Kertas undi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kertas Undiundi''' atau dalam ([[bahasa Inggeris]]: dipanggil "'''ballot paper'''") adalah sehelai kertas yang digunakan dalam proses pengundian. Kertas ini adalah digunakan sebagai alat untuk merekod pilihan atau pilihan-pilihan seorang pengundi sewaktu [[pilihan raya]]. Setiap pengundi diberi hanya satu kertas undi dan ianya tidak boleh dikongsikan. Para pengundi kemudiannya mengisikan undian mereka dan memasukkannya ke dalam peti undi di tempat mengundi.
 
==TypesJenis of choicespilihan==
Terdapatnya pelbagai jenis pengundian yang tergantung kepada jenis sistem pengundian dalam pilihan raya. Pengundian pemeringkatan membenarkan pengundi untuk mengisihi calon-calon mengikut kecenderungan mereka sedangkan sistem pengundian "siapa yang menang dahulu" (''first-past-the-post'') hanya membenarkan pengundi untuk memilihi satu calon. Dalam sistem-[[sistem senarai parti perwakilan berkadar]], senarai tersebut mungkin terbuka ataupun tertutup.
Depending on the type of [[voting system]] used in the election, different ballots may be used. [[Ranked ballot]]s allow voters to rank candidates in order, while ballots for [[first-past-the-post]] systems only allow voters to select one candidate. In [[party-list proportional representation|party-list]] systems, lists may be [[open list|open]] or [[closed list|closed]].