Muhammad bin Idris al-Syafii: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
k Muhammad bin Idris as-Syafie dipindahkan ke Muhammad bin Idris al-Syafii: transliterasi ringan
Aviator (bincang | sumb.)
ejaan
Baris 4:
|saiz imej= <!--saiz imej jika imej ada - letakkan saiz yang berpatutan - dalam '''px''' seperti 300px dan 200px-->
|kapsyen imej= <!--letakkan kapsyen imej jika imej ada - tidak wajib-->
|nama= Muhammad bin Idris as-SyafieSyafii
|gelaran= Imam SyafieSyafii
|lahir= [[767]]
|wafat= [[820]]
Baris 14:
|rantau=
|bidang= [[Fiqah]],
|idea utama= [[Mazhab SyafieSyafii]]
|karya=
|pengaruh= [[Imam Malik]]
Baris 20:
|tanda tangan= <!--letakkan nama imej tanda tangan beliau-->
}}
'''Muhammad bin Idris asal-SyafieSyafii''', juga dikenali sebagai '''Imam SyafieSyafii''' adalah ahli [[fiqah]] [[Islam]] yang terkemuka dalam [[Sejarahsejarah Islam]]. Beliau adalah pengasas kepada [[Mazhabmazhab SyafieSyafii]], salah satu daripada mazhab Islam yang banyak diikuti oleh penganut agama Islam di [[India]], [[Indonesia]] dan [[Malaysia]].
 
'''Muhammad bin Idris as-Syafie''', juga dikenali sebagai '''Imam Syafie''' adalah ahli [[fiqah]] [[Islam]] yang terkemuka dalam [[Sejarah Islam]]. Beliau adalah pengasas kepada [[Mazhab Syafie]], salah satu daripada mazhab Islam yang banyak diikuti oleh penganut agama Islam di [[India]], [[Indonesia]] dan [[Malaysia]].
 
==Riwayat hidup==
Imam SyafieSyafii dibesarkan di [[HijjazHijaz]], tanah asal [[ahliAhli SunnahSunah Waljamaah]]. Pada awalnya, beliau berpegang kepada ajaran [[Imam Malik]] sebelum berhijrah ke [[Iraq]] dan di sana beliau didedahkan kepada pentaakulan logik Islam yang diamalkan oleh ahli fiqah Iraq. Setelah itu, Imam SyafieSyafii berhijrah ke [[Mesir]], di mana di sanalah beliau memperkenalkan pemikiran, sistem pentaakulan dan ajaran beliau yang pada hari ini dikenali sebagai mazhab SyafieSyafii. Pengajian beliau dalam ilmu fiqah terbahagi kepada tiga peringkat. Peringkat permulaan ialah ketika beliau di [[MekahMakkah]] dan [[Madinah]], Hijjaz. Setelah dilatih untuk menjadi ahli fiqah yang mengutamakan Sunnah nabi, beliau dihantar ke Iraq. Di Iraqlah bermula peringkat kedua pengajian beliau, dengan mendapat pendidikan mengenai pentaakulan dalam menentukan syaria Islam. Peringkat terakhir adalah ketika beliau di [[Mesir]] dan pengasasan mazhab SyafieSyafii.
 
Imam SyafieSyafii dilahirkan sama ada di [[Gaza]], [[Palestin]] atau di sebuah pekan kecil berdekatan dengan [[Asqalan]] atau Askelon di [[Turki]] atau [[Syria]] (Asqalan ketika zaman itu merupakan sebahagian daripada Syria). Selepas kemangkatan bapa beliau, keluarganya berhijrah ke [[Palestin]] bersama-sama dengan Bani Yaman, yang merupakan satu keturunan ibu beliau. Ketika berumur 10 tahun, beliau berhijrah sekali lagi ke [[Mekah]]Makkah. Imam SyafieSyafii mula mempelajari al-Quran ketika berumur tujuh tahun dan mula mempelajari dan mengingati kitab [[al-Muwatta']] karangan Imam Malik pada umur 10 tahun. Ketika berumur 15 tahun, beliau diberi pengiiktirafan untuk mengajukan pendapat beliau di dalam bidang fiqah.
 
Bapa beliau berasal daripada bani [[Bani QuraishQuraisy]], dan nenek moyang Imam SyafieSyafii adalhadalah [[al-Mutallib]] adalah bapa saudara [[Nabi Muhammad]]. Bani QuriashQuriasy merupakan penyokong Nabi Muhammad setelah [[Perang Badar]]. Sejarah keturunan beliau memberikan beliau martabat dan mungkin juga menjadi sumber inspirasi untuk beliau mempertahankan ajaran SunnahSunah.
 
Membesar di kalangan puak [[Badwi]], Imam SyafieSyafii kemudiannya kembali ke [[Mekah]]Makkah dan memulakan pengajian syaria beliau dengan [[Muslim bin Khalid al-Zanji]], Mufti Mekah ketika itu, [[Sufian bin Uyaina]], dan lain-lain lagi. Walaupun telah diiktiraf untuk menjadi hakim, beliau membuat keputusan untuk meneruskan pengajian dengan Imam Malik. Imam SyafieSyafii meinggalkan Mekah ke Madiah untuk bertemu dengan Imam Malik, dan umur beliau ketika itu ialah 22 tahun.
 
[[Kategori:Tokoh Islam|S]]