengakap
5.Sejarah Pengakap Brunei'''
 
Dan perkara yang paling penting sekali didalam unit ini ialah seseorang Pengakap Venture tidak ada rasa malu bila, tidak pemalu atau diarah untuk membuat satu-satu persembahan walaupun dalam keadaan berkumpulan atau berseorangan. Yang penting sekali dalam perkara ini ialah tidak ada rasa malu dan sanggup melakukan untuk kejayaan diri seseorang yang bakal menjadi Pengakap Remaja.
 
 
'''3.a) TERANGKAN DENGAN RINGKAS BAGAIMANA KEGIATAN-KEGIATAN KHAS PASUKAN YANG LALU DIJALANKAN DI LUAR DARI RANCANGAN LATIHAN BIASA.'''
 
Kegiatan-kegiatan khas pasukan yang selalu dijalankan diluar rancangan latihan biasa ialah mengikuti perkhemahan suai kenal, membantu menjalankan aktibiti daerah, membantu pasukan-pasukan pengakap yang memerlukan bantuan atau bagi menjayakan aktibiti mereka sendiri. Berkhemah, mengembara, mengikuti kursus-kursus dan mengendalikan aktibiti-aktibiti yang boleh dijalankan di luar rancangan latihan biasa adalah satu perkara yang boleh dijalankan di luar rancangan latihan pasukan. Perkhemahan suai kenal dan aktibiti berhalangan ialah merupakan yang baik sekali sekiranya ianya diadakan.
Bagi mengikuti perkhemahan suai kenal ianya boleh mengeratkan lagi silaturrahim diantara berpengakap. Ianya merupakan aktibiti sampingan yang dijalankan oleh pasukan-pasukan sebagai satu langkah untuk memberikan beberapa pendedahan, pengalaman dan pengetahuan kepada ahli-ahli pengakap yang baru akan aktibiti-aktibiti dan kegiatan-kegiatan pengakap. Kegiatan khas ini kerap dijalankan didalam mana-mana pasukan secara bergilir-gilir yang selalu disokong oleh Pesuruhjaya Daerah. Oleh yang demikian ahli-ahli tersebut akan memahami dan mengetahui perkara-perkara yang mereka akan dapat dalami akan aktibiti-aktibiti ini dan yang penting sentiasa bersedia dan terlatih. Baik dari segi fizikal mahupun mental, yang mana bukan hanya untuk sekadar mengikuti aktibiti-aktibiti dan kegiatan-kegiatan tertentu demi mengisi masa lapang, tetapi mereka akan sentiasa beroleh manfaat dan berhasil memebuat sesuatu yang terbaik bagi diri mereka dan dimasukkan kedalam rancangan pasukan mereka.
 
Perkhemahan ini mengalakkan mereka membentuk jasmani, akal, sosial dan rohani, seorang ahli pengakap hendaklah memilki seberapa banyak yang mungkin tentang kemahiran-kemahiran dalam berpengakap. Memberi peluang kepada mereka untuk mendapatkan, mempelajari dan mendalami kemahiran-kemahiran yang terdapat dalam kehidupan berpengakap. Selalunya perkhemahan tersebut dijalankan secara pasukan iaitu ahli-ahli pengakap mengikut pasukan masing-masing. Aktibiti dan kegiatan mestilah diikuti bagi mendapat faedah dan manfaat pasukan mereka sendiri.
 
Aktibiti berhalangan pula ianya merupakan satu aktibiti yang menyeronokkan bagi setiap peserta di perkhemahan. Merupakan satu aktibiti yang mencabar dan sesuai dilakukan oleh ahli pengakap yang berumur 13 tahun keatas. Antara tujuan aktibiti ini menarik perhatian ialah:-
 
oMelahirkan ahli pengakap yang berkeyakinan diri dan berusaha seberapa yang boleh untuk menyelesaikan semua halangan yang ditempuh.
oBerhalangan dapat melahirkan peserta yang mempunyai daya ketahanan fizikal dan mental yang cekap, matang, sensitive dan bertenaga.
oPeserta seharusnya sepanjang masa bekerjasama dan Bantu-membantu di antara satu sama lain bagi menyelesaikan semua halangan.
oPeserta dapat berfikir dan berikhtiar untuk mengatasi semua cabaran dan halangan yang seharusnya ditempuhinya. Mereka dilatih bagaimana berikhtiar untuk hidup dan mengatasi halangan.
 
Banyak aktibiti berhalangan yang boleh disediakan dan diadakan dalam sesuatu perkhemahan. Aktibiti berhalangan ada berbagai-bagai jenis. Ia bertujuan mengimbangkan badan, kekuatan tangan, kaki dan anggota badan, kemahiran kombinasi anggota badan, kecekalan dan kekuatan fizikal serta mental. Pemimpin boleh mengubahsuai dan memilih aktibiti berhalangan yang disertakan untuk dilaksanakan dalam kegiatan-kegiatan khas pasukan.
 
Salah satu kaedah dalam satu-satu perkhemahan iaitu menyalurkan pendidikan yang disampaikan secara langsung dan tidak langsung tentang tujuan perkhemahan dijalankan dan rancangan yang bersesuaian. Apabila pengakap telah biasa berkhemah secara berpasukan dan satu hari nanti akan dijadikan aktibiti tahunan dalam perancangan pasukan. Mereka seharusnya merancang dan melaksanakan rancangan pasukan dengan bersungguh-sungguh.
 
Dengan itu perancangan hendaklah sentiasa dibuat bagi ahli pengakap mendapatksn, mempelajari, mendalami, dan mempraktikkan kemahiran-kemahiran yang terdapat dalam kegiatan-kegiatan yang dijalankan diluar perancangan pasukan atau rancangan pasukan. Dalam kegiatan ini seorang pengakap kemungkinan mempunyai kemahiran akan dapat digunakan bagi berkongsi pengalaman dalam pasukan mereka, sekaligus dapat memajukan diri mereka sendiri dalam hidup berdikari dan berhasrat agar dapat membentuk keperibadian yang tinggi dan bertanggungjawab.
 
 
'''b) BAGAIMANA KAMU MEMPASTIKAN BAHAWA AHLI-AHLI YANG LEBIH DEWASA MENERIMA LATIHAN YANG BERSESUAIAN DENGAN UMUR DAN KEBOLEHAN MEREKA.'''
 
Latihan ialah memberi pengetahuan asas yang mudah serta bersesuaian dengan umur dan kebolehan mereka bagi membantu Pemimpin yang sedia ada pada masa ini. Ianya juga menggalakkan perkembangan rohani, fikiran dan jasmani mereka walaupun mereka lebih dewasa daripada saya yang penting memberi panduan bagi membolehkan seorang pengakap itu akan meneruskan latihannya hingga tamat bagi satu peringkat latihan sesuai dengan umur dan kebolehan mereka. Latihan bagi Pemimpin-Pemimpin dewasa diadakan adalah untuk membantu Pemimipin dewasa untuk memberikan panduan berpengakap yang lebih baik kepada pengakap-pengakap yang dipimpin. Perkara ini tidak kurang pentingnya bagi melengkapkan latihan pengakap itu menghadapi, menerima dan meneruskan peranan sebagai Pemimpin.
 
Latihan permulaan didalam pengakap ini selalunya disusun mengikut program latihan yang disediakan oleh Pemimpin itu sendiri. Latihan dan program disediakan mengikut peringkat-peringkat seperti Pengakap Tunas, Pengakap Muda, Pengakap Remaja dan Pengakap Kelana dan seterusnya latihan kepada Pemimpin dan Penolong Pemimpin. Latihan bagi ahli-ahli yang lebih dewasa dari kita perlulah dibuat dengan cara yang ada. Iaitu cara latihan dan program yang disediakan atau yang selalu dibuat dalam satu-satu latihan dan perlulah tahu mengenai dengan dasar-dasar dan kaedah berpengakap.
 
