Sultan Abdul Jalil Shah III: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cassiopeta7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Sultan Abdul Jalil Shah III''' merupakan anak saudara Marhum Tambelan, putera [[Sultan Alauddin Riayat Shah III]] bersemayam di Pulau Tambelan. Sultan Abdul Jalil Riayat Shah III menubuhkan Jemaah Orang Kaya.
 
Pada tahun [[1629]], ancaman Acheh berkurangan kerana kekalahan teruk kepada [[Portugis]]. Pakatan [[Johor]]-[[Belanda]] berjaya menakluki semula [[Melaka]] pada [[14 Januari]] [[1640]]. Belanda berjaya menakluki Melaka pada [[1641]], manakala Sultan Acheh, [[Sultan Iskandar Muda]] mangkat pada [[1636]] dan [[Sultan Iskandar Thani]] mangkat pada 1641 dan Acheh kemudian diperintah oleh Raja Perempuan [[Ratu Sultanah Tajul Alam]].
 
Pada 1641, Sultan Abdul Jalil Shah III datang ke tanah besar [[Johor]] iaitu pusat pemerintahan di Makam Tauhid. Selama dua tahun Sultan Abdul Jalil Shah III di [[Makam Tauhid]] sebelum berpindah menyeberangi Sungai Damar ke [[Pasir Raja]] yang juga dikenali sebagai [[Batu Sawar]] pada Oktober [[1642]].
 
Sultan Abdul Jalil Shah III kekal di Pasir Raja hingga [[1673]] sebelum bermusuhan dengan Jambi dan meletusnya perang antara [[Jambi]]-Johor. Sultan Abdul Jalil Shah III melarikan diri ke Pahang dan bersemayam di Pahang selama empat tahun dan mangkat di [[Kuala Pahang]] disebut 'Marhum Mangkat di Pahang @ Marhum Besar"
 
[[Kategori: Sultan Pahang]]