Telegram Zimmermann: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Mengganti Kategori:Perang Dunia I
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 6:
 
==Jawapan Mexico ==
Kemudian, seorang [[jeneral]] ditugaskan oleh presiden [[Mexico]], [[Venustiano Carranza]], menilai keupayaan sebenar Mexico merampas kembali bekas jajahan mereka dan memutuskan bahawa ianyaia tidak mungkin berjaya. Merampas kembali tiga negeri ini hampir pasti menyebabkan masaalah di masa hadapan, dan kemungkinannya perperangan dengan Amerika Syarikat; Mexico juga tidak mampu menangani sejumlah besar penduduk Anglo dalam sempadannya; dan Jerman tidak mungkin mampu membekalkan senjata yang diperlukan dalam ketegangan yang pasti timbul. Carranza menolak cadangan Zimmermann pada [[14 April]], ketika mana Amerika Syarikat telah mengistiharkan perperangan terhadap Jerman.
 
==Pintasan oleh pihak British==
Baris 25:
==Kesan di Amerika Syarikat==
 
Perasaan kebanyakan rakyat Amerika pada masa itu pada umumnya anti-Mexico sebagaimana ianyaia anti-Jerman. Jeneral [[John J. Pershing]] telah lama mengejar revolutionary [[Pancho Villa]], yang telah melakukan beberapa serangan menyeberangi sempadan. Ini membebankan kerajaan AMerika, dan Wilson lebih kepada menghentikan pencarian ini sehingga pilihan raya baru dilaksanakan di Mexico, kerajaan baru dilantik, dan perlembagaan baru dirumuskan (persidangan perlembagaan, yang akan menerima pakai [[Perlembagaan Mexico 1917]], sedang berlangsung ketika itu). Berita mengenai telegram itu memburukkan keadaan tegang antara Amerika Syarikat dengan Mexico, kerana perjanjian seperti itu, sekiranya berlaku, akan menghalang perlantikan kerajaan baru Mexico yang lebih condong kepada kepentingan Amerika.
 
Pada [[1 March]], kerajaan Amerika Syarikat memberikan [[teks jelas]] telegram itu kepada akhbar. Pada awalnya orang ramai di AMerika Syarikat mempercayai bahawa telegram itu adalah palsu yang dirancang bagi mengheret mereka kedalam perperangan disebelah pihak Berikat. Pendapat ini dikuatkan oleh duta Jerman, Mexico, dan Jepun, dan oleh pelobi pasif Amerika dan pro-Jerman, yang kesemuanya mengutuk telegram tersebut sebagai palsu.