Lingkaran Kuiper: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Baris 31:
Kebanyakan KBOs merupakan ketulan ais dengan sedikit bahan mengandungi karbon (organik) seperti [[tholin]], di kesan dengan menggunakan [[spektroskopi]]. Ia mempunyai kandungan seurpa dengan [[komet]] dan ramai pakar astronomi percaya mereka hanyalah komet. Perbezaan antara komet dan asteroid tidak jelas dan terdapat ketidakpastian, bagi objek seperti [[2060 Chiron]].
 
IanyaIa sukar menganggarkan [[diameter]] KBOs. Untuk objek dengan orbit asas yang terkenal (seperti, Pluto dan Charon), diameter boleh diukur dengan tepat melalui ( ''occultation'' ) bintang.
 
Untuk objek besar KBO yang lain, diameter boleh dianggar melalui ukuran [[infra]]. Jika objek mempunyai ''albedo'' tinggi, ia sejuk, dan dengan itu tidak menghasilkan banyak radiasi [[jasad hitam]] dalam infra. Begitu juga, objek dengan ''albedo'' rendah menghasilkan lebih infra. KBOs amat jauh daripada matahari sehinggakan mereka amat sejuk, dengan itu menghasilkan radiasi jasad hitam sekitar gelombang 60 [[micrometer]]. Jarak gelombang cahaya ini mustahil dilihat dari permukaan bumi: oleh itu pakar astronomi memantau ekor radiasi jasad hitam dalam infra jauh. Radiasi infra jauh begitu malap sehinggakan kaedah suhu hanya boleh digunakan bagi objek KBO terbesar. Diameter objek lebih kecil dijangkakan oleh ''albedo'' tekaan: diameter objek sebegitu perlu dianggap jangkaan kasar.