Jane Austen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: nov:Jane Austen
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Filmografi +Filemografi)
Baris 38:
Beberapa pembaca semasa mungkin mendapati bahawa dunia yang diperikan oleh Austen — di mana perkara utama yang dibimbangi orang ialah perolehan perkahwinan yang berkelebihan — tidak bebas dan amat membimbangkan. Pilihan pada zaman itu terhad dan kedua-dua pihak wanita serta lelaki biasa berkahwin untuk wang. Pengarang-pengarang wanita lain biasanya mengarang [[genre]] cinta yang serupa sempit. Sebahagian daripada reputasi Austen yang terkemuka berasaskan pencerapan keadaan manusia dalam sebuah kisah cinta yang dapat meyakinkan. Kebanyakan daripada perasaan cemas dalam novelnya tertimbul daripada pengimbangan keperluan kewangan dengan perkara lain yang dibimbangi: cinta, persahabatan, dan [[akhlak]].
 
==FilmografiFilemografi==
Dalam [[budaya popular]], novel-novel Austen telah dipadankan untuk banyak filem dan siri televisyen yang amat berbeza dari segi ketepatan kepada jalan cerita asli:
* ''Pride and Prejudice'' merupakan karyanya yang paling kerap dipadankan, dengan enam buah filem, serta lima siri televisyen BBC. Filem yang terkini ialah padanan 2005 yang diarahkan oleh Joe Wright, dan dibintangi oleh Keira Knightley, Donald Sutherland, Matthew Macfadyen, dan Dame Judi Dench, serta padanan [[Bollywood]] 2004, yang bertajuk ''Bride & Prejudice''.