Al-Masih ad-Dajjal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
Dajjal -> Dajal, Syriak -> Suryani
Aviator (bincang | sumb.)
eshatologi -> Hari Kiamat, SAW -> s.a.w.
Baris 1:
{{islam}}
Dalam ajaran [[Islam]], '''Dajal''' ([[bahasa Arab|b. Arab]]: الدّجّال ''al-dajjāl'' "pembohong, penyamar") ialah suatu makhluk jahat dalam [[eshatologi Islam]], yang akan muncul sebelum [[Hari Kiamat]]. Dalam ajaran [[Kristian]], Dajal dikenali sebagai [[Antichrist]].
 
"Dajal" adalah kata Arab lazim, digunakan dalam kata "nabi palsu". Tetapi "Al-Dajal", dengan rencana pasti, merujuk kepada "Si Penyamar", satu pembohong spesifik akhir-masa. Ia adalah layak untuk nota yakni istilah Al-Masih Ad-Dajal (Bahasa Arab untuk "Si Masih Palsu") adalah terjemahan berkait dari istilah [[bahasa Suryani|Suryani]] "Meshiha Deghala", dimana telah menjadi kosa kata lazim dari Timur Tengah selama lebih 400 tahun sebelum penurunan [[al-Quran]], melalui [[Peshitta]] (dimana menggunakan istilah ini sebalik dari Greek "antichristos").
Baris 6:
==Sifat-sifat==
[[Dajal]] tidak disebut dalam al-Quran, tetapi pelbagai [[hadis]] [[Sunah]] menghuraikan sifat-sifat Dajal, seperti berikut (dimana lazimnya dipercayai oleh Muslim):
* Dia (Dajal) adalah seorang pemuda yang rambutnya keriting, matanya menyembul keluar, menurut Rasulullah SAWs.a.w. seperti Abdul Uzza bin Qathan. "Hendaknya diantara kamu bertemu dengannya,hendaklah membaca permulaan surat Al-Kahfi"(Sabda Rasulullah SAWs.a.w). Sesungguhnya ia keluar dari jalan antara Syam dan Irak kemudian merusak kanan kirinya.
* Dia akan fizikalnya berbentuk cacat, dan akan buta pada mata kirinya. Mata kanannya akan berkini tetapi ia akan jadi gelap (hitam). Dalam sebilangan hadith dia dirujuk sebagai satu-mata. Dia akan menunggang keldai putih dimana setiap langkah akan dibentang sebatu, akan makan api dan menghembus asap, terbang atas tanah dan menyeberang laut.
* Dia akan menipu para imam, mengajar mereka bahawa [[Syurga]] ialah [[Neraka]] dan sebaliknya.