Pembangun perisian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Pembangun perisian''' ialah orang atau pertubuhan yang mepunyai minat lebih kepada aspek proses pembangunan perisian berbanding rekaan dan pengekodan, satu s...
 
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
==Hak milik==
===Kebenaran terhadap kod sumber===
Projek perisian yang dibangunkan oleh pembangun perisian selalunya dilesenkan di bawah nama pembangun tersebut; sama ada perseorangan, syarikat atau pertubuhan untung atau [[pertubuhan bukan untung|bukan untung]].
 
Baris 12 ⟶ 13:
 
Sama juga dengan pembangun bagi badan bukan untung, mereka tidak membebaskan sumber kod bagi sesuatu projek besar, dan cuma menunjukkan kod sumber kepada peserta projek yang terdiri daripada pembangun-pembangun perseorangan.
 
===Perutukaran hak milik===
Sesebuah perisian atau projek dilindungi oleh hakcipta di bawah pembangunnya bagi mengelakkan ia daripada digunakan oleh pihak lain untuk mendapat keuntungan atau nama daripadanya. Pun begitu, hakcipta ini boleh bertukar tangan dengan cara pembelian hakcipta atau penyerahan secara sukarela. Melalui mana-mana cara, pengawalseliaan dan pembangunan perisian berkenaan beralih tangan ke pembangun baru.
 
==Lihat juga==
Baris 18 ⟶ 22:
* [[Proses pembangunan perisian]]
* [[Pembangunan permainan koputer dan video]]
 
{{tunas|kompu}}
 
[[Kategori:Pengaturcara komputer]]