Terdapat latihan dalam peringkat pengakap iaitu Pengakap Kelana. Pengakap Kelana adalah pengakap yang terdiri daripada ahli-ahli yang berumur antara 18 hingga 40 tahun. Kebanyakan mereka ini adalah di kalangan belia lepasan sekolah, yang sudah bekerja dan ahli pengakap yang baru aktif kembali dalam kegiatan berpengakap. Mereka ini juga adalah pengerak sukarela yang bertujuan bagi memberikan anak-anak muda peluang untuk mengembangkan diri melalui aktibiti-aktibiti yang dirancan oleh seseorang Pemimpin dengan dibantu oleh Pengakap Kelana itu sendiri. Dengan ada hasrat yang tinggi agar dapatlah mereka mengikut suasana dan peredaran masa dengan umur dan kebolehan mereka. Latihan mereka juga telah disediakan mengikut kelayakkan Pengakap Kelana itu sendiri. Dalam latihan bagi seseorang pengakap yang berumur 18 tahun berhak mengikuti latihan dengan ada sokongan dari Pemimpin atau mana-mana pihak yang tertentu termasuklah Pesuruhjaya Daerah. Terdapat tiga peringkat latihan bagi kita yang akan memimpin pengakap-pengakap muda dan remaja serta seterusnya iaitu:-
 
'''oKursus Penerangan Am
oKursus Asas Manik Kayu
oKursus Lanjutan Manik Kayu'''
 
Kursus Penerangan Am (General Information Course), ialah latihan yang tertumpu kepada penerangan dan pengembangan pengertian prinsip-prinsip pengakap yang selalu diadakan selama sehari sahaja. Perkara yang terdapat dalam latihan atau kursus ini ialah kebanyakkannya meliputi tujuan dan dasar pergerakan pengakap, apa itu pengakap, sejarah pengakap, persetiaan dan undang-undang pengakap serta tanggungjawab sebagai bakal Pemimpin dan struktur Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam.
 
Bagi Kursus Asas Manik Kayu selalunya dijalankan di Pusat Latihan Ibu Pejabat Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam dan mengambil masa dalam tiga hari penuh. Latihan ini menumpukan kepada latihan-latihan dalam aspek seperti kemahiran teknik dan cara pengendalian unit-unit dalam pergerakan pengakap atau pasukan-pasukan pengakap di dalam satu-satu daerah. Peserta akan didedahkan dengan cara perlaksanaan dan keperluan kemahiran pengakap sepereti mengahdiri perjumpaan dan penerangan tentadbiran kumpulan. Ianya adalah penting bagi ahli-ahli Pengakap kelana bagi menubuhkan pasukan pengakap. Merancang program bagi pasukan pengakap yang akan ditubuhkan.
 
Kursus Lanjutan Manik Kayu adalah kursus yang menitik beratkan tentang “KENAPA KITA BERPENGAKAP”. Latihan ini selalunya mengambil masa selama enam hingga ke sembilan hari penuh. Juga dijalankan Pusat Latihan Ibu Pejabat Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam. Latihan diberikan pengetahuan yang mendalam mengenai tugas sebagai seorang Pemimpin yang berkelayakkan. Selepas menghadiri latihan seseorang itu perlulah membuat satu kajian atau tesis mengenai ilmu pengakap.
 
Dengan ini, tidak semestinya ahli-ahli pengakap yang berumur 18 tahun keatas tidak layak untuk mendapat latihan selanjutnya degan bersesuaian dengan umur dan kebolehan mereka. Tetapi mereka dimestikan juga nanti membuka satu pasukan bagi tujuan meneruskan dan melengkapkan latihan yang diperolehi ketika ada tugas sebagai Pemimpin Pasukan. Mempastikan supaya ahli-ahlinya bertambah dan mengambil berat sebagai seorang pengakap yang berkelayakkan untuk mendapat susuatu dengan cara prestasi dinilai oleh ahli pengakap yang berpengelaman.
 
 
'''c) BAGAIMANA KAMU MENUKAR CITA RASA DILUAR DIMASUKAN KE DALAM KEGIATAN DALAM (INDOOR) PERJUMPAAN PASUKAN.'''
 
Dalam berpengakap banyak pengelaman dan cita rasa yang boleh diperolehi semasa berkhemah, mebuat perkhidmatan masyarakat, berdikari, membuat kegiatan, permainan pengakap dan ekspedisi. Cita rasa diluar dari berpengakap juga boleh dibuat atau dimasukan kedalam perjumpaan pasukan kita jika kita dapat memperolehi dari aktibiti-aktibiti yang kita ikuti. Cita rasa diluar ini adalah merupakan satu pendapatan atau idea yang sesuai yang boleh dijadikan aktibiti dan kegiatan didalam pasukan. Ada beberapa sudut cita rasa yang patut kita lihat dan yang boleh kita saluki maksudnya apa matlamat kita mendapat dan idea dari yang kita perolehi itu.
 
Dalam sejarah Lord Baden Powell Of Gilwell (B.P), cita rasa ini juga merupakan idea sebenar yang mendorong melahirkan pertubuhan pengakap apabila peristiwa pengepungan Mafeking selama 217 hari. Cita rasa Baden Powell telah mendorong tertubuhnya pergerakan pengakap, bila peristiwa itu Baden Powell melihat bagaimana sekumpulan kanak-kanak yang digunakan sebagai penghantar utusan. Inilah cita rasa Baden Powell mendorongnya menubuhkan pasukan yang kini disertai oleh berjuta kanak-kanak di seluruh dunia.
 
Cita rasa yang selalu didapati untuk dibawa ke pasukan ialah semasa mengadakan perkhemahan, tidak semestinya perkhemahan pengakap. Berkhemah merupakan salah satu kaedah menyalurkan pendidikan yang disampaikan secara langsung atau tidak langsung. Dalam perkhemahan setiap peserta seharusnya menguruskan kesemua kegiatan harian dan kerja-kerja yang dilakukannya. Mereka akan melakukannya sendiri seperti memasak, membasuh kain baju, menjaga keselamatan diri dan sebagainya. Mereka akan diajar dan didedahkan dengan berdikari sejak awal lagi. Ada satu perkhemahan yang boleh dicontohi dan boleh diambilkan cita rasanya untuk dimasukan kedalam perjumpaan pasukan seperti perkhemahan cara pendidikan. Perkhemahan cara pendidikan, mereka dapat mengalih rasa dari suasana bilik darjah dan rumah kepada suasana yang lebih luas dan terbuka lapang serta bebas dari segala-galanya. Mereka akan berlajar, bergaul, bertukar fikiran, melakukan aktibiti dan berkenalan di antara satu sama lain bagi menenangkan fikiran mereka. Jiwa pelajar akan menjadi tenteram dan terhibur apabila menghadiri sesuatu perkhemahan dan jiwa mereka akan melahirkan peribadi yang mulia untuk dikongsikan bersama-sama di perjumpaan pasukan nanti.
 
Didalam perkhemahan setiap peserta terpaksa menyelesaikan sendiri semua masaalah yang berbangkit dengan bantuan kawan-kawannya. Sehubungan itu setiap perserta seharusnya bekerjasama, bantu-menbantu diantara satu sama yang lain dalam semua kerja dan aktibiti mengikuti kumpulan Bekerjasama ini sangat penting dan perlu dipupuk dan ditanam bagi membentuk satu masyarakat yang kukuh dan penuh berdisiplin untuk dimasukan ke perjumpaan pasukan. Peserta dapat bekerja mengikut tugas yang telah ditetapkan atau berkumpulan iaitu cara sistem patrol. Kerjasama dan bantu-membantu sangat penting dalam sesuatu perkhemahan bagi mencapai cita rasa kejayaan dan cita rasa mendapat sesuatu untuk di bawa ke pasukan nanti.
 
Cita rasa perkhemahan ini pada kesimpulannya adalah bermaksud kita sebagai individu melibatkan diri di dalam apa jua kegiatan bagi bertujuan mendapat sesuatu untuk dibawah ke perjumpaan pasukan. Mendapat cita rasa tersebut bukanlah untuk kepentingan individu atau menonjolkan diri atau kita mempunyai sikap yang selaras dengan berminat untuk menjadi seorang yang pintar di samping mempunyai cirri-ciri seorang yang berguna, gigih, tahan lasak, prihatin dan mempunyai wawasan untuk kepentingan umum.
 
