Franchi SPAS-12: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 45:
SPAS-12 didatangkan dengan pengadang tangan pilihan, yang boleh membawa cangkuk sederhana dibahagian pangkal senjata untuk digunakan sebagai pemegang mahupun sebagai pendakap senjata apabila menembak dengan menggunakan sebelah tangan. Pengadang tangan tetap turut disertakan, sebagai tempat pemasangan lampu taktikal dan pejera laser pada bahagian hadapan pengadang. Sebarang versi SPAS-12 didatangkan dengan kapasiti 5-butir peluru selain versi standard yang menggunakan kapasiti 8-butir peluru.
== Status sah AS ==
Pada tahun 1983, ianyaia diperkenalkan di [[Amerika Syarikat]], dimana ianyaia dipasarkan sebagai senjata sukan untuk kegunaan awam. Oleh itu, gelaran SPAS dikenali sebagai "Sporting Purpose Automatic Shotgun". Selain itu, terdapat gelaran popular pada senjata ini, seperti "Special Purpose Automatic Shotgun" atau "Special Purpose Assault Shotgun".
Pada tahun kebelakangan ini, undang-undang persenjataan Amerika mengharamkan sepenuhnya sebarang pengimportan senjata SPAS-12, semenjak itu ianyaia sesuai menjadi senjata taktikal. Penjualan dan pemasaran senjata ini didalam negara berbanding tanpa halangan, tetapi sebilangan SPAS-12 telah dipasarkan ke luar negara. Secara tambahan, pada tahun 2000, Franchi menamatkan pemasaran ke atas SPAS-12 sepenuhnya, dan selepas itu telah memperkenalkan senjata versi terbaru iaitu [[Franchi SPAS-15]].
 
== Sila Lihat ==