Noor Azizah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chris wallet (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Chris wallet (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
'''Noor Azizah Datuk Seri Azizul Hassan''' atau lebih dikenali sebagai ''Noor Azizah'' merupakan seorang pelakon di [[Malaysia]]. Azizah lahir pada tahun [[1947]] di [[Perak]].
 
==Penglibatan dan Kerjaya Seni==
Selain filem terbitan tempatan, Noor Azizah pernah membintangi filem [[Thailand]] bertajuk Vendetta, selain dua filem terbitan [[Indonesia]] iaitu Jangan Kau Tangisi dan Malim Kundang selain pernah muncul dalam siri TV [[Australia]], Bailey's Birds.
Pada tahun 1965 bermulalah sejarah pembabitannya dalam dunia filem. Beliau menjadi pelakon pembantu dalam filem sulungnya iaitu ''Dayang Senandong'' arahan [[Jamil Sulong]].
Sebaik selesai filem itu, beliau ditawarkan pula [[filem Sri Andalas]] (1966) arahan [[S. Kadarisman]]. Kemudian, muncul dalam filem ketiga, [[filem A Go Go 67|A Go Go 67]] (1967). Untuk filem ini beliau ‘dinaikkan pangkat’ apabila disenaraikan sebagai pelakon utama.[[Filem A Go Go 67]] arahan [[Omar Rojik]] membariskan [[Ahmad Nesfu]], [[Aziz Jaafar]], Normah Zainal, [[S. Shamsudin]], [[Kuswadinata]], [[Ali Fiji]], M Rafee, [[Ibrahim Pendek]] dan [[Habsah Buang]].Sejak itulah, beliau tidak menoleh ke belakang lagi terhadap dunia lakonan. Berderet filem dibintanginya.
Pada tahun 1969, Noor Azizah diberi penghormatan oleh [[P. Ramlee]] kerana diberikan dua watak dalam [[filem Enam Jahanam]] keluaran Studio Merdeka, [[Kuala Lumpur]] iaitu sebagai ''Masmera'' dan ''Mastika''. Masmera ialah isteri kepada seorang peniaga dan pendekar terkenal bernama ''Tantari'' ([[P. Ramlee]]). Turur berlakon dalam filem tersebut ialah seniman [[Yusof Latiff]] sebagai ''Damburi''.
Semasa di puncak kegemilangannya, Noor Azizah sering digandingkan dengan [[Ahmad Mahmud]] atau [[Ed Osmera]] selain P. Ramlee. Ketika berada dalam zaman keemasannya itu, secara tiba-tiba beliau menyatakan hasrat menarik diri daripada dunia filem.
 
Ketika berada dalam zaman keemasannya itu, secara tiba-tiba beliau menyatakan hasrat menarik diri daripada dunia filem. Niatnya itu dibatalkan selepas dipujuk [[Perdana Menteri]] Malaysia pertama, [[Tunku Abdul Rahman |Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]] (Almarhum) yang kemudian memilihnya berlakon dalam filem ''Raja Bersiong'' (1968).
Hinggalah pada era 80-an, Noor Azizah masih mewarnai dunia filem dan drama TV. Namun sejak sedekad lalu, namanya semakin sepi sehinggalah tampil semula sebagai artis undangan dalam [[filem Soal Hati]] arahan [[Othman Hafsham]] pada 2000.
Bagi Noor Azizah, beliau berasa bertuah kerana Tunku sudi memilihnya untuk memegang watak penting bersama [[Sarimah]], [[Zaitun Binti Abdul Hamid|Zaiton]], [[Rahmah Rahmat]] dan [[Normadiah]].
 
Apabila studio MFP Singapura ditutup pada lewat tahun 60-an, kerjaya seni Beliau seolah-olah terhenti kerana penghijrahan pelakon dan pengarah ke [[Kuala Lumpur]]. Beliau kemudian dilamar [[Omar Rojik]] untuk muncul dalam filem arahan pertamanya di [[Kuala Lumpur]]. Beliau yang masih menetap di [[Johor Bahru]] dipujuk oleh Jaafar Abdullah supaya menetap di Kuala Lumpur. Kebetulan, bapanya yang ketika itu pegawai polis ditukarkan ke Klang. Ini mencerahkan harapannya untuk meneruskan kerjaya seninya.
Pada tahun 1965 bermulalah sejarah pembabitannya dalam dunia filem. Beliau menjadi pelakon pembantu dalam filem sulungnya iaitu Dayang Senandong arahan [[Jamil Sulong]].
 
Menerusi Merdeka Studio di Hulu Klang, Noor Azizah muncul dalam banyak filem seperti Kembang Layu (1970) dan Durjana (1971).Selain Enam Jahanam, P. Ramlee mengambilnya berlakon dalam [[filem Doctor Rushdi]] (1970) dan ''Jangan Tinggal Daku'' (1971). Sebelum itu, [[Jins Shamsuddin]] menggandingkannya bersama P Ramlee dalam filem arahan pertamanya [[filem Di Belakang Tabir|Di Belakang Tabir]] (1969). Filem lain yang pernah dibintanginya ialah [[filem Perintah Seri Paduka|Perintah Seri Paduka]] (1970), [[filem Kalau Berpaut Di Dahan Rapuh|Kalau Berpaut Di Dahan Rapuh]] (1971), [[filem Sayang Anakku Sayang|Sayang Anakku Sayang]] (1976), Cinta & Lagu (1976) dan [[filem Pendekar|Pendekar]] (1977).
Sebaik selesai filem itu, ditawarkan pula [[filem Sri Andalas]] (1966) arahan [[S. Kadarisman]]. Kemudian, muncul dalam filem ketiga, [[filem A Go Go 67|A Go Go 67]] (1967). Untuk filem ini beliau ‘dinaikkan pangkat’ apabila disenaraikan sebagai pelakon utama.
 
