Mitos Norse: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
=Sumber=
Baris 4:
 
==Sumber==
Kebanyakan mitos ini disampaikan secara lisan, dan kebanyakan daripadanya telahpuntelah pun hilang. Bagaimanapun, sebahagian daripadanya telahpun dirakamkan oleh pengkaji Nasarani yang terpelajar "enlightened" seperti (khususnya) [[Snorri Sturluson]] di [[Eddas]] dan [[Heimskringla]], yang menolak idea bahawa dewa pra-Nasarani adalah iblis. Mitos yang serupa dianuti di selatan.
 
Pengecualian kepada kekurangan dalam sumber dokumen berkaitan dengan mitos sosial Jerman awal boleh dijumpai dalam [[Kronikal Anglo-Saxon Chronicle]], the [[Beowulf]] sagas and the [[Gesta Danorum]] by [[Saxo Grammaticus]]. Maklumat terhad wujud di ''Germania'' semasa pemerintahan [[Gaius Cornelius Tacitus|Tacitus]], tetapi Eddas kekal sebagai sumber maklumat utama masa kini.
 
Maharaja Frankish, [[Charlemagne]] dikatakan mengumpulkan kumpulankoleksi penulisan pra-Nasarani Jerman yang luas, yangtetapi telah dimusnahkan dengan sengaja selepas kematiannya.
 
[[Edda tua|Edda tua "Elder Edda"]] (atau juga dikenali sebagai ''Poetic Edda'') ditulis pada lewat abad ke 13. Ia mengandungi 29 puisi panjang, darimana 11 darinya berkenaan dewa Jerman, yang lainnya berkenaan hero lagenda seperti [[Sigurd the Volsung]] ([[Sigurd|Siegfried]] dari [[Nibelungenlied]])kuno "medieval". Pengkaji cenderung memikirkannya sebagai ditulis kemudian daripada Edda lain, tetapi disebabkan kandungannya yang silam, ia dikenali sebagai Edda lebih tua.
Baris 14:
 
{{msg:stub}}
 
==Bibliografi==