 
'''4. TERANGKAN PERSIAPAN-PERSIAPAN YANG KAMU TELAH SEDIAKAN UNTUK MAJLIS KETUA PATROL. TIAP-TIAP BERAPAKALIKAH PERJUMPAAN ITU DIADAKAN, SIAPA MENGHADIRINYA DAN BAGAIMANA KERJA-KERJA DIBAHAGI-BAHAGIKAN KEPADA AHLINYA. APAKAH PERJUMPAAN YANG BARU LALU DAN APAKAH PERANAN KAMU. BAGAIMANA KAMU MENGATUR PERJUMPAAN INI SUPAYA MENGALAKKAN PATROL-PATROL UNTUK MEMBENTUK KEGIATAN-KEGIATAN MEREKA SENDIRI.'''
 
Sistem berpatrol ialah satu kumpulan yang mempunyai tujuh orang ahli yang mana tidak termasuk ianya mempunyai Ketua Patrol dan Penolong Ketua Patrol dalam sebuah pasukan pengakap. Pada mulanya, kumpulan pengakap hanya kepada patrol-patrol sahaja yang diketuai oleh Ketua-Ketua Patrol. Sistem ini selalunya digunakan bagi membuat perancangan atau menjalankan aktibiti-aktibiti pengakap. Sistem ini juga di amalkan akan membawa lebih banyak faedah kepada Pasukan Pengakap amnya dan juga ahli-ahli pengakap itu sendiri. Apabila sistem berpatrol ini dikumpulan adalah boleh dibuat satu jawatankuasa yang diberi nama Majlis Ketua Patrol. Dalam Istiadat menaikkan dan menurunkan bagi membuka perjumpaan pasukan, kedudukan dalam bentuk tapak kuda, Ketua Patrol akan berada di sebelah kanan apabila berhadapan dengan bendera dan tujuh ahli yang lain sebaris dengan Ketua patrol.
 
Setiap Patrol mesti mengadakan perjumpaan patrol setiap minggu bagi persiapan-persiapan apabila membuat sesuatu rancangan. Ketua Patrol melatih pengakap-pengakap dalam unitnya pada perjumpaan pasukan, perjumpaan patrol, perkhemahan dan lain-lain kegiatan. Ketua Patrol dilatih oleh Pemimpin Pengakap mereka sendiri dan akan berjumpa atau berkumpul bagi membuat perbincangan untuk merancang satu-satu rancangani.
 
Persiapan-persiapan untuk mengadakan satu-satu rancangan hendaklah dibuat, semua Ketua Patrol akan dilantik menjadi ahli di dalam Majlis Ketua Patrol. Majlis ini, di bawah kepimpinan seorang Ketua patrol yang bertindak menjadi Pengerusi. Perjumpaan bagi Majlis Ketua Patrol selalunya diadakan bagi Ketua-Ketua Patrol sahaja dan Penolong Ketua-Ketua Patrol juga kadangkala dijemput hadir bagi perjumpaan itu. Jika ada Ketua Patrol Kanan, dia yang akan menjadi Pengerusi Majlis Ketua-Ketua Patrol dan Pemimpin selalunya turut hadir selaku penasihat sahaja. Perbincangan dalam perjumpaan Majlis Ketua-Ketua Patrol ialah selalunya mengenai dengan pentadbiran pasukan dan perancangan dan program pasukan. Semua yang akan hadir akan berpeluang mempelajari bagaimana berfikir dan berbincang bagi membentuk kegiatan-kegiatan mereka sendiri. Dan yang penting sekali sistem ini boleh membawa kebaikan kepada pasukan seperti:-
 
oPasukan boleh berjalan dengan baik dan aktif
oDapat memberi latihan dan garis pandu yang berjaya patrol-patrol
oMelantik Majlis Ketua Patrol
oDapat menjalankan mesyuarat-mesyuarat Pasukan dan Patrol
oMenjadi contoh
oLatihan bertanggungjawab atas kejayaan patrol
oLebih bekerjasama
oMemupuk perpaduan sesame ahli
oMengetahui kehendak dan keperluan kelengakapan peralatan yang diperlukan
oMembantu menyelasaikan masaalah-masaalah
 
Bagi kerja-kerja yang dibahagikan kepada ahlinya adalah dengan cara berpatrol. Ianya akan dibahagikan kepada patrol-patrol mengikut mesyuarat yang mereka adakan seperti kerja-kerja penyediaan barang-barang perkhemahan, menguruskan dengan pihak sekolah dan lain-lain tugas bagi mengadakan aktibiti pengakap. Dan untuk pembincangan perjumpaan yang lalu yang dipengurusi oleh Ketua Patrol Kanan mengeluarkan segala surat-surat dan kertas kerja untuk dibagikan kepada semua yang hadir iaitu Ketua-Ketua Patrol dan Pemimpin Pengakap. Diterangkan satu persatu dengan memulakan bacaan doa sebelum membuat atau memulakan satu-satu perkara. Ketua Patrol Kanan selaku Pengerusi seterusnya akan melantik ahli jawatankuasa bagi aktiviti lencana kepandaian ini. Untuk ditugaskan menjadi jawatankuasa bagi penyediaan aktiviti (susunan rancangan aktibiti) kerja-kerja akan dibahagikan kepada Ketua-Ketua Patrol untuk menjalankannya. Ianya adalah untuk penyediaan barang-barang yang hendak dibawa seperti peti kecemasan, jenis-jenis tali, tongkat kayu, barang masakan, lukisan dan barang yang perlu dibawa. Barang-barang yang dicadangkan itu adalah kerja-kerja yang diamanahkan kepada Ketua-Ketua Patrol yang dilantik untuk meyediakan benda-benda yang akan digunakan bagi aktibiti tersebut.
 
Perbincangan yang kedua bagi menjalankan lencana kepandaian ini, Ketua Patrol Kanan telah menjemput guru-guru pengawas, Pemimpin Pengakap, Penolong Pemimpin dan Pengakap Remaja bagi pengetahuan dan bantuan daripada mereka. Pengerusi membacakan minit mesyuarat pertama yang lalu yang dan diteruskan dengan agenda permulaan tentang persediaan untuk menjalan aktibiti lencana kepandaian iaitu mengadakan perkhemahan dikawasan sekolah sambil menjalankan aktibiti lencana ini. Dalam perkara perancangan yang kegiatan ini akan berhasil dan berjaya serta Ketua-Ketua Patrol yang akan menjalan tugas ini dengan baik dan jikalau berjaya membuat kegiatan ini, mereka (yang dilantik sebagai ahli jawatan kuasa dalam aktiviti ini) akan dikekalkan sebagai satu unit kegiatan pasukan (troop) kita sendiri serta jika diperlukan oleh mana-mana pasukan akan dibantu dengan bersungguh-sungguh.
 
Majlis Ketua Patrol pada mesyuarat ini adalah boleh mengalakkan mereka bersatu dan bekerjasama diantara Majlis Ketua Patrol, ahli pengakap, murid-murid dan guru-guru pengawas mereka sendiri. Kerana mereka ini berkerjasama hanya dengan tujuk ajar guru mereka tetapi dalam meryuarat ini mereka akan sama-sama berkerjasama, tegur menegur dan merancang. Pada aktiviti itu nanti saya akan mengembirakan ahli-ahli yang mengambil bahagian walaupun ada yang gagal. Memberikan saingan diantara semua ahli-ahli pengakap dalam membuat dan mencapai kejayaan. Akan datang nanti, mereka akan mencuba untuk mengikutkan perkara yang dibuat ini dalam pasukan(troop) nanti sekiranya ada pemimpin-pemimpin yang lain tidak lagi aktif dan lanjut usia untuk memberi peluang kepada ahli-ahli pengakap muda. Dan yang penting sekali ialah meneruskan, melengkapkan dan mempastikan yang mesyuarat yang dibuat akan berjaya dan memperkembangkan kefahaman yang lebih mendalam terhadap diri kita sendiri, guru-guru dan ahli-ahli pengakap yang masih muda itu. Yang penting sekali ialah kebolehan untuk menjalankan kerja ini yang bergantong kepada bagaimana Pemimpin-Pemimpin boleh bekerja tanpa bantuan ahli-ahli pengakap mereka yang mereka dididik sendiri.
 
