Kapal pembinasa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idioma-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: bg:Миноносец
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 12:
Pasukan tentera laut dunia menyedari keperluan untuk senjata menyangga dan memajukan ''pembinasa bot torpedo''. Idea asas adalah untuk mempunyai tabir kapal yang sepantas bot torpedo, tetapi dilengkapi meriam bukannya torpedo. Ia akan beroperasi jarak jauh dari armada [[kapal utama]] untuk menghalang bot torpedo dari sampai pada jarak tembakan [[torpedo]]
 
Walau bagaimanapun ianyaia jelas bahawa konsep ini mempunyai masalahnya yang tersendiri. Kapal ini memang berupaya menyekat serangan dari bot torpeda (yang kebiasaanya tidak mempunyai meriamnya sendiri), tetapi ianyaia akan menjadi sasaran mudah untuk kapal-kapal utama yang lain sewaktu beroperasi jauh dari dari gerombolan. Oleh itu mereka kerap dilengkapi dengan torpedo sendiri.
 
Satu lagi masalah ialah bot torpedo berjarak dekat oleh itu lebih mudah dan murah untuk dihasilkan. Walau bagaimanapun kapal pembinasa mempunyai masalah kerana ianyaia perlu beroperasi sebagai peninjau untuk gerombalannya. Ini memerlukan mereka mempunyai kelajuan dan jarak sebagaimana [[kapal tempur]], jadi kapal pembinasa kerap lebih besar dari bot torpedo yang perlu mereka hadapi.
 
Ancaman yang timbul semenjak [[Perang Dunia I]] dengan pengenalan [[kapal selam]]. Secara umum istilah kapal selam, atau [[U-boat]], tidak lain dari bot torpedo dengan keupayaan untuk menyelam seketika. Bagaimanapun perubahan ini membenarkan kapal selam untuk bersembunyi dari meriam kapal pembinasa dan menghampiri pada jarak torpedo ketika di bawah [[air]]. Ini mendorong kepada perubahan pantas kepada kapal pembinasa ketika perang, yang dilengkapi dengan [[depth charge]] dan [[sonar]] untuk menangkis ancaman baru ini.
Baris 24:
Amerika Syarikat mentauliahkan kapal pembinasa pertama, U.S.S. ''Bainbridge'', kapal pembinasa No. 1, pada [[1902]]. Dalam [[Angkatan laut Amerika Syarikat|US Navy]], kapal pembinasa beroperasi menyokong [[angkatan perang kapal induk]], kumpulan aksi permukaan, kumpulan amphibious dan kumpulan mengisi semula. kapal pembinasa (dengan DD [[simbol pengkelasan badan|simbol pengkelasan badan "hull classification symbol"]]) tugas utamanya menjalankan tugas perang anti-kapal selam sementara menjaga kapal pembinasa misil (DDGs) adalah pelbagai fungsi (anti-kapalselam, anti-udara, dan anti-perang permukaan) penempur permukaan. Penambahan yang agak baru,pelancar peluru berpandu melayang "cruise missile" meningkatkan lagi tugas kapal pembinasa dalam serangan pertempuran "strike" dan serangan-darat.
 
Dua kelas kapal pembinasa yang sekarang ini digunakan oleh Navy US: [[kapal pembinasa kelas Spruance|kelas ''Spruance'']] dan [[kapal pembinasa kelas Arleigh Burke|kelas ''Arleigh Burke'']]. [[Kapal pembinasa kelas Zumwalt|kelas ''Zumwalt'']] dirancangkan bagi menggantikan mereka; pada [[1 November]] [[2001]], Tentera laut US mengumumkan penerbitan semakan semula Permohonan untuk Cadangan (''Request for Proposal'') (RFP) untuk Program Tempur Permukaan Masa Depan (''Future Surface Combatant Program''). Dahulunya dikenali sebagai DD 21, program iniakan dikenali sebagai "DD(X)" untuk menggambarkan matlamat program dengan lebih jitu, iaitu menghasilkan keluarga pejuang permukaan berteknologi tinggi, bukan semata-mata satu kelas kapal. DD(X) tidak lagi dipanggil kelas ''Zumwalt'', dan ianyaia lebih besar daripada pembinasa biasa, hampir tiga ribu tan lebih berat berbanding kruiser kelas ''Ticonderoga''.
 
== Lihat juga ==