Belangkas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Baris 33:
Bahan dalam badan belangkas boleh digunakan untuk mengesan [[virus]], [[bakteria]] dan [[toksin]]. Kit anti-toksin menggunakan belangkas telah berkembang di [[Eropah]], [[Amerika Syarikat]], [[Jepun]] dan [[Asia Barat]] sejak 1988.
 
Daging dan [[telur]] belangkas boleh dimakan oleh orang [[Islam]]. Masyarakat [[Melayu]] di [[Kota Tinggi]], [[Johor]] menyediakan maasakan [[asam pedas]] dan [[sambal tumis]] belangkas. IanyaIa juga boleh dimakan dengan hanya memanggang / membakar sahaja. Namun begitu untuk ianya bukan sesuatu yang mudah kerana belangkas terdapat sejenis toksin yang boleh memberikan ketidakselesaan kepada deria (pening) atau biasanya dikenali sebagai MABUK. Hanya bahagian tertentu sahaja boleh dimakan dan hanya seseorang yang benar-benar tahu sahaja tahu cara menyediakan makanan laut dari belangkas ini.
 
Sarjana Sains ([[Akuakultur]]), [[Institut Akuakultur Tropika]] (IAT) [[Universiti Malaysia Terengganu]] telah lama menyelidik nilai perubatan belangkas ini. Universiti Malaysia Terengganu sedang memohon geran sebanyak RM3 juta untuk tujuan penyelidikan dan merancang untuk membina sebuah makmal bernilai RM10 juta untuk menghasilkan kit anti-toksin untuk dipasarkan.