Teori set: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Teori set''' ialah satu cabang ilmu matematik yang mengkaji set, iaitu koleksi objek. Teori set dianggap sebagai satu daripada topik-topik asas dalam matematik. Kajian moden ...
 
Aviator (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Teori set''' ialah satu cabang ilmu [[matematik]] yang mengkaji [[set]], iaitu koleksi objek. Teori set dianggap sebagai satu daripada topik-topik asas dalam matematik.
 
Kajian moden mengenai teori set diterajui oleh [[Georg Cantor]] dan [[Dedekind]] pada tahun [[1870]]. Namun begitu, pada sekitar [[1900-an]], beberapa paradoks telah ditemui, antaranya [[paradoks Russell]] oleh [[Bertrand Russell]] dan [[Zermelo]], yang menunjukkan percanggahan dalam teori set. Penemuan-penemuan ini menarikmemberi minatcabaran kepada ahli-[[ahli matematik]] untuk mengemukakan sistem-[[sistem aksiom]] baru untuk teori set. AntaraPada awal [[abad ke-20]], antara sistem aksiom baru yang dibentuk sebagai asas baru untuk teori set ialah [[aksiom Zermelo-FraennelFraenkel]] dan [[aksiom pilihan]] pada awal [[abad ke-20]].
 
== Lihat juga ==