Kejayaan satu-satu pasukan pengakap itu bergantung kepada kebijaksanaan serta peranan Pemimpin pasukan pengakap itu sendiri. Jika ia benar-benar berkebolehan dalam membantu Ketua-Ketua Patrolnya dalam beberapa aspek terutamanya dalam latihan-latihan untuk ahli dalam patrolnya termasuk dalam latihan berpengakap untuk ahli-ahli pasukannya.
 
 
'''5. DUA ORANG BUDAK LELAKI DALAM PASUKAN KAMU MEMPUNYAI MASAALAH DAN MEMERLUKAN BANTUAN KAMU
ATAU
MEREKA INI YANG MENJADI MASAALAH KEPADA KAMU DALAM PERJUMPAAN ATAU PERKHEMAHAN. CERITAKAN KESUKARAN-KESUKARAN MEREKA DAN BAGAIMANA CARANYA YANG KAMU FIKIRKAN BAIK UNTUK MENOLONG MEREKA.'''
 
 
Manusia membawa bersama mereka bermacam-macam ragam perangai dan kerenah semasa didalam berpengakap. Setengah-setengahnya lupa bahawa mereka tidak lagi mempunyai hak-hak persendirian apabila memasuki kegiatan pengakap. Dalam pengakap mestilah berdisiplin dan mematuhi peraturan serta undang-undang yang sedia ada. Berpengakap melatih manusia untuk menjadi seorang yang pintar di samping mempunyai ciri-ciri keberanian untuk mengembangkan fikiran dan mampu berdikari. Sebagai Pemimpin adakalanya ahli-ahli kita mempunyai masaalah dan memerlukan atau diperlukan bantuan kita dan adakalanya kita menjadi masaalah kepada ahli-ahli pengakap kita sendiri. Di sini saya menerangkan dalam pengalaman saya bersama pasukan saya mengenai dengan masaalah tentang ahli-ahli pengakap didalam pasukan saya. Ada dua masaalah yang saya hadapi dalam pasukan saya dan ianya memerlukan saya untuk menyelesaikannya.
 
Masaalah pertama ialah ada seorang ahli Pengakap Venture yang mempunyai sikap atau perangai yang baik di dalam berpengakap tetapi mempunyai sikap yang buruk semasa diwaktu bersekolah. Pengakap itu mempunyai hubungan baik dengan Pemimpin-Pemimpin dan ahli pasukannya sendiri. Setiap kali perkhemahan pengakap ini sentiasa mendapat perhatian dan bakal akan menjadi harapan bagi pasukannya. Mempunyai sikap yang baik semasa atau membuat aktibiti bersama-sama dengan pasukan-pasukan pengakap yang lain.
 
Apabila saya mengetahui sikap atau perangai pengakap ini menjadi masaalah, apabila guru pengawas pasukan itu memaklumkan kepada saya mengenai dengan perangainya didalam sekolah setelah pengakap ini digantung dari persekolahan. Guru pengawas pasukan ini telah menemui saya dan memberitahu saya yang tentang perangai pengakap ini setelah pengakap ini diambil tindakan tata-tertib oleh disiplin sekolah. Guru pengawas tersebut memberi kepercayaan kepada saya untuk membantu pengakap ini bagi menukar sikapnya yang sentiasa ditegur oleh guru-guru sekolah berkenaan. Guru pengawas ini telah memberi amaran kepada pengakap ini sekiranya masih lagi mempunyai sikap atau perangai yang tidak baik maka sebagai guru pengawas, dia berhak dikeluarkan dari pasukan pengakap. Saya sebagai Pemimpin bersama-sama dengan Pemimpin yang lain dalam pasukan ini menemui pengakap tersebut pada hari perjumpaan pasukan. Dalam perbincangan tersebut pengakap itu diberi amaran sekiranya ada teguran lagi dari guru pengawas maka pasukan pengakap ini akan mengambil tindakan.
 
Sekarang, pengakap ini telah berubah sikap dan perangai setelah diberi amaran oleh Pemimpin-Pemimpin pasukan ini. Bagi masaalah kedua yang dihadapi oleh ahli saya ialah salah seorang ahli pengakap perempuan dalam pasukan saya menpunyai masaalah penglihatan. Dalam perjumpaan pasukan ketika membuat latihan atau belajar pelajaran pengakap, dia sentiasa meminta bantuan dari ahli-ahli yang lain bagi melihat atau mencatit nota-nota yang dibuat oleh Pemimpin atau pengajar. Masaalah perempuan ini apabila saya ketahui ketika dia hendak mencatit kedatangan ahli pengakap dalam perjumpaan pasukan. Dia telah memberitahu segalanya masaalah yang ahli hadapai. Selepas itu saya juga telah memaklumkan kepada Guru Pengawas sekolah berkenaan apakah masaalah yang dihadapi oleh perempuan ini. Guru Pengawas pasukan telah menerangkan dengan terperinci masaalah yang dihadapi oleh ahli ini kepada saya.
 
Semasa di sekolah pengakap ini apabila waktu berlajar, kertas-kertas pelajaran yang diberikan oleh guru-guru adalah berbeza kerana penglihatan beliau jika huruf itu kecil maka penglihatannya langsung tidak kelihatan. Semasa perkhemahan pasukan juga, saya sendiri telah menyelaskan apabila dia hendak mengisikan borang perkhemahan apabila tidak tidak nampak langsung apa yang tercatit di dalam borang tersebut. Bermula dari itu, apabila saya membuat nota-nota untuk perlajaran pengakap maka nota bagi ahli ini akan saya buat dengan huruf yang besar dan mudah dilihat oleh pengakap ini. Apabila ada masaalah dengan nota tersebut maka dia sendiri akan memjumpai saya.
 
Dengan masaalah penglihatan ini, pengakap ini saya bantu dengan baik dan apabila ada kegiatan dengan pasukan maka saya sendiri akan menerangkan kepada mereka yang ada masaalah dengan pengakap saya ini. Pengakap ini sekarang telah mengikuti Anugerah Pengakap Sultan sehingga berjaya menghadapi segala yang menjadi masaalah kepadanya. Dan sekarang ini dia masih bersama bakal-bakal ahli Pengakap Sultan bagi meneruskan kursus-kursus dan latihan-latihan yang akan mereka hadapi. Dalam kursus ini berkenaan, ahli-ahli bakal Pengakap Sultan telah mengetahui masaalah penglihatan pengakap ini.
 
Sebagai seorang Pemimpin perlulah faham tentang kesukaran-kesukaran ahli pengakap dan pasukannya. Fikirkanlah baik-baik sebagai sebuah pegerakkan sukarela berpengakap bukannya untuk membebankan keluarga kita. Jikalau ada masaalah tanyalah Pemimpin pasukan kamu.
 
'''6.a) PERANAN APAKAH YANG KAMU MAINKAN DALAM PERGERAKAN PENGAKAP DAERAH KAMU.'''
 
