Peluru berpandu krus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
k Peluru berpandu kruise dipindahkan ke Peluru berpandu krus
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Tomahawk.jpg|thumb|300px|Peluru berpandu kruisekrus Tomahawk.]]
 
'''Peluru berpandu kruise''' adalah [[peluru berpandu]] yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalah secara asasnya pesawat tanpa pemandu. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasa sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.
 
Pada 2005, peluru berpandu kruise biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalian-diri, dan terbang rendah bagi mengelakkan dikesan [[radar]]. Perkembangan terkini peluru berpandu kruise oleg India dan Russia dinamakan [[BRAHMOS]] (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di Russia) adalah peluru berpandu kruise supersonik ketepatan tinggi.. Ianya dipercayai sebagai peluru berpandu supersonik paling tepat di dunia dan boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.
 
'''Peluru berpandu kruisekris''' adalah [[peluru berpandu]] yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalah secara asasnya pesawat tanpa pemandu. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasa sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.
 
Pada 2005, peluru berpandu kruisekrus biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalian-diri, dan terbang rendah bagi mengelakkan dikesan [[radar]]. Perkembangan terkini peluru berpandu kruisekrus olegoleh India dan RussiaRusia dinamakan [[BRAHMOS]] (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di RussiaRusia) adalah peluru berpandu kruisekrus supersonik ketepatan tinggi.. Ianya dipercayai sebagai peluru berpandu supersonik paling tepat di dunia dan boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.
 
==Pautan luar ==
Baris 12 ⟶ 10:
*[http://www.activistmagazine.com ACT for Disarmament]
*[http://www.brahmos.com BRAHMOS the supersonic Indo-Russian Cruise Missile]
 
[[Kategori: Peluru berpandu]]
 
[[de:Marschflugkörper]]