Bulu pelepah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: nn:Fjør
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Baris 8:
Ia melindungi burung daripada air dan suhu sejuk dan memberikan warna yang kadang kala digunakan sebagai penyamaran dari [[pemangsa]] dan kadang kala sebagai cara komunikasi pandangan "visual". Walaupun setiap bulu pelepah amat ringan, bulu burung berat dua hingga tiga kali ganda berbanding tulangnya.
 
IanyaIa dijangkakan bahawa bulu pelepah berubah dari [[sisik]] [[reptilia]], bagaimanapun kajian terkini menimbulkan keraguan terhadap [[homologi]] ini (untuk bacaan lanjut lihat Q Rev Biol. 2002 Sep;77(3):261-95.). Bulu pelepah kemungkinannya merupakan struktur penebat berfilamen, atau kemungkinannya penanda untuk mengawan, dan ini kemudiannya berubah kepada bulu pelepah moden.
 
Walaupun burung menggunakan bulu pelepah untuk terbang, beberapa [[dinosour berbulu pelepah|dinosaur]] telah dijumpai dengan bulu pelepah pada anggota badan mereka yang tidak mungkin berfungsi untuk terbang. Satu teori adalah bulu pelepah ini berkembang pada dinosour sebagai satu cara [[penebat]]; dinosaur kecil itu kemudiannya menghasilkan bulu pelepah yang lebih panjang yang membantu mereka meluncur, yang kemudiannya memulakan proses evolusi yang menghasilkan burung proto [[Archaeopteryx]] dan [[Microraptor]].