Selain filem terbitan tempatan, Noor Azizahbeliau pernah membintangi filem [[Thailand]] bertajuk Vendetta, selain dua filem terbitan [[Indonesia]] iaitu ''Jangan Kau Tangisi'' dan ''Malim Kundang'' selain pernah muncul dalam siri TV [[Australia]], ''Bailey's Birds''.
[[Filem A Go Go 67]] arahan [[Omar Rojik]] membariskan [[Ahmad Nesfu]], [[Aziz Jaafar]], Normah Zainal, [[S. Shamsudin]], [[Kuswadinata]], [[Ali Fiji]], M Rafee, Ibrahim Hassan dan Habsah.
 
Hinggalah pada era 80-an, Noor Azizah masih mewarnai dunia filem dan drama TV. Namun sejak sedekad lalu, namanya semakin sepi sehinggalah tampil semula sebagai artis undangan dalam [[filem Soal Hati]] arahan [[Othman Hafsham]] pada 2000.
Pada tahun 1969, Noor Azizah diberi penghormatan oleh [[P. Ramlee]] kerana diberikan dua watak dalam [[filem Enam Jahanam]], iaitu sebagai Masmera dan Mastika. Masmera ialah isteri kepada seorang peniaga dan pendekar terkenal bernama Tantari ([[P. Ramlee]]).
 
==Filem Lakonan==
Semasa Tantari tiada di kedainya atas urusan perniagaan, Masmera mati dibunuh enam penjahat. Tantari menuntut bela kematian isterinya dengan memburu dan membunuh semua enam penjahat itu. Dia melaksanakan tugas itu bersama Damburi ([[Yusof Latif]]).
 
Selepas selesai membunuh keenam-enam penjahat itu, Tantari dibawa ke rumah Damburi. Waktu inilah dia bertemu Mastika yang disangkanya Masmera.
 
Semasa di puncak kegemilangannya, Noor Azizah sering digandingkan dengan [[Ahmad Mahmud]] atau [[Ed Osmera]] selain P. Ramlee. Ketika berada dalam zaman keemasannya itu, secara tiba-tiba beliau menyatakan hasrat menarik diri daripada dunia filem.
 
Niatnya itu dibatalkan selepas dipujuk Perdana Menteri Malaysia pertama, [[Tunku Abdul Rahman |Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]] (Almarhum) yang kemudian memilihnya berlakon dalam filem Raja Bersiong (1968).
 
Bagi Noor Azizah, beliau berasa bertuah kerana Tunku sudi memilihnya untuk memegang watak penting bersama Sarimah, [[Zaitun Binti Abdul Hamid|Zaiton]], [[Rahmah Rahmat]] dan [[Normadiah]].
 
Sejak itulah, beliau tidak menoleh ke belakang lagi terhadap dunia lakonan. Berderet filem dibintanginya.
 
Apabila studio MFP Singapura ditutup pada lewat tahun 60-an, kerjaya seni Noor Azizah seolah-olah terhenti kerana penghijrahan pelakon dan pengarah ke [[Kuala Lumpur]].
 
Beliau kemudian dilamar [[Omar Rojik]] untuk muncul dalam filem arahan pertamanya di [[Kuala Lumpur]]. Beliau yang masih menetap di [[Johor Bahru]] dipujuk oleh Jaafar Abdullah supaya menetap di Kuala Lumpur.
 
Kebetulan, bapanya yang ketika itu pegawai polis ditukarkan ke Klang. Ini mencerahkan harapannya untuk meneruskan kerjaya seninya.
 
Menerusi Merdeka Studio di Hulu Klang, Noor Azizah muncul dalam banyak filem seperti Kembang Layu (1970) dan Durjana (1971).
 
Selain Enam Jahanam, [[P. Ramlee]] mengambilnya berlakon dalam [[filem Doctor Rushdi]] (1970), Jangan Tinggal Daku (1971) dan Laxemana Do Re Mi (1972).
 
Sebelum itu, [[Jins Shamsuddin]] menggandingkannya bersama P Ramlee dalam filem arahan pertamanya [[filem Di Belakang Tabir|Di Belakang Tabir]] (1969). Filem lain yang pernah dibintanginya ialah [[filem Perintah Seri Paduka|Perintah Seri Paduka]] (1970), [[filem Kalau Berpaut Di Dahan Rapuh|Kalau Berpaut Di Dahan Rapuh]] (1971), [[filem Sayang Anakku Sayang|Sayang Anakku Sayang]] (1976), Cinta & Lagu (1976) dan [[filem Pendekar|Pendekar]] (1977).
 
==Filem==
* Dayang Senandung (1966)
* Sri Andalas (1966)
Baris 66 ⟶ 48:
* Jangan Tinggal Daku (1971)
* Durjana (1971)
* Laxemana Do Re Mi (1972)
* Si Tanggang (1975) - ditemukan dengan bintang filem utama [[Indonesia]], [[Ratno Timoer]] dan [[Rano Karno]]
* Sayang Anakku Sayang (1976)