Transmisi boleh laras berterusan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Hezery99 (bincang | sumb.)
Baris 6:
== Penggunaan ==
[[Image:Pivgetriebe.png|thumb|150px|A belt-driven CVT]]
Kebanyakan [[traktor]] kecil bagi kegunaan rumah dan taman menggunakan sistem CVT hidrostatik atau tali sawat getah yang mudah. Contohnya, barisan kenderaan utiliti kecil [[John Deere Gator]] menggunakan sistem tali sawat dengan takal kon. Ia mampu menghamburkan banyak kuasa serta mampu mencecah 16-24 km/j tanpa memerlukan penggunaan klac ataupun menukar gear. Kebanyakan [[kenderaan salji]] serta [[skuter]] menggunakan CVT. Lazimnya hampir kesemua sistem CVT pada kenderaan salji serta skuter adalah jenis tali sawat getah/takal boleh laras.
 
Sesetengah [[pembajak gabungan]] mempunyai CVT. CVT tersebut membenarkan kelajuan mara bagi pembajak untuk diubah secara bebas daripada kelajuan enjin. Ini membolehkan pengendali untuk memperlahankan atau melajukan pembajak apabila diperlukan untuk menampung variasi ketebalan hasil tanaman.
 
CVT telah digunakan di dalam sistem penjanaan elektrik kapal terbang sejak tahun 1950an dan pada kereta lumba [[SCCA]] [[Formula 500]] sejak awal 1970an. Terbaru, sistem CVT dibangunkan untuk [[go-kart]] dan ia terbukti meningkatkan prestasi serta jangka hayat enjin.
 
== Kebaikan dan kelemahan ==