Bengawan Solo (lagu): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Laman baru: {{seealso|Bengawan Solo}} '''Bengawan Solo''' adalah sebuah lagu Indonesia berirama keroncong yang terkenal ciptaan Gesang. Diciptakan pada tahun 1940, lagu ini diilhamka...
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{seealso|Bengawan Solo}}
'''Bengawan Solo''' adalahmerupakan sebuah lagu [[Indonesia]] beriramayang [[keroncong]] yangsangat terkenal ciptaanberkenaan dengan [[Gesang]].Sungai DiciptakanBengawan pada tahun [[1940Solo]], lagu ini diilhamkan dari sebuah sungai dengan nama yang samamengalir dimelalui [[Jawa Tengah]]. Liriknya menerangkan sungai tersebut dengan gaya yang nostalgik. Setelahdan [[PerangJawa Dunia IITimur]], pasukan [[JepunIndonesia]] yangdan kembalimerupakan ke[[sungai]] negaranya membawa lagu ini bersama mereka. Di sana, lagu ini menjadi popular setelah dinyanyikan berbagai penyanyi, antaranya Toshiyang Matsudaterpanjang.
 
Liriknya menerangkan sungai tersebut dengan gaya yang nostalgik dan puitis, bagaimana ia dikelilingi gunung-ganang, dan puncanya berhampiran bandar [[Surakarta]] dan terus mengalir hingga ke laut, dan pedagang selalu menggunakannya. Setelah [[Perang Dunia II]], pasukan [[Jepun]] yang kembali ke negaranya membawa lagu ini bersama mereka. Di sana, lagu ini menjadi popular setelah dinyanyikan berbagai penyanyi, antaranya Toshi Matsuda.
 
== Lirik lagu ==