Labu, Negeri Sembilan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Labu''' adalah sebuah bandar kecil yang terletak dalam daerah [[Seremban (daerah)|Seremban]] di [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Bandar ini terletak di antara bandar [[Seremban]] dengan [[Nilai, Negeri Sembilan|Nilai]]. [[Stesen Komuter]] Labu, terletak di bandar Labu. Stesen ini menghubungkan [[Laluan Rawang-Seremban|Rawang-Seremban]] dan sepanjang laluannya berhenti di beberapa stesen seperti [[Mid Valley]] dan [[KL Sentral]].
{{rujukan}}
 
'''Labu''' adalah sebuah bandar kecil yang terletak dalam daerah [[Seremban (daerah)|Seremban]] di [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Bandar ini terletak di antara bandar [[Seremban]] dengan [[Nilai, Negeri Sembilan|Nilai]]. [[Stesen Komuter]] Labu terletak di bandar Labu. Stesen ini menghubungkan [[Laluan Rawang-Seremban|Rawang-Seremban]] dan sepanjang laluannya berhenti di beberapa stesen seperti [[Mid Valley]] dan [[KL Sentral]].
 
==Sejarah==
Semasa [[Penjajahan Jepun di Tanah Melayu|pendudukan Jepun]] di [[Tanah Melayu]], Labu menjadi salah satu tempat yang menjadi markas [[tentera]] [[Jepun]]. Ini memandangkan terdapatnya [[landasan keretapi]] yang menjadi penghubung antara utara dan selatan. Terdapat banyak kubu di sekitar kawasan stesyen Labu. Walaubagaimanapun, dengan pembinaan [[landasan keretapi berkembar]] pada tahun [[1995]], kesan - kesan ini telah terhapus.
 
Labu juga pernah menjadi tempat mendaratnya helikopter yang membawa [[presiden Amerika Syarikat]] [[Lyndon B. Johnson]] sempena lawatan beliau ke [[Felda LBJ]] yang dinamakan sempena nama beliau juga dikenali dengan Labu Jaya.
 
Di sini juga terdapat peninggalan [[kampung baru [[Cina]], peninggalan bekas [[Darurat Tanah Melayu|darurat]].
 
==Pelancongan==
Baris 14 ⟶ 12:
 
==Pengangkutan==
Labu dihubungi dengan [[jalan raya]] melalui [[Nilai, Negeri Sembilan|Nilai]] mengikut arah utara dan dari [[Seremban]] mengikut arah selatanSelatan. Selain itu, Labu juga boleh dihubungi melalui laluan keretapi.
 
==Ekonomi==
Baris 20 ⟶ 18:
 
==Pendidikan==
Terdapat beberapa [[sekolah]] yang menjadi nadi pendidikan di Labu, antaranya:
 
*Sekolah Kebangsaan Labu
Baris 27 ⟶ 25:
*SK Tekir Labu
*Sekolah Menengah Kebangsaan Labu
*[[Sekolah Menengah Agama Persekutuan]], Labu
 
{{Negeri Sembilan}}
[[Kategori:Bandar raya, bandar dan kampung di Negeri Sembilan]]
 
[[Kategori:Bandar raya, bandar dan kampung di Negeri Sembilan]]
 
[[en:Labu]]