Abdullah Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Tan Sri Abdullah Ahmad''' atau Dollah Kok Lanas merupakan ahli politik UMNO / Barisan Nasional dari Kok Lanas, Kelantan Malaysia.Beliau lahir pada 1933 dan kini 75 tahun. ==Pendidika...
 
Aviator (bincang | sumb.)
kategori, interwiki, wikikan
Baris 1:
'''Tan Sri Abdullah Ahmad''' atau Dollah Kok Lanas merupakan [[ahli politik]] [[UMNO ]]/ [[Barisan Nasional]] dari [[Kok Lanas]], Kelantan Malaysia. Beliau lahir pada tahun [[1933]] dan kini berusia 75 tahun.
 
== Pendidikan ==
Berkelulusan Kolej Melayu Kuala Kangsar dan mendapat pendidikan di Universiti Canbridge dan Harvard.
==Politik==
Beliau merupakan bekas setiusaha politik Perdana Menteri Malaysia ke-2, Tun Abdul Razak Hussein.
 
BerkelulusanBeliau berkelulusan [[Kolej Melayu Kuala Kangsar]] dan mendapat pendidikan di [[Universiti CanbridgeCambridge]] dan [[Universiti Harvard|Harvard]].
Pernah pernah merengkok di penjara selama lima tahun di bawah ISA (1976-1981) di zaman pentadbiran Tun Hussein Onn kerana dipercayai terbabit dengan anasir subversif - komunis. Menteri Dalam Negeri ketika itu ialah Tan Sri Ghazali Shafie. Beliau ditahan di bawah ISA berama Kassim Ahmad (7 tahun), Syed hussein Ali (7 tahun) dan Abdullah Majid (4 tahun) dan Tan Sri Abdul Samad Ismail () . Ketika terdapat 900 tahanan ISA. Ramai yang dibebaskan ketika Dr Mathir mohamad mula dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-5 pada Julai 1981. <ref>[http://www.mir.com.my/lb/un/98html/14june98a.htm Writing a Memoir is a painful pleasure]</ref>
 
== Politik ==
Jawatan terakhirnya adalah sebagai Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times, dipecat dari jawatan oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Tempat beliau diganti oleh Datuk Ahmad Talib ketika Abdullah Ahmad berada di [[Hong Kong]].
 
Beliau merupakan bekas setiusaha politik [[Perdana Menteri Malaysia]] ke-2, [[Tun Abdul Razak|Tun Abdul Razak Hussein]].
Oleh kerana namanya sama dengan PM Abdullah Ahmad Badawi, maka beliau lebih gemar memanggil PM sebagai Badawi sahaja.
 
Pernah pernah merengkok di penjara selama lima tahun di bawah [[ISA]] ([[1976]]-[[1981]]) di zaman pentadbiran [[Tun Hussein Onn]] kerana dipercayai terbabit dengan anasir subversif - komunis. [[Menteri Dalam Negeri]] ketika itu ialah [[Ghazali Shafie|Tan Sri Ghazali Shafie]]. Beliau ditahan di bawah ISA berama Kassim Ahmad (7 tahun), Syed hussein Ali (7 tahun) dan Abdullah Majid (4 tahun) dan Tan Sri Abdul Samad Ismail () . Ketika terdapat 900 tahanan ISA. Ramai yang dibebaskan ketika [[Mahathir bin Mohamad|Datuk Seri Dr. MathirMahathir mohamadbin Mohamad]] (kini digelar Tun) mula dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-5 pada Julai 1981. <ref>[http://www.mir.com.my/lb/un/98html/14june98a.htm Writing a Memoir is a painful pleasure]</ref>
Apabila beliau kalah dalam pilihan raya umum, Dr Mahathir Mohamad melantik Abdullah Ahmad menjadi duta khas ke [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] selama 2 tahun. Di New York beliau menulis dua buah buku berkaitan dengan mentornya [[Tun Abdul Razak]].
 
SelepasJawatan balikterakhirnya ke Malaysia, beliau dilantikadalah sebagai Ketua PengarahPengarang EksekutifKumpulan diThe NSTNew pulaStraits sehinggaTimes, dipecat dari jawatan oleh [[Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi]]. padaTempat beliau diganti oleh Datuk Ahmad Talib ketika Abdullah Ahmad berada di [[Hong 2003Kong]].
 
Oleh kerana namanya sama dengan PMDatuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, maka beliau lebih gemar memanggil PMPerdana Menteri sebagai Badawi sahaja.
==Penulisan==
 
Beliau merupakan seorang yang cukup berstail dalam penulisan profail politik Malaysia semasa. Tulisannya pernah menimbulkan kerumitan hubungan diplomatik Malaysia-Arab Saudi. Beliau juga dilihat sebagaipengampu Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] malah dianggap sebagai "budak jahat" oleh musuhnya.
Apabila beliau kalah dalam pilihan raya umum, Tun Dr. Mahathir Mohamad melantik Abdullah Ahmad menjadi duta khas ke [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]] selama 2 tahun. Di New York beliau menulis dua buah buku berkaitan dengan mentornya [[Tun Abdul Razak]].
 
Selepas balik ke Malaysia, beliau dilantik sebagai Pengarah Eksekutif di NST pula sehingga dipecat oleh [[Abdullah Ahmad Badawi]] pada tahun [[2003]].
 
== Penulisan ==
 
Beliau merupakan seorang yang cukup berstail dalam penulisan profail politik Malaysia semasa. Tulisannya pernah menimbulkan kerumitan hubungan diplomatik Malaysia-Arab Saudi. Beliau juga dilihat sebagaipengampusebagai pengampu Tun Dr. [[Mahathir Mohamad]] malah dianggap sebagai "budak jahat" oleh musuhnya.
 
Ceramahnya yang bertajuk [[Ketuanan Melayu]] yang disampaikan di Singapura mencetuskan polemik yang berpanjangan pada tahun 1986.
 
[[Kategori:Ahli politik Malaysia]]
[[Kategori:Kelahiran 1933]]
 
[[en:Abdullah Ahmad]]