Saham: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Saham''' merupakan bukti hak milik ke atas sesuatu [[syarikat]] atau perusahaan dalam bentuk perseorangan terbatas.
 
3 jenis saham :-
Baris 14:
 
 
'''Share'''Saham atau '''stock''' pada kebiasaannyabiasanya merujuk kepada perkongsian hak milik dalam [[Korporasi|syarikat]]. Pemilik dan penyokong [[Pembiayapembiaya]] sesuatu syarikat mungkin membuat keputusan untuk menjual syarikat untuk mendapat wang. Bagaimanapun ini biasanya mengakibatkan kehilangan kawalan ke atas syarikat tersebut.
>>>>>>>>>>>>>>>
'''Share''' atau '''stock''' pada kebiasaannya merujuk kepada perkongsian hak milik dalam [[Korporasi|syarikat]]. Pemilik dan penyokong [[Pembiaya]] sesuatu syarikat mungkin membuat keputusan untuk menjual syarikat untuk mendapat wang. Bagaimanapun ini biasanya mengakibatkan kehilangan kawalan ke atas syarikat tersebut.
 
PilihanSelain lain, dengandaripada menjual saham, mereka boleh menjual syarikat, atau sebahagian daripadanya, kepada ramai separuh pemilik. Pembelian satu saham membolehkan pemilik saham untuk berkongsi hak milik dalam syarikat tersebut, termasuk hak untuk sebahagian harta syarikat, sebahagian daripada kuasa membuat keputusan, dan peluang untuk sebahagian daripada keuntungan, yang syarikat mungkin berikan sebagai [[dividen]]. Bagaimanapun, pemilik asal syarikat sering masih mengekalkan kawalan ke atas syarikat, dan boleh menggunakan wang hasil penjualan saham untuk membangunkan syarikat.
 
Adalah perkara biasa, apabila terdapat beribu-ribu pemegang saham, ianya tidak pratikal untuk semua mereka membuat keputusan dalam urusan harian syarikat. Oleh itu, pemegang saham akan menggunakan saham mereka sebagai undi dalam perlantikan ahli [[lembaga Pengarah]] sesebuah syarikat.
 
Walaubagaimanapun, pemilihan adalah dibuat oleh orang dalaman lembaga tersebut atau semua ahli lembaga, dan akhirnya eksekutif atasan akan menjadi ahli lembaga-lembaga yang lain. (sila lihat http://www.theyrule.net for anuntuk examplecontoh). Setiap saham mewakili satu undian (kecuali dalam satu koperasi dimana setiap ahli mendapat hanya satu undi walaupun dia mungkin memegang lebih daripada satu saham), mereka boleh mengundi keluar sesiapapun. Oleh itu, mereka mempunyai kwalankawalan keatas syarikat tersebut.
 
Saham biasanya diperdagangkan di [[bursa saham]], di mana orang dan organisasi boleh menjual dan membeli saham dalam banyak pelbagai jenis syarikat. Sesuatu syarikat biasanya hanya berdagang saham miliknya dalam satu pasaran, dan dikatakan disenaraikan di pasaran saham tersebut.
 
[[Opsyen stoksaham]] merupakan hak untuk membeli saham niaga hadapan pada harga yang ditetapkan. Lazimnya, stok ini adalah sebahagian pakej [[pampasan]] pekerja yang ditawarkan kepada eksekutif-eksekutif utama. Setengah syarikat menawarkan opsyen stoksaham kepada kesemua (atau hampir kesemua) pekerjanya. Ini boleh dilihat sewaktu ledakan syarikat-syarikat [[dot-com]] sewaktu akhir tahun 90[[1990-an]] dimana pampasan yang paling utama yang diberi kepada pekerjanya adalah dalam tambahan opsyen stoksaham, dan bukannya [[gaji]]. Namun, sehingga kini ia masih merupakan insentifgalakan utama kepada golongan [[CEOKetua Pegawai Eksekutif]]. Teori disebalik tawaran stoksaham ini kepada eksekutif dan pekerjanya ialah ia boleh menaikkan [[motivasi]]dorongan mereka kerana nilai stoksaham bergantung kepada prestasi syarikat. Oleh sebab itu, kewangan mereka boleh bertambah sekiranya prestasi syarikat ditingkatkan.
 
Syarikat pertama yang menerbitkan saham ialah [[Syarikat Hindia Timur Belanda]] (VOC), pada [[1602]].
 
''Sila lihat: [[Pelaburan Ekuiti]]''
 
[[Kategori: Perniagaan]]
 
[[ca:Acció]]