Peranan saya dalam pergerakan pengakap didalam daerah adalah sebagai seorang Pemimpin Pengakap dalam Pasukan Pengakap 1019 Sekolah Menengah Menglait Gadong. Saya juga dilantik sebagai Pemangku Penolong Pesuruhjaya Persatuan Pengakap Daerah Brunei dan Muara. Tugas saya di pasukan ialah mentadbir pasukan bersama-sama dengan Guru Pengawas pasukan ini. Peranan saya sebagai Pemimpin dalam pasukan adalah seperti berikut:-
 
oMemyediakan kertas-kertas pelajaran pengakap mengikut perancangan pasukan.
oMenyediakan kertas latihan bagi peringkat-peringkat pengakap.
oMenyediakan tajuk-tajuk pelajaran yang akan diajar pada minggu-minggu seterusnya
oMenyediakan rancangan latihan dan kegiatan yang akan dijalankan oleh pasukan mengikut rancangan Persatuan Pengakap Daerah Burnie Dan Muara.
oMenguruskan persuratan untuk pasukan mengadakan aktibiti pengakap dan selalu persuratan akan saya tujukan kepada:-
 
1.Pengarah Sekolah-Sekolah, MOE
2.Pesuruhjaya Polis DiRaja Brunei, NBD
3.Jabatan Kecemasan & Kemalangan, Rumah Sakit RIPAS
4.Jabatan Daerah atau Jabatan Perhutanan
5.Pesuruhjaya Daerah
6.Penolong Pesuruhjaya Zon 1
7.Pemimpin dan Penolong Pemimpin Pasukan 1019
8.Penghulu atau Ketua Kampong
 
'''Kesemua persuratan ditandatangani oleh Pengetua dan Guru Pengawas sahaja'''
 
oMembuat sokongan kepada ahli-ahli pengakap yang hendak mengikuti apa jua kursus-kursus pengakap dan menghadiri perkhemahan dalam negeri atau luar negeri.
oMenjalankan dan memperhati Unit Pengakap dan Unit Pengakap Laut.
 
Dalam pasukan ini saya ada mempunyai 2 buah unit pengakap iaitu Unit Pengakap dan Unit Pengakap Laut. Kesemua ahli-ahli ini berlajar dan dilatih mengikut peringkat-peringkat pengakap seperti Pengakap Muda dan Pengakap Remaja mengikut peringkat mereka dalam unit mereka masing-masing. Dalam program latihan adalah sama mengikut peringkat-peringkat pengakap bagi memperolehi pengelaman dalam bidang pengakap. Program bagi pelajaran pengakap laut belum lagi saya dalami dan pelajari untuk diajar kepada ahli-ahli pengakap laut. Dalam pasukan saya ini terdapat 4 orang Guru Pengawas dan 3 Orang Pemimpin. Saya telah membagi-bagikan Pemimpin-Pemimpin ini kepada unit-unit seperti:-
 
oUnit Pengakap
oUnit Pengakap Remaja
oUnit Pengakap laut
 
Saya telah dilantik sebagai Penolong Pesuruhjaya pada 3hb Mac 2003 dan mempunyai tugas dan tanggungjawab yang sungguh berat. Tugas saya adalah menggalakan pembentukan Majlis Pemimpin dalam zon saya tetapi ianya bukan perkara mudah. Menguruskan latihan awal Pemimpin supaya menggalakan mereka mengikuti latihan dan kursus-kursus pengakap bagi zon mahupun Persatuan Pengakap Daerah Brunei dan Muara. Melawat pasukan-pasukan pengakap dimana saja dalam daerah ini. Memberi cadangan bagi mengendalikan mengikut panduan-panduan yang ditetapkan dalam Dasar, Pertubuhan dan Peraturan serta undang-undang pengakap.
 
Memberi kerjasama dan memelihara perhubungan yang baik dengan Pemimpin-Pemimpin didaerah ini. Bekerjasama dengan semua Pesuruhjaya-Pesuruhjaya Negeri dan Daerah bagi menjalankan aktibiti-aktibiti pengakap. Bertanggungjawab kepada Pesuruhjaya daerah Brunei dan Muara dan membantu tugas-tugas am dalam seluruh daerah, termasuk urusan Tunas Pengakap, Pengakap, Pengakap Kelana dan lain-lain. Mengemaskinikan lagi pasukan yang sudah ada dan masih berfungsi. Menguruskan untuk melatih seberapa banyak pemimpin yang berwibawa, terutama latihan awal bagi pemimpin-pemimpin pengakap yang baru. Pesuruhjaya Pengakap Daerah sukacita melantik saya sebagai Setiausaha, Pentadbiran dan Kewangan bagi tugas-tugas tambahan.
 
 
'''6.b) BAGAIMANA KAMU BOLEH MENOLONG PENGAKAP-PENGAKAP KAMU UNTUK MENYEDARI BAHAWA MEREKA IALAH SEBAHAGIAN DARI SAUDARA PENGAKAP SEDUNIA.'''
 
Undang-Undang Pengakap ini adalah salah satu yang mesti dipatuhi sepanjang hayat dan diamalkan apabila seseorang itu menjadi ahli pengakap. Ianya jua diamalkan di seluruh organisasi pengakap di dunia sebagai panduan diri agar menjadi seorang yang berguna kepada ugama, bangsa dan negaranya. Apabila istiadat melantik pengakap bagi mendapat lencana keahlian pengakap, setelah seseorang pengakap itu membaca Persetiaan Pengakap maka terjadilah seorang ahli persaudaraan pengakap sedunia. Dia akan menjadi peranan dan tanggungjawab seseorang pengakap mengikut cara yang betul mengikut Undang-Undang Pengakap.
 
Dalam Undang-Undang Pengakap ini, cara untuk menyedarkan kepada pengakap kita adalah dengan cara memberi kefahaman, panduan, maksud dan pengertian. Pengakap kita yang sudah menjadi ahli pengakap akan tahu yang undang-undang yang keempat iaitu seorang pengakap bersaudara kepada semua pengakap. Kita mestilah menggalakan ahli-ahli pengakap kita untuk menyertai apa-apa jua aktibiti pengakap dan yang penting sekali mengikuti perkhemahan pengakap. Menyertai perkhemahan-perkhemahan seperti di peringkat Daerah atau Negeri bagi mengajar ahli-ahli pengakap itu cara-cara bergaul dan berkenalan dengan pengakap yang lain. Seorang pengakap akan menganggap pengakap-pengakap itu adalah saudara kepada mereka tidak kira apa bangsa sekalipun, berlainan ugama dan warna kulit, kepercayaan atau darjat. Semua dipandang sama dan saling faham memahami dan rasa persaudaraan. Itulah berpengakap yang mempunyai prinsip-prinsip serta amalan berdasarkan kepada Persetiaan dan Undang-Undang Pengakap yang diterima secara sukarela oleh setiap orang yang menjadi ahli pengakap.
 
Dalam sejarah pengakap, Lord Baden Powell Of Girwell telah mengadakan perkhemahan percubaan bagi budak-budak pengakap di Pulau Brownsea pada tahun 1907. Seramai 20 orang budak pengakap terlibat dalam perkhemahan pertama yang berjaya itu. Dengan itu, sejarah bermulanya bagi Persaudaraan Pengakap Sedunia apabila Lord Baden Powell mengelilingi dunia pada tahun 1912 setelah menemui pengakap dibeberapa buah negara. Dari situ lah bermulanya sejarah mengenai persaudaraan pengakap.
 
Dengan ini secara ringkas persaudaraan dalam pengakap dapat memberi sedikit kefahaman dan panduan mengenai peranan dan tanggungjawab seseorang pengakap mengenai dengan negara dan adat mereka. Sebagai seorang yang bergiat aktif dalam berpengakap tidak kira bahasa, bangsa dan ugama selagi kita berada dalam Pertubuhan Pengakap sedunia ini. Seseorang pengakap bagi sesebuah negeri atau negara merupakan sebagai satu kumpulan yang memberi kasih sayang serta kecintaan mereka apabila mereka bersatu dalam berkumpulan.
 
Tabik pengakap dan isyarat-isyarat pengakap juga adalah dengan menggunakan tiga jari tangan sebelah kanan di mana tujuannya ialah bagi mengingatkan setiap pengakap kepada tiga bahagian Persetiaan Pengakap. Ianya juga diberikan ketika memakai pakaian uniform sebagai memberi salam semasa diadakan upacara-uacara rasmi pengakap seperti:-
 
oKetika menaikkan bendera
oLagu kebangsaan dimainkan
oMengeluarkan bendera dari sarungnya
oBendera-bendera Pengakap
oBertemu dengan Pengakap lain
oIkrar Persetiaan Pengakap
 
Keistimewaan dalam persaudaraan pengakap ini ialah apabila mereka menjadi keluarga atau berkumpulan bagi mengetahui akan nilai-nilai adat dan budaya di dalam berpengakap yang baru kita ketahui atau pun yang kita mahu dalami lagi. Apabila kita amati peranan dan tanggungjawab kepada seorang pengakap itu untuk bersaudara kepada semua pengakap tidaklah sebegitu mudah untuk ditunaikan kerana ianya memerlukan keikhlasan dan kejujuran yang tinggi terhadap perkara ini.
 
