Philip Pullman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aviator (bincang | sumb.)
Baris 30:
Pullman menulis sepenuh masa sejak dari tahun [[1996]], tetapi masih meneruskan penyampaian syarahannya dan kekadang juga menulis untuk [[akhbar]] ''[[The Guardian]]''. Beliau dianugerahkan [[Golongan Empayar British]] (CBE) dalam senarai Penerima Anugerah Tahun Baru pada tahun [[2004]]. Pullman juga mula memberikan [[syarahan]] tentang [[bahasa Inggeris]] dalam sebuah [[seminar]] di [[alma mater]]nya, [[Kolej Exeter, Oxford]], pada tahun [[2004]]. <ref>[http://www.uce.ac.uk/web2/releases04/3476.html Laman web ''UCE'']</ref><ref>[http://www.exeter.ox.ac.uk/admissions/undergrad/life/ Lama web ''Exeter'']</ref> Beliau kini mengerjakan ''Buku tentang Habuk'' (''The Book of Dust''), susulan kepada trilogi ''Bahan-bahan Tersembunyinya''.
 
== ''Bahan-bahanHis TersembunyinyaDark Materials'' ==
''[[Bahan-bahanHis Tersembunyinya]]Dark Materials'' terdiri daripada:
* ''[[CahayaNorthern Utara (novel)|Cahaya UtaraLights]]'' (''NorthernCahaya Lights''Utara) yang berjudul ''[[Kompas Keemasan]]'' (''The Golden Compass'' (Kompas Keemasan) di [[Amerika Utara]];
* ''[[PisauThe TakSubtle KetaraKnife]]'' (''ThePisau SubtleTak Knife''Ketara); dan
* ''[[TeropongThe KecilAmber AmbarSpyglass]]'' (''TheTeropong AmberKecil Spyglass''Ambar).
 
''[[CahayaNorthern Utara (novel)|Cahaya Utara]]Lights'', jilid pertama trilogi, memenangi [[Pingat Carnegie]] untuk fiksyen kanak-kanak di [[United Kingdom]] pada tahun [[1995]]. ''Teropong Kecil Ambar'' (''The Amber Spyglass''), jilid terakhir, dianugerahkan dengan dua anugerah, iaitu:
* [[Anugerah Buku Whitbread|Hadiah Whitbread]] tahun [[2001]] untuk buku kanak-kanak terbaik; dan
* Hadiah [[Anugerah Buku Whitbread|Buku Whitbread untuk Tahun]] pada bulan Januari [[2002]], pencapaian yang merupakan buku kanak-kanak yang pertama untuk menerima anugerah itu.
Trilogi ini mendapat sanjungan yang popular pada akhir tahun [[2003]] dan mendapat tempat ketiga dalam [[tinjauan pendapat]] [[Big Read]] yang dikendalikan oleh [[BBC]]. Pada tahun [[2005]], Pullman diisytiharkan sebagai pemenang bersama [[Anugerah Peringatan Astrid Lindgren]] untuk [[kesusasteraan]] kanak-kanak.
 
''[[Oxford Lyra's Oxford]]'' (Oxford Lyra), gu karya ringkas yang mengandungi perkara-perkara menarik, serta sebuah [[cerpen]] kini juga diterbitkan, dengan ''[[BukuThe tentangBook Habukof Dust]]'' (''TheBuku Booktentang of Dust''Habuk), sebuah gu novel yang lebih besar, kini ditulis.
 
== Sudut pandangan falsafah dan keagamaan ==