Labu (nyahkekaburan): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
 
Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu, Labu menjadi salah satu tempat yang menjadi markas tentera Jepun. Ini memandangkan terdapatnya landasan keretapi yang menjadi penghubung antara utara dan selatan. Terdapat banyak kubu kubu yang terdapat di sekitar kawasan stesen Labu. Walau bagaimana pun dengan pembinaan landasan keretapi berkembar pada tahun 1995 kesan - kesan ini telah terhapus.
 
Labu juga pernah menjadi tempat mendaratnya helikopter yang membawa president Amerika Syarikat Lydon Be Johnson sempena lawatan beliau ke Felda LBJ (sempena mengambil nama beliau) - juga dikenali dengan Labu Jaya
 
Di sini juga terdapat peninggalan kampung baru cina peninggalan bekas dharurat.
 
Pelancungan.
 
Selain dari itu masih terdapat lagi tempat tempat menarik yang perlu dilawati oleh orang ramai seperti [Homestay Kampung Pelegong] yang menyediakan perayaan pesta buah - buahan setahun sekali. Terdapat juga jeram yang begitu sejuk airnya dikenali sebagai Jeram Tebrau. bagi yang meminati untuk mengkaji kehidupan masyarakat peribumi orang Asli boleh menjejaki perkampungan mereka di kampung Tekir, Labu. bagi yang meminati aktiviti lasak seperti "jungle treking" boleh melakukannya dengan membuka laluan laluan baru melalui hutan simpan buloh. Perjalanan boleh dimulakan dari perkampungan orang Asli.
 
Istemewanya Labu:
Bagi yang ingin menikmati roti segar diusahakan oleh pengusahan bumiputera Islam ianya boleh didapati dari Kedai Roti Mohd Ali.
 
Bagi yang ingin menikmati roti segar diusahakan oleh pengusahan bumiputera Islam ianya boleh didapati dari Kedai Roti Mohd Ali. Dengan keharuman baunya pengunjung boleh terus menikmati nya sebaik sahaja di keluarkan dari sabak roti (tempat pembakaran)
 
Perhubungan.
Baris 23 ⟶ 29:
 
Kebanyakan penduduk disini kebanyakannya bekerja di sektor kerajaan dan sebahagian kecilnya mengusahakan pertanian dan penternakan.
 
Pendidikan.
 
Terdapat beberapa sekolah yang menjadi nadi pendidikan kampung Labu antaranya:
 
Sek Rendah Kebangsaan Labu,
Sek Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Labu
Sek. Rendah Jenis Kebangsaan Cina Labu
Sek Rendah Ugama Al Irsyad
Sek Rendah Kebangsaan Tekir Labu (Orang Asli)
Sek Menengah Kebangsaan Labu