Lenggeng: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dinsmann (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Dinsmann (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
 
==Cara ke sana ==
* Untuk ke sana, dari Mantin menuju ke Seremban ada papan tanda ke Lenggeng kesimpang sebelahke kiri. Dari situ anda ke Lenggeng dan boleh terus ke Kampung Ulu Beranang, jika ke kiri ke Kampung Rawa atau simpang ke kanan ke Kampung Mendom.
* Dari Semenyih, anda belok ke Broga dan terus ke Lenggeng.
* Juga dari Semenyih dari Pekan Beranang, Selangor ambil simpang ke kiri.
* Dari pekan Pantai kira-kira 3Km terdapat simpang ke kiri untuk ke Lenggeng
 
==Budaya ==
Penduduk Lenggeng terdiri daripada orang [[Melayu]] sebagai kaum majoriti dari generasi kedua dan ketiga dari penghijrahan orang-orang Minang [[Sumatra]] khususnya dari Luak Agam (satu kawasan bermula di Bukittinggi hingga ke Lubuk Sikaping). Orang-orang Minangkabau dari Luak Agam ini menempati daerah-daerah baru di Negeri Sembilan dan Selangor seperti Jelebu, Lenggeng, dan Port Dickson di Negeri Sembilan, dan Semenyih, Ulu Langat, Tanjung Karang, Ulu Selangor sehingga ke Tanjung Malim. Banyak orang ternama seperti Pak Sako, Dato' Aishah Ghani, Datuk Rais Yatim adalah keturunan Luak Agam. Kaum Cina merupakan minoriti yang agak besar di Lenggeng, yang berasal dari daerah perlombongan di Broga dan Semenyih. Orang India sebagai minortiti ramai terdapat di estet-estet bekas kepunyaan penjajah British.
Kawasan ini merupakan kawasan berpenduduk [[Melayu]] generasi kedua dan ketiga dari [[Sumatra]]. Jadi mereka mengamalkan budaya [[Minangkabau]], [[Indonesia]].
 
Orang Melayu di Lenggeng mengamalkan budaya warisan mereka iaitu budaya [[Minangkabau]], [[Indonesia]].
 
== Kampung dalam mukim Lenggeng ==
Baris 37 ⟶ 41:
* [[Kampung Pekan Lenggeng]]
* [[Kampung Ulu Beranang]]
* [[Kampung MendumMendom]]
* [[Kampung Jelatuk]]
* [[Kampung Sungai Bunga]]