Bandar diraja: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tikar aurum (bincang | sumb.)
ejaan dan perapian
Baris 1:
'''Bandar Dirajadiraja''' adalah merupakan [[bandar]] kedua terpenting selepas bandar atau bandar raya yang menjadi [[ibu negeri]] bagi negeri-negeri yang diperintah oleh Raja atau Sultan. Selalunya Bandarbandar Dirajadiraja ialah daerah yang menjadi tempat berdirinya Istana kediaman rasmi bagi Sultan atau Raja, dan daerah yang menjadi Bandarbandar Dirajadiraja ('''Royal Capital''') bukanlah daerah yang dipilih menjadi Ibuibu Negerinegeri ('''State Capital'''). Istilah State[[ibu Capitalnegara]] (atau ibu negeri) yang digunakan ketika zaman penjajah menunjukkan kawasan yang menjadi ibu negerinegara itu menempatkan pusat pentadbiran negerikerajaan dan kelazimannyalazimnya ialahistana diraja Ibuyang Negerimemerintah jugalahdibina terletaknyadi Istanaibu monarki yang memerintahnegara, seperti yang terdapat di London termasukdan negara-negara bermonarkiberaja lainyang lainnya di eropah[[Eropah]]. IniHal adalahini keranadilakukan bagi memudahkan urusan pentadbiran. (''Capital'' juga boleh diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia sebagai ''Pusat'', bergantung kepada konteks ayat.)
 
Namun di Tanah Melayu, atas sebab-sebab geografi dan ekonomi, di sesetengah negeri pihak britishBritish terpaksa mewujudkan pusat pentadbiran di tempat lain yang kadangkala jauh dari Istana rasmi. SebagaiContohnya contohdi negeri Perak, baginda Sultan Perak bersemayam di Kuala Kangsar, namun Ipoh dijadikan Ibuibu negeri atas sebabkerana Ipoh menjadi kawasan yang paling pesat keranahasil daripada pembukaan banyak lomboh bijih yang mewujudkan peluang pekerjaan dan ekonomi kepada imigran. Lalu [[Ipoh]] dipilih menjadi Ibuibu Negeri ('''State Capital''')negeri dan [[Kuala Kangsar]] diangkat menjadi Bandar Diraja ('''Royalbandar Capital''')diraja. Begitulah juga keadaan di negeri-negeri yang lain yang mempunyai situasi yang sama.
 
Majlis-majlis rasmi seperti sambutan Hari Keputeraan, Pemasyhuran, Sambutan Tetamu Negeri, Perlantikan Menteri Besar dan pelbagai upacara yang melibatkan Raja atau Sultan dijalankan di Bandarbandar Dirajadiraja. BagaimanaWalau punbagaimanapun, ini hanyalah merupakan kebiasaan, tetapi tidakdan semestinyabukanlah begitukemestian.
 
== Senarai Negerinegeri-negeri Malaysia dan Bandarbandar Dirajadiraja ==
* [[Perlis|Perlis Indera Kayangan]]: [[Arau]]
* [[Kedah|Kedah Darul Aman]]: [[Anak Bukit]]
Baris 14:
* [[Pahang|Pahang Darul Makmur]]: [[Pekan]]
* [[Terengganu|Terengganu Darul Iman]]: Bandar [[Kuala Terengganu]]
* [[Kelantan|Kelantan Darul Naim]]: Bandar [[Kota Bharu]]
 
 
[[categoryKategori:Malaysia]]
[[Kategori:Politik]]
 
[[id:Ibu kota kerajaan (Malaysia)]]