Nicholas Berg: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Nicholas Berg''' (~1978 - April or May 2004), merupakan seorang ahli perniagaan Amerika Syarikat yang sedang cuba mendapatkan peluang kerja di ketika penaklukan [[Iraq]] oleh [[Amerika Syarikat]]. Nicholas Berg ataiatau Nick Berg telah ditangkap oleh pejuang Islam Iraq dan dipenggal kepalanya oleh pejuang Islam yang kemungkinannya mempunyai kaitan dengan Al-Qaida pada May 2004. Pembunuhannya dikatakan telah dilakukan kerana membalas penderaan tahanan [[Iraq]] oleh tentera [[Amerika Syarikat]] di [[penjara Abu Ghraib]]. Tindakan ini telah dikecam oleh ramai pemerintah Muslim yang melihat tindakan tersebut sebagai berlawanan dengan undang-undang [[Islam]].
 
Berg, berusia 26 ketika meninggal, berasal dari [[West Chester, Pennsylvania]], kawasan perumahan di [[Philadelphia, Pennsylvania|Philadelphia]], di mana dia mempunyai syarikat sendiri, Prometheus Methods Tower Service. Dia memeriksa dan membina semula [[Antena (electronics)|communication antennas]], dan sebelumnya bekarja di [[Kenya]] dan [[Ghana]] untuk projek yang serupa.
 
Berg lulusan [[West Chester Henderson High School]] pada tahun 1996 dan memasuki empat universiti: [[Universiti Cornell|Cornell]], [[Universiti Drexel|Drexel]], [[Universiti Pennsylvania]], dan [[Universiti Oklahoma]]. Dia pernah mengembara ke Ghana untuk membantu sebuah kampung, antara lain membantu penduduk kampung membuat [[batu-bata]]. Dia kembali dalam keadaan kusut-masai disebabkan dia membahagi-bahagikan kebanyakan daripada makanan dan pakaiannya..
 
 
[[ar:نيك بيرغ]]