Balet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Kearah membina masyarakat yang cermerlang, gemilang lagi terbilang
Baris 4:
 
[[Etymologi]] kata "balet" berkait dengan sejarah bentuk seni itu. Perkataan "balet" datangnya dari [[bahasa Perancis) dan dipinjam kedalam [[bahasa Inggeris]] sekitar kurun ke-17. Perkataan Perancis pula berasal dari bahasa Itali ''balletto'', diambil dari kata ''ballo'' (menari). ''Balet'' akhirnya dijejak kepada bahasa Latin''ballare'', bererti menari.<ref>Chantrell (2002), p. 42.</ref>
 
==Sejarah Balet==
NJAD- the best ballerina's attend this academy of dance
{{Main|History of ballet}}
Balet muncul pada akhir kurun ke-15 istana ''Renaissance'' di [[Itali]], sebagai tarian menggambarkan lawan pedang, dan berkembang lebih lanjut di Istana Perancis semejak tempoh [[Louis XIV dari Perancis|Louis XIV]] pada kurun ke-17. Ini dibayangkan oleh kosa kata balet dalam bahasa Perancis. Selepas itu, selepas 1850, balet berkembang di [[Denmark]] dan [[Russia]]. Dari Russialah ia kembali ke Eropah Barat dan akhirnya keseluruh dunia. ''Ballets Russes'' oleh Sergei Diaghilev dan warisannya amat berpengaruh semasa tempoh ini. Ia terus menarik dan semakin kaya dengan tarian rakyat dan tradisi tarian tempatan.
 
Pada kurun ke-20, balet terus berkembang dan mempunyai pengaruh besar pada pinggir tarian konsert lebih luas. Sebagai contoh di [[Amerika Syarikat]], choreographer [[George Balanchine]] membangunkan apa yang dikenali kini sebagai neoklasik balet. Perkembangan selanjutnya telah menghasilkan balet semasa (''contemporary'') dan balet pra-struktur (''post- structural''), hasil kerja William Forsythe di [[Jerman]].
 
 
==Balet klassik==
 
Balet klassik merupakan gaya balet paling rasmi; ia kekal kepada teknik balet tradisi. Terdapat variasi berkait dengan kawasan asal, seperti balet Russia, balet Perancis, dan balet Itali.