95 Dalil: Perbezaan antara semakan

pertikaian oleh Martin Luther mengenai indulgensi (pengampunan)
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tikar aurum (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|Buku 95 Dalil-dalil. '''''95 Dalil-dalil terhadap kuasa pengampunan''''', atau lebih dikenali sebagai '''''95 Dalil Luther''''', telah ditulis oleh paderi [[M...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:25, 25 September 2008

95 Dalil-dalil terhadap kuasa pengampunan, atau lebih dikenali sebagai 95 Dalil Luther, telah ditulis oleh paderi Martin Luther pada tahun 1517 dan dianggap sebagaik pencetus kepada pergerakan Reformasi Protestan. Luther menggunakan dalil-dalil ini untuk mempertikaikan amalan gereja menjual pengampunan yang akhirnya melahirkan fahaman Protestan. Sokongan kepada Luther menggalakkan lebih ramai lagi golongan yang mencurigai pihak gereja dan membangkang amalan-amalannya. Lebih khusus lagi, gerakan ini kemudiannya mencabar ajaran gereja mengenai taubat, kekuasaan Paus sebagai ketua gereja dan umat Kristian serta kegunaan pengampunan itu sendiri. Gerakan ini turut mencetuskan perdebatan mengenai teologi yang menyebabkan Zaman Pembaharuan Eropah dan melahirkan ajaran-ajaran Lutheran, Anabaptist dan beberapa lagi dalam agama Kristian.

Buku 95 Dalil-dalil.



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.