Gnutella: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Pelanggan pertama dicipta oleh [[Justin Frankel]] dan [[Tom Pepper]] dari syarikat [[Nullsoft]], salah satu division dari [[AOL]], pada awal [[2000]]. Pada 14 On March 2000, program tersebut disediakan untuk dipindah terima daripada pelayan Nullsoft. Peristiwa tersebut diumumkan sebelum cutup tempoh "prematurely" di [[Slashdot]], dan program tersebut dipindah terima oleh beribu-ribu orang pada hari itu. [[Kod sumber]] akan dikeluarkan kemudian, sepatutnya dibawah [[GNU General Public License]] (GPL).
 
Pada keesokkan harinya, AOL menghentikan penyebaran program tersebut kerana kebimbangan mengenai masalah undang-undang dan melarang division Nullsoft daripada melakukan sebarang kerja pembangunan pada projek tersebut. Ini tidak membantutkan Gnutella; selepas beberapa hari protocol Gnutella telah didifahami melalui [[reverse engineering|reversekejuruteraan engineeredsongsang]] dan klon [[sumber terbuka]] serasi mula muncul. Pembangunan selari oleh pelanggan berlainan oleh kumpulan berlainan kekal menjadi ''modus operandi'' pembangunan Gnutella hari ini.
 
Jaringan Gnutella adalah tersebar sepenuhnya berbanding dengan sistem separuh pusat seperti [[Napster]]. Kepopularan awal jaringan tersebut digalakkan lagi dengan ancaman kehakiman penutupan Napster pada awal 2001. Perkembangan mengejut populariti ini menyingkap had penskalaran protokol awal itu. Pada awal 2001, variasi protokol tersebut (dilaksanakan pada awalnya dalam pelanggan sumber tertutup) membenarkan penskalaran yang lebih baik. Dengan tidak melayan setiap pelanggan sebagai pelanggan dan pelayan, sesetengah pengguna sekarang dilayan sebagai "ultrapeers", melencong permohonan carian dan balasan kepada pengguna yang bersambung kepada mereka.