Opera Agung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 36:
[[Opera]] [[Itali]] yang berserta balet mula menjadi satu kelaziman dalam lewat tahun 1860an dan 1870an. Antara [[opera]]-opera awal yang menyertakan babak balet termasuklah ''Il Guarany'' oleh Antônio Carlos Gomes yang dilabelkan sebagai "opera ballo" (bermaksud 'opera tarian'). Opera ''La Gioconda'' oleh Amilcare Ponchielli kelihatan juga menggunakan kaedah yang serupa. Ini adalah antara dua contoh evolusi Opera Agung di [[Itali]].
 
Opera [[Giuseppe Verdi|Verdi]] yang berjudul ''[[Aida]]'' mempunyai banyak persamaan dengan formula Opera Agung Perancis walaupun ianyaia hanyalah opera empat babak. Opera tersebut mempunyai latar belakang yang bersejarah dengan 'pertembungan tamadun' dan mengandungi beberapa babak balet berserta dengan muzik “tentera berkawat” (grand march) yang terkenal sehingga kehari ini. Opera ini mendapat kejayaan yang besar di kedua-dua tayangan perdananya di [[Kaherah]] dan [[Milan]].
 
Kejayaan beliau mendorong ramai [[penggubah]]-penggubah lain untuk cuba mengikut langkahnya. Antaranya termasuklah [[penggubah]] Antônio Carlos Gomes (''Fosca'' (1873) dan ''Salvator Rosa'' (1874)), penggubah Marchetti (''Gustavo Wasa'' (1875), dan Ponchielli: (''I Lituani'' (1874) and ''La Gioconda'' (Milan, 1876, ubahsuai 1880).