Labu (nyahkekaburan): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Suntingan SalamVandalismeDariIndonesia,GANYANGMALINGSIA dikembalikan ke versi terakhir oleh Polar
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
{{Nyahkekaburan}}
 
Sejarah.
 
Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Labu menjadi salah satu tempat yang menjadi markas tentera Jepun. Ini memandangkan terdapatnya landasan keretapi yang menjadi penghubung antara utara dan selatan. Terdapat banyak kubu kubu yang terdapat di sekitar kawasan stesen Labu. Walau bagaimana pun dengan pembinaan landasan keretapi berkembar pada tahun 1995 kesan - kesan ini telah terhapus.
 
Pelancungan.
 
Selain dari itu masih terdapat lagi tempat tempat menarik yang perlu dilawati oleh orang ramai seperti [Homestay Kampung Pelegong] yang menyediakan perayaan pesta buah - buahan setahun sekali. Terdapat juga jeram yang begitu sejuk airnya dikenali sebagai Jeram Tebrau. bagi yang meminati untuk mengkaji kehidupan masyarakat peribumi orang Asli boleh menjejaki perkampungan mereka di kampung Tekir, Labu. Bagi yang ingin menikmati roti segar diusahakan oleh pengusahan bumiputera Islam ianya boleh didapati dari Kedai Roti Mohd Ali.
 
Perhubungan.
 
Labu boleh dihubungi dengan jalan raya melalui pekan Nilai mengikut arah utara dan dari Seremban mengikut arah Selatan. Selain dari itu labu juga boleh dihubungi melalui jalan keretapi dan juga laluan udara melalui KLIA yang berhampiran dianggarkan setengah jam perjalanan.
 
Ekonomi
 
Kebanyakan penduduk disini kebanyakannya bekerja di sektor kerajaan dan sebahagian kecilnya mengusahakan pertanian dan penternakan.
 
[[Kategori:Nyahkekaburan]]