Heckler & Koch MK23: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AlleborgoBot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: it:Heckler & Koch Mark23
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Baris 29:
}}
 
'''Heckler & Koch Mark 23 Mod 0''' adalah sepucuk pistol serangan yang mempunyai sistem separa-automatik, dan boleh dilengkapi dengan pejera modul laser (LAM), dan pelenyap bunyi. IanyaIa telah dijadikan pistol utama Pasukan Operasi Khas Amerika Syarikat ''(United States Special Operations Command, USSOCOM)'' untuk tugas unit operasi khas pada 1990an.
 
Semasa permohonan rekabentuk sistem ini siap, ia juga digunakan pada amnya dalam merujuk kepada komponen pistol tersebut. Pistol ini, menggunakan kaliber peluru berukuran [[.45 Automatic Colt Pistol|.45 ACP]], direkacipta oleh [[Heckler & Koch]], dan telah dipilih dalam Colt OHWS melalui program Sistem Persenjataan Pistol Serangan USSOCOM atau ''Offensive Handgun Weapon System'' (OHWS). Pejera LAM dan pelenyap bunyi direkacipta oleh ''Insight Technology'' dan ''Knight's Armament Company'' (KAC).
Baris 46:
 
==Sistem Persenjataan Pistol Serangan==
Program Mark 23 diserahkan kepada ''USSOCOM Offensive Handgun Weapon System'' (OHWS) selepas memenangi kontrak pada tahun 1991 yang membawa kepada penciptaan model pistol yang berkemampuan jauh setanding dengan senjata berlaras panjang seperti submesingan dengan peralatan sokongan tempur. IanyaIa turut menjadi saingan kepada Colt OHWS. Rekabentuk Heckler & Koch dan Colt direkabentuk bagi memenuhi permintaan terhadap keperluan OHWS, Mark 23 berjaya disiapkan.
 
HK memasarkan sistem Mark 23 secara komersil dan yang diperoleh, tetapi sistem SOCOM tidak dapat disiapkan. Alat pelenyap bunyi dicipta oleh ''Knight's Armament Company'', dan menjadi pilihan utama HK. ''Insight Technology'' memenangi kontrak untuk mencipta pejera panduan laser, misalnya AN/PEQ-6. Versi pertama LAM merangkumi pejera titik cahaya nyata ''(visible light dot), yang mana membawa kepada rekacipta pejera inframerah yang hanya boleh digunakan dengan alat pandang malam. Oleh itu banyak perbezaan antara model LAM dengan alat pelenyap bunyi.