 
'''7. Untuk Pemimpin Pengakap
 
a) BAGAIMANA KAMU MENGATUR PEMBANTU-PEMBANTU PENGAJAR-PENGAJAR SUPAYA KAMU DAPAT SATU PASUKAN YANG BERKESAN. BAGAIMANA KAMU DAPAT MEMPASTIKAN YANG MEREKA MELUASKAN PENGELAMAN MEREKA DAN MENJADI LEBIH TERLATIH.'''
 
Sudah menjadi keinginan seseorang Pemimpin menyaksikan perancangan, program dan susunan aktibiti bagi Pambantu-Pembantu Pengajar adalah untuk mendapatkan sebuah pasukan yang berkesan dan yang terbaik. Dengan cara-cara bekerjasama dan kesefakatan mendorong mereka supaya tahu apa peranan mereka dahulu sebelum ianya akan dilantik sebagai Pemimpin atau Penolong Pemimpin. Seseorang pembantu pengajar adalah penting dalam hal bagi mereka untuk meluaskan pengelaman dan kejayaan mereka. Dimana pun kita bergerak sebagai pembantu pengajar atau peringkat mana pun, pengakap kita mesti berjaya sekiranya peranan kita sebagai Pemimpin dengan pembantu-pembantu pengajar adalah penting dalam perkara ini. Memberi latihan-latihan, panduan dan tunjuk ajar hendaklah dengan cara yang betul dan mestilah sentiasa memberi sokongan serta jangan lupa pembantu-pembantu pengajar juga ada kelebihan dalam aktibiti berpengakap atau kelebihan mereka sendiri. Sebagai Pemimpin kita mesti memperlihatkan kepada mereka bahawa seolah-olah tidak ada julang antara Pemimpin dan pembantu pengajar kerana tugas Pemimpin adalah sentiasa mengambil berat tentang perkara yang dibuat.
 
Mempastikan mereka mempunyai pengelaman sebagai seorang Pemimpin Pengakap yang terlatih adalah penting dalam perkara ini. Kita mengatur, memyusun dan membuat perancangan yang penting sekali dalam sesebuah pasukan pengakap. Ianya adalah inginkan pasukan yang berjaya dan memberi khidmat yang berkesan dan menjadikan pembantu-pembantu pengajar menjadi yang terlatih. Kita mestilah juga berlajar untuk mempelajari keadaan masyarakat di sekeliling kita dimana hendak mengatur pembantu-pembantu pengajar untuk berkhidmat. Kita mesti mencapai dalam bidang ini supaya mendapat satu pasukan yang berkesan dan pembantu pengajar mendapat pengelaman yang luas untuk perkembangan mereka dan pasukan. Mengikut dengan kehendak cara kita dalam perkhidmatan kumpulan pengakap dengan panduan dan cara yang betul. Sebagai Pemimpin hendaklah mempastikan yang pembantu-pembantu pengajar mestilah:-
 
oLatihan persendirian yang memberi pengertian yang baik.
oPerkembangan kemahiran diri bagi menghadapi atau bertentangan dengan ahli-ahli pengakap, ibu bapa dan Pemimpin Pengakap.
oMempunyai kebolehan menjalankan kepandaian atau kemahiran pengakap dalam skim latihan.
oMengikuti kursus-kursus kepimpinan.
oMendapat atau suka menerima pendapat ahli-ahli pengakap.
oMempunyai prinsip dan sifat-sifat untuk kepimpinan yang baik.
oSuka membimbing orang-orang yang dipimpin.
oMemberi peluang kepada orang untuk memberi pandangan dan cadangan.
 
Kita mesti juga sedia maklum bahawa apa-apa jua perkara, latihan dan aktibiti yang dibuat mestilah sentiasa ingat akan KESELAMATAN DAN KESEHATAN PENGAKAP setiap kali membuat atau menjalankan aktiviti. Pembantu pengajar mestilah mempunyai perhibungan dengan keadaan yang tertentu iaitu dalam keadaan mempunyai atau banyak masa untuk berfikir dengan teliti dan bergantung pada pengetahuan yang dimiliki. Sentiasa bersedia dan jangan selalu berputus asa dalam memberi kepimpinan kepada pengakap kita sendiri. Minta bantuan dari Pemimpin Pengakap untuk meminta nasihat atau untuk membuat keputusan dan jangan mengambil tindakan yang terburu-buru. Ini adalah percubaan awal sebagai pembantu pengajar di mana ia boleh dijadikan panduan dan pelajaran dalam mendapatkan satu-satu pasukan yang berkesan. Daripada pengelaman yang meluas agar boleh memperbaiki kesilapan dan kelemahan maka ianya akan menjadi terlatih dalam mempastikan yang mereka adalah tanggungjawab sebagai Pemimpin nanti.
 
Apabila pembantu-pembantu pengajar mendapat pencapaian dan kejayaan dalam meluaskan pengelaman mereka perlulah mempunyai kepimpinan yang teratur untuk menghadapi segala halangan. Mendapat idea-idea dan pengetahuan adalah jalan bagi menjadi seseorang Pemimpin yang berkesan. Mestilah mengikuti panduan, membandingkan dengan teliti, mendapat pendapat cadangan orang bagi berjaya sebagai seseorang yang berpengelaman dan terlatih.
 
Dalam matlamat membentuk dan mengamalkan sikap permuafakatan dan kerjasama pasukan yang berkesan ianya perlulah cekap akan dalam segi kepimpinan dan membantu orang-orang dibawah bagi mencapai dan kepuasan dalam berpengkap. Sememangnya kepimpinan yang baik adalah amat penting dan diperlukan bagi mengukuhkan hubungan pembantu-pembantu pengakap dengan ahli-ahli yang diajarnya. Sekiranya ia mempertimbangkan kemahuan individu seperti kepuasan ahli-ahli pengakapnya maka terbentuklah satu pasukan yang berkesan dan mempunyai pengelaman luas dan terlatih yang sentiasa ingin melihat perkembangan yang berterusan untuk pengakap.
 
Dengan itu pergerakan pengakap di Brunei akan berkembang luas dengan keramaian yang bergitu membanggakan setelah pembantu-pembantu pengajar mendapat pencapaian dan kejayaan dalam kepimpinan yang teratur. Mencapai satu aktibiti social yang sehat dan sentiasa maju serta menambahkan ilmu pengetahuan pengakap, mendisplinkan diri pengakap dan mengajar pengakap cara-cara memberikan bantuan kepada orang lain. Sebagai seorang Pemimpin yang akan akan mempunyai pasukan yang berkesan maka akan dapat mengetahui bagaimanakah coraknya untuk memberi sebarang sokongan di peringkat daerah dan negeri. Dengan cara itu, perpaduan dalam pergerakan pengakap akan dapat dilaksanakan dan tercapai dengan mudah dengan perancangan yang teratur dan tersusun bagi memudahkan segalanya akan tercapai.
 
Kebolehan dan peranan Pemimpin-Pemimpin Pengakap mestilah mengetahui terlebih dahalu membentuk tanggungjawab dalam pasukannya dengan dilaksanakan dengan juyanya. Keperluan-keperluan yang mesti diperolehi adalahmembuat dan menyelesaikan kerja-kerja yang telah mereka rancangkan. Kejayaan satu-satu pasukan ini boleh dinilai melalui sejauhmana keberkesanan tugas serta peranan Pemimpin atau pengajar-pengajar.
 
 
'''b) APAKAH RENCANA KAMU UNTUK MENYAMBUNG LATIHAN KAMU DENGAN CARA TIDAK RESMI.'''
 
Bagi meneruskan latihan saya kepada latihan dan kursus yang akan datang, peluang sentiasa terbuka tetapi kita sebagai Pemimpin perlulah ada tugas yang tidak resmi dalam mengendalikan satu-satu rencangan. Perlulah mengetengahkan corak kepimpinan kita yang perlu ada kefahaman yang lebih menyeluruh tentang peranan yang dijalankan dan tentang tatacara Pengakap yang bersesuaian, yang penting sekali dan yang selalu dibuat ialah dengan menggunakan Sistem Berpatrol dalam Pasukan Pengakap atau pun Jawatankuasa Kerja yang kita buat walaupun ianya tidak resmi atau secara resmi.
 
Saya pada waktu ini berkesempatan untuk bertukar-tukar fikiran dengan Pemimpin-Peminpin yang lain bagi mencari pengelaman yang baru dalam berpengakap dan meneruskan tugas saya sebagai Pemimpin Pengakap di pasukan saya sendiri atau membantu pasukan-pasukan yang memerlukan tenaga pengajar. Saya juga telah mempunyai pengelaman dalam menjalankan tugas-tugas Penolong Pesuruhjaya Daerah dari tahun 2003 hingga 2005. Dalam tugas ini banyak pengajaran yang saya perolehi semasa mengendalikan aktibiti dan rancangan daerah. Dalam masa itu juga saya ada bimbingan dan tunjuk ajar dari Pesuruhjaya Daerah dan Penolong-Penolong Pesuruhjaya Daerah dan semasa menghadiri dan mendapat bimbingan dari Jurulatih dan Pelatih dalam satu-satu Kursus Pengakap yang banyak mempunyai pengelaman. Perkara ini juga kita boleh mengikuti perkembangan ahli-ahli pengakap dari masa ke semasa.
 
Sebelum saya meneruskan latihan yang tidak resmi, saya akan berusaha lagi bagi mendapatkan kefahaman yang lebih mendalam terhadap peringkat-peringkat pengakap dari Pengakap Tunas, Pengakap Muda, Pengakap Remaja dan ke Pengakap Kelana. Melibatkan diri dalam aktibiti-aktibiti dan aturcara-aturcara mengikuti acara akitibiti berpengakap dalam Persatuan Daerah dan Negeri. Ianya adalah bagi menolong dan membantu menjalankan kegiatan-kegiatan yang dianjurkan dan mendapat pengelaman apabila kita bekerjasama dan mendapat pengelaman yang luas dengan ahli-ahli pengakap Daerah dan Negeri yang lainnya. Boleh memperkembangkan fikiran dan meluaskan cadangan bagi menjalankan rancangan-rancangan, menguruskan perjumpaan-perjumpaan pasukan, menguruskan permainan pengakap dan kegiatan-kegiatan pengakap pada acara-acara aktibiti pengakap. Dari perkara tersebut saya akan dapat pengetahuan yang mendalam lagi bagi menjalankan dan menerangkan lagi latihan lencana-lencana pengakap mengikut peringkat-peringkat pengakap. Dari itu ianya dapat menggunakan sepenuhnya pengelaman yang ada pada diri saya sendiri bagi kaedah yang boleh memperbaiki dan menambahkan kemahiran kepimpinan saya dan boleh diajarkan kepada mereka yang memerlukan bantuan dan pengetahuan.
 
Sebagai seorang Pemimpin yang ingin memastikan kepuasan hati untuk mendapat dan mencapai apa sahaja dalam bidang pengakap adalah dari usaha-usaha yang tidak resmi. Ianya boleh mendatangkan pembaharuan yang baik kepada diri kita bagi tujuan mendapat latihan-latihan dan pengetahuan yang tidak resmi. Ilmu kemahiran kita boleh dijadikan kepada generasi akan datang sebagai rakyat yang bertanggungjawab kepada masyarakat, agama dan negara yang mempunyai budi pekerti yang sempurna. Menerima bimbingan dalam cara-cara memimpin yang betul dan rela ditegur oleh mana-mana pihak yang mempunyai pengelaman.
 
 
'''8.a) PILIH RENCANA KECEKAPAN PENGAKAP YANG KAMU MINATI. DENGAN KERJASAMA PEMIMPIN PENGAKAP DAN PENGAJAR-PENGAJAR YANG LAIN, JALANKAN ATAU KEGIATAN MENGENALAKN RENCANA YANG BERKAITAN. BUAT SATU LAPORAN RINGKAS MENEGENAI KEGIATAN INI DAN TERANGKAN BAGAIMANA CARA UNTUK MEMBERI LATIHAN KEPADA PENGAKAP-PENGAKAP YANG BERKEINGINAN LENCANA.'''
 
Lencana kecekapan pengakap ialah latihan mengikut peringkat-peringkat pengakap yang berterusan bagi menunjukkan kemahiran pengakap bagi pengetahuan asas yang mudah serta pengelaman dalam berpengakap. Kemahiran-kemahiran lencana kecekapan ini mengandungi peraturan-peraturan asas berkhemah, memasak dan mengembara. Ianya juga boleh meluaskan pengetahuan ahli-ahli pengakap dan memperkenalkan unsur-unsur berdikari dan khidmat serta memberikan pengakap itu satu unsur dalam pemilihan lencana kecekapan pengakap.
 
Lencana yang paling saya minati ialah Lencana Ahli Berkhemah. Bagi mengenalkan lencana ini kepada ahli-ahli pengakap adalah perlu diberikan pengetahuan tentang lencana ini dahulu. Lencana ini adalah bagi pengakap-pengakap yang telah berkhemah bersama pasukannya atau patrolnya selama tidak kurang dari 15 hari. Maksud berkhemah selama 15 hari ialah telah beberapa kali menghadiri perkhemahan sepanjang tahun. Apabila menjalankan lencana ini, lencana kepandaian yang lain juga boleh dijalankan dimasukan bersama-sama dalam kegiatan perkhemahan tersebut seperti tukang masak, mengail, melukis, mengembara ringkas, ahli perkhemahan dan apa jua lencana yang berkaitan dengan perkhemahan. Dalam satu-satu perkhemahan Pemimpin atau pengajar juga akan ikut sama bagi membantu, menjalanakan, memperhatikan dan berlajar cara-cara mengendalikan perkhemahan.
 
Menjalankan aktibiti mengenalankan lencana bersama-sama dengan pengajar-pengajar yang lain adalah perlu bagi kita sebagai Pemimpin bagi menbantu pengajar-pengajar yang ingin mengetahui cara-cara mengenalkannya dalam perjumpaan pasukan atau perkhemahan. Bagi pengakap, ianya juga menguji setiap patrol bagi berlajar untuk memilih tempat dan mendirikan khemah di tempat yang mereka pilih bagi membuat tempat kediaman sementara mereka. Apabila mengadakan perkhemahan seperti ini, ianya boleh membuat ujian-ujian kemahiran yang lain seperti yang berkaitan dengan aktibiti perkhemahan. Aktibiti yang lain semasa berkhemah boleh juga dirancang dan dijalankan seperti malam kebudayaan dan bermacam-macam permainan pengakap.
 
Apabila ujian dijalankan semasa perkhemahan itu, lain-lain ujian juga boleh dijalankan juga. Apabila ahli-ahli pengakap mendirikan khemah secara berpatrol maka satu ujian telah pun dibuat semasa mereka mendirikan khemah tersebut. Semasa mereka hendak makan maka mereka dengan sendirinya memasak untuk patrol mereka maka ujian bagi lencana tukang masak akan dibuat. Jika ada sebuah kolam atau sungai dikawasan perkhemahan tersebut maka ujian lencana memancing ikan boleh dijalankan. Ujian bagi lencana pelukis atau membuat juga boleh dijalankan jika ada masa untuk menjalankannya. Banyak ujian lencana-lencana boleh dibuat semasa berkhemah ini dan yang penting sekali ialah perancangan kita sebagai Pemimpin dengan pengajar-pengajar yang lain.
 
Setiap kali perkhemahan diadakan, kita sebagai Pemimpin perlu membuat laporan ringkas mengenai dengan perkhemahan tersebut bagi pengetahuan pihak-pihak yang tertentu seperti Pengetua Sekolah dan Pesuruhjaya Daerah. Selalunya laporan-laporan bagi membuat sesuatu aktibiti mestilah mempunyai cara-cara yang tertentu iaitu:-
 
Laporan mestilah berkaitan dengan perkara seperti berikut:-
 
oTujuan aktibiti yang dijalankan
oNama pasukan pengakap
oNama Pemimpin dan Penolong Pemimpin (Pengajar)
oTarikh bermula dan berakhir perkhemahan
oKeramaian ahli yang ikut serta
oSurat makluman kepada pihak berkuasa
oNama ahli jawatankuasa perkhemahan
oJadual penuh perkhemahan
oAktibiti atau ujian yang dijalankan
oMasa aktibiti atau ujian dijalankan
oSiapa menguji ujian tersebut
 
Itulah cara-cara memberi latihan kepada pengakap-pengakap yang inginkan lencana ini yang penting kita sebagai Pemimpin mestilah memberi pengetahuan mereka tentang bagaimana mendapakan lencana kemahiran dan kegemaran. Lencana diperolehi apabila berjaya membuat ujian dan diuji untuk ketabahan dan boleh membuktikan kebolehan melakukan latihan dan ujian tersebut. Ianya boleh juga melayakkan diri pengakap itu bagi mendapatkan mana-mana lencana kegemaran dan yang penting mestilah berjaya mendapat Lencana Scout Standard, Lencana Advanced Scout Standard dan Anugerah Ketua Pengakap. Sebarang peluang bagi ahli-ahli pengakap kita haruslah diambil untuk membantu menlayakkan diri mereka yang bergiat aktif dalam berpengakap.
 
 
'''b) APAKAH RANCANGAN KAMU UNTUK MELUASKAN PENGELAMAN KAMU DALAM SATU PERKARA UNTUK MENOLONG PENGAKAP KAMU.'''
 
Bagi meluaskan pengelaman saya dalam menolong pengakap pada masa ini adalah memimpin perlulah mempunyai penilaian yang mencerminkan pengalaman, kebolehan dan daya kepimpinan dan pengurusan yang tinggi dalam pergerakan berpengakap. Menunjukkan persiapan dan melengkapkan diri kita pengetahuan mengenai pengakap dalam bidang yang ditetapkan dan disokong sebagai Pemimpin yang benar-benar mahu menolong pengakap dan menubuhkan pasukan-pasukan pengakap. Bekerjasama dan menerima pendapat orang juga adalah yang terbaik bagi maksud menolong sesama sendiri bagi kemajuan dalam berpengakap.
 
Dalam meluaskan pengelaman saya sebagai pengakap mestilah sentiasa dilakukan bersungguh-sungguh untuk melipatgandakan usaha berganding bahu bukan sahaja dengan pengakap-pengakap di Brunei bahkan juga dengan badan-badan uniform yang lain di dalam dan luar negeri. Pengalaman saya juga dapat melakukan lebih banyak usaha yang dapat menyumbang kemampuan yang tinggi dan gigih bagi pengakap mendapatkan latihan, sama ada secara resmi atau tidak resmi. Dalam perkara ini kita perlulah mempunyai panduan dan kemudahan bagi meluaskan pengelaman kita sebagai Pemimpin seperti:-
 
oDaya Kreativiti – Kita perlu sama-sama bagi mencapai cita-cita apa yang telah dibuat yang memerlukan usaha yang lebih kental seperti VISI Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam. Menjadi pengakap ini walaupun secara sukarela tetapi ianya tidak terdapat perbezaan yang bertentangan di dalam pergerakan pengakap.Yang penting ialah hendaklah bersedia dalam pengetahuan mengenai pengakap kerana saya bakal penerima woodbadge yang memerlukan sokongan dari pihak-pihak berkenaan.
 
oMerancang – Pengelaman sudah tentu akan memerlukan seseorang Pemimpin yang gigih dan berkemampuan tinggi untuk merancang, menyusun dan seterusnya melaksanakan lebih banyak program kegiatan yang berkuali. Yang perlu sekali ialah mengikuti atau membuat rancangan latihan yang dikendalikan oleh Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam seperti Kursus Penerangan Am, Kursus Kepimpinan, Kursus Asas / Lanjutan Manik Kayu, seminar-seminar, bengkel-bengkel dan sebagainya. Dengan merancang ianya boleh tersedia untuk panduan bagi kegiatan-kegiatan yang telah disusun.
 
oBantuan – Pemimpin perlulah sesalu menyokong perkara-perkara yang dibuat oleh ahli-ahlinya yang memerlukan panduan berpengakap.Setiap pasukan pengakap perlulah berbincang dan bertukar-tukar fikiran dan pendapat mengenai dengan masaalah dan membuat perkara baru dalam bidang pengakap. Jangan abaikan pengelaman untuk menambahkan ilmu pengetahuan dengan cara bertanya dan meminta penerangan.
 
oKesedaran – Dalam perkara ini membaca dan membuat rujukan dari buku-buku dan majalah-majalah mengenai berpengakap yang mana ianya boleh memberikan kesedaran kepada masyarakat yang perlu tahu mengenai pengakap. Masyarakat perlu sedar walaupun berpengakap tidak bergaji tetapi hati dan minat mendalam dalam berpengakap adalah penting dan sanggup berkorban.
oMatlamat – Menggunakan sepenuhnya lain-lain cara atau kaedah yang boleh menolong dan membantu pengakap-pengakap iaitu mencari kemahiran di luar pengakap seperti kerja-kerja belia, kegemaran, latihan professional dan latihan yang dikelolakan oleh lain-lain badan atau pertubuhan / persatuan.
 
Bagi Persatuan Pengakap Daerah Brunei Dan Muara perlulah membuat perubahan sedikit bagi Zon-Zon iaitu setiap zon perlulah ada mempunyai sekolah-sekolah menengah. Ianya bertujuan adalah bagi membantu sekolah-sekolah rendah yang belum lagi tertubuhnya pasukan pengakap. Jika ada sekolah-sekolah menengah dapat mereka ini sebagai pengakap dapat membantu atau di latih untuk menjadi Pemimpin jika mereka menjadi tenaga pengajar di sekolah-sekolah rendah.
 
Perkara yang dimaksudkan ialah, jika kawasan Zon 6 yang sekolah-sekolah rendah kebanyakan dikawasan pendalaman perlulah dibantu oleh ahli-ahli pengakap sekolah menengah. Sekolah yang dimaksudkan ialah Sekolah Menengah Awg Semaun, Sekolah Menengah Mukim Lumapas dan Sekolah Menengah Masin yang akan digunakan pada tahun 2006 nanti.
 
Dalam perkara ini jika ada 7 buah sekolah rendah yang berada dikawasan ini, maka apabila hendak ditubuhkan oleh mana-mana Penolong-Penolong Pemimpin dari sekolah-sekolah menengah berkenaan yang inginkan menubuhkan pasukan pengakap. Mereka akan dapat berusaha bagi menubuhkan pasukan pengakap dan akan sentiasa bergambong dengan sekolah menengah yang sebelum ini dia menjadi Penolong Pemimpin. Sesebuah pasukan pengakap sekolah rendah sekiranya ada mempunyai sekurang-kurangnya 30 orang ahli pengakap maka jika mempunyai 7 buah pasukan pengakap maka ianya berjumlah 210 orang ahli pengakap. Itulah perkara yang boleh saya buat untuk menolong pengakap dan memajukan pengakap kita sendiri.
 
Tidak syak lagi ianya boleh menolong pengakap di Brunei bagi perkembangan dan kemajuan mengikut VISI Persekutuan Pengakap Negara Brunei Darussalam menjelang tahun 2013 keramaian pengakap di Brunei mencapai 10,000 orang ahli. Kita mestilah ada membekalkan corak kepimpinan dalam pasukan nanti akan yang dirancang dengan mengikut cabaran dan semangat seiring dengan pertumbuhan dan perkembangan diri pengakap melalui pengelaman yang saya ada dan ahli-ahli pengakap yang lain.
 
== Di mana boleh saya mula? ==