Seni tampak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Seni visual''' adalah satu bentuk seni yang menumpukan kepada hasil penciptaan yang berbentuk visual seperti [[seni lukis|lukisan]], [[fotografi]], [[seni grafik|grafik]] dan [[filem]]. Kebanyakan disiplin kesenian seperti [[seni persembahan]], [[seni bahasa|bahasa]] dan [[seni masakan|masakan]] melibatkan aspek seni visual dan lain-lain seni, jadi definisi seni tidak terhad.
 
Dengan kata lain seni visual adalah sesuatu hasil/ciptaan yang boleh dinampak melalui penglihatan mata. Hasil/karya itu adalah bersumberkan daya fikiran dan kesenian yang mutlak dalam minda seseorang dan seterusnya diterjemahkan kepada objek yang nyata serta boleh dilihat seperti gambar, arca, model dsbdan sebagainya.
 
== Pengertian ==
Baris 10:
 
===Keindahan===
Setiap orang mempunyai persepsi terhadap keindahan yang lain. Sesuatu objek yang kelihatan indah mungkin tidaklah 'cantik' kepada orang lain. Jadi, mesej yang disampaikan serta maksud yang diterjemahkan ke dalam bentuk karya / hasil seni ini adalah amat penting. Contohnya, seseorang anggap poster yang mempunyai sebaris perkataan "A Star is Born" dan ilustrasi seperti satu bintang di latar belakang yang gelap tidaklah begitulah cantik dan indah. Namun, ia adalah 100% indah jika ia dapat memenuhi kehendak untuk poster itu serta mesej yang disampaikan adalah ringkas dan jelas.
 
Oleh itu, keindahan dalam sesuatu hasil seni perlulah mempunyai ciri-ciri berikut:
 
*Objek : Subjek yang menjadi fokus utama dalam suatu karya (contoh: figura manusia dalam poster konsert)
*Komposisi: Unsur seni dan prinsip seni yang digunakan untuk menghasilkan sesuatu karya (contoh: garisan pada suatu lukisan dengan warna harmoni digunakan)
 
*Komposisi Tema: Unsur seniTajuk dan prinsipfokus seni yang digunakanpenting untuk menghasilkan sesuatu karya (contoh:, garisanderma padadarah suatuadalah lukisansasaran denganpenting warnadalam harmonisuatu digunakanposter)
*Warna : Warna yang digunakan selaras dengan temanya
 
*Tema : Tajuk dan fokus penting untuk sesuatu karya (contoh, derma darah adalah sasaran penting dalam suatu poster)
 
*Warna : Warna yang digunakan selaras dengan temanya
 
== Rujukan ==
 
* CHANChan KARKar WENGWeng, Seni Visual (STPM 970 Seni Visual), 2008
 
[[Kategori:Bidang kreatif]]