Homeostasis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anakselangor (bincang | sumb.)
Anakselangor (bincang | sumb.)
Baris 158:
# Meningkatkan aras gula darah dengan merangsang penukaran glikogen kepada glukosa.
 
===Kawalan aras gula ringkas dalam darah atau glukosa===
Jika ginjal terlibat dalam pembentukan air kencing, pankreas adalah organ yang terlibat dalam pengawalaturan glukosa dalam darah. Pankreas terletak dibawah perut dan organ ini menerima bekalan darah yang banyak untuk memastikan organ ini berfungsi dengan baik. Pankreas mengandungi sel-sel Langerhans. Satu sel Langerhans terbahagi kepada dua bahagian, iaitu sel α (sel alfa) dan sel β (sel beta).
Diantara kemungkinan yang mungkin berlaku ialah:
# Aras gula ringkas atau glukosa terlampau banyak
# Aras gula ringkas atau glukosa terlampau sedikit
 
ApabilaKepekatan gula dalam darah yang normal adalah 90 mg untuk setiap 100 cm<sup>3</sup>. Dalam badan, glukosa akan ditukarkan kepada karbon dioksida, air dan tenaga ([[respirasi]]) terutama di tisu-tisu otot. Namun apabila aras glukosa terlampau banyak iaitu lebih daripada julat normal, sel-sel Langerhans beta akan merembeskan lebih banyak hormon insulin, arasmanakala sel-sel alfa akan menghentikan pengeluaran hormon glukagon. Aras glukosa dalam darah akan turun, dan proses ini akan berterusan sehingga aras glukosa dalam darah berada pada julat yang normal.
 
Fungsi hormon [[insulin]] ialah:
* Merangsang penukaran glukosa kepada glikogen untuk disimpan didalamdalam hati.
* Merangsang pengoksidaan glukosa untuk tujuan [[respirasi]] dalam sel.
 
Apabila aras glukosa terlampau rendah iaitu kurang daripada julat normal, sel-sel Langerhans alfa akan merembeskan lebih banyak hormon glukagon, dan sel-sel beta akan berhenti merembeskan hormon insulin. Glukagon akan menukarkan glikogen kepada glukosa dan aras glukosa dalam darah akan naik,. prosesProses ini akan berterusan sehingga aras glukosa dalam darah berada pada julat yang normal.
 
Fungsi hormon [[glukagon]] ialah:
* Merangsang penukaran glikogen kepada glukosa dalam darah.
 
Sel-sel [[Langerhans]] terletak dalam [[pankreas]].
 
==Rujukan==