Simanggang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Sri Aman''' pada (asalnya adalah Simanggang) merupakan Bahagiansalah Ke2satu dalambandar pentadbirandan Kerajaanbahagian dalam [[Sarawak]]. Nama Sri Aman diambil sempena dengan penyerahan diri anggota parti komunis yang dipimpin oleh Bong Kee Chok sekitar tahun 1974. Sri Aman terkenal dengan buaya legenda "Bujang Senang" nya dan fenomena unik tsunami mini (tidal wave) yang digelar BENAK. Pesta BENAK diadakan setiap tahun sekitar bulan mei dengan acara utamanya adalah regata lumba perahu pelbagai kategori pengayuh dan acara-acara sampingan yang lain.Walaupun perlahan Sri Aman sedang rancak membangun. Sri Aman perlu dipromosikan dengan lebih aggresif untuk menarik kunjungan pelancong dalam dan luar negara kerana ia ada tarikan unik yang mempersonakan orang yang tidak pernah melihat fenomena BENAK.
 
Sri Aman juga mempunyai sejarah yang lama semasa penjajahan British. tempat kediaman mereka yang dinamakan 'Kubu Alice' sekarang ini masih wujud dan menjadi kunjungan orang ramai.
 
Sri Aman terkenal dengan buaya legenda "Bujang Senang"nya dan fenomena unik ombak gadang yang digelar BENAK. Pesta BENAK diadakan setiap tahun sekitar bulan Mei dengan acara utamanya adalah regata lumba perahu pelbagai kategori pengayuh dan acara-acara sampingan yang lain.
 
{{Sarawak}}
 
[[Kategori:Sarawak]]
 
[[en:Sri Aman]]
[[nl:Sri Aman]]
[[zh:詩里